Hur ser ringorm ut ??

C

Clanny

Läste lite om ringorm, hur ser det ut på häst ? runda skorviga/torra fläckar under pälsen, och pälsen går att dra bort , eller ??? Och hur behandlar man detta ? Har en liten isis som har något konstigt på frambenet.Som nu även blivit på bakbenet. Precis under knät både fram och bak.

Clanny

Sv: Hur ser ringorm ut ??

Det ser ut som du beskriver och är oerhört smittsamt, det går även på människor, så mitt tips är att du genast tar ut vet. för att få det konstaterat,det går inte bort av sig själv.:o :o

Har hört att det är anmälningspliktigt, nån som vet?

Precis som Rosita säger så låter det som ringorm och ju förr du börjar behandla desto bättre.

Låter som om det är ringorm men det kan också vara en annan "svampbakterie".

I vintaras kom det en okänd katt till vårt stall, 1 vecka senare får min ena häst en rundring på halsen, en dag senare har uttligare 4 hästar någon form av rundring någonstanns på kroppen. Veterinnären kom och min ena häst som inte blivit smittad flytta jag till en annan del av stallet där inga hästar stod. Det var ingen ringorm men såg ut lika dan, då de tappa pälsen i rundningen också.
Veterinären sa att det inte var ringorm utan denna bakterie men de ser lika danna ut.

Kan inte veterinären komma till dig under de närmaste timmarna ska du köpa äppelcider vinäger och smeta på. Isolera hästen från de andra djuren. Använd inte samma saker på flera hästar tex borstar.
För de sprids jätte fort om det är något av detta.

Okej. Jag får ringa vetrinären igen. Hon tittade på benet för 14 dagar sedan och fick då pencillin och socatylsalva. Jag tycker inte att det blivit så mycket bättre men det har inte spritt sig heller. Det är ungefär lika. Och ingen annan häst i hagen har detta ! :confused:
Socatylsalvan blir tyvärr som betong och bara den gör att det kliar tror jag.
Jag ringer vetr. igen. Tack för alla svar.
Clanny

Ursäkta, men kunde inte vet. se då om det var ringorm eller nån annan svampbakterie?

Socatyl har jag använt till mugg, det var mycket effektivt.
Det låter dock inte som ringorm om du hade vet ute för 14 dar sen, tycker det borde ha smittat fler hästar och människor vid det här laget då.

Hade nog ringt och diskuterat med vet. iallafall.:bump:

Ja eftersom de inte har smittat de andra hästarna kan det ju inte vara ringorm eller svampbakterier. Hör med Vet.

ringorm behöver inte smitta alla individer. en del är inte mottagliga.

jag själv har aldrig fått det trots att jag "pillat" med fingrarna i det många gånger, har hänt att vi fått in det med någon nyinköppt häst, sist vi fick in det hade vi 5 hästar som gick ihop endast 1 blev "smittad".

man kan tvätta drabbade områden med jodopax eller virkon tills vet. sätter in lämplig behandling, stallmiljön bör tvättas med tex. virkon för att inte ringormen ska komma tillbaks (även borstar o dyl.)

anmälningsplikt är det inte.

har ditt djur haft ringorm ?

om det har det hur märkte du det ?
hur vet man att det är ringorm ?
något bra man kan titta efter något då vet man om det är det eller något annat ?? :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Cactus
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
720
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur