Hur ser men det?

Sv: Hur ser men det?

Juvelflickan skrev:
Skitsnack!
Jag antar att jag vet vem som sagt det... Du vet vad jag tycker!!
Herregud då ska vi inte snacka om alla karlar som rider islandshästar?!!??!

Jag är karl 189 cm lång och rider islandshäst(ar). De är inte för små, och de flesta av våra hästar är tillräckligt robusta och tränade för att bära min vikt även längre sträckor!

Alltså håller jag med. Det är oftast bara rent skitsnack! Rider du i balans på en robust och vältränad häst så spelar det INGEN roll hur liten över havet hästen är!

Däremot om du har en liten OCH svagmusklad OCH smäcker häst, då bör man fundera över belastningen. Det innebär oftast inte att man inte kan rida hästen om man är större, men träningsportionerna måste vara kortvariga och frekventa, tills man byggt upp hästen. Vissa hästar kan i konstruktionen vara olämpliga för stor belastning, men som tur är så finns det få islandshästar som är det.

(Även om min åsikt är att avelsarbetet vi bedriver premierar hästar som INTE är mina drömislandshästar, men det är en annan fråga.....)

Sv: Hur ser men det?

Jag tycker att det viktigaste är att se till att hästen är vältränad och kan bära det den är tänkt att bära. Om det ibland känns ostadigt för er kanske han inte riktigt är där ännu. Men du kan kanske köra in honom och låta honom stärka ryggen med lite körning ibland? Man kan också tömköra eller leda i skogen och klättra med hästen för att stärka den. Man måste ju kanske inte rida 7 dgr i veckan...
Jag och min pålle drar ungefär samma mått som ni, och jag tycker då inte att jag är för lång :D

Du ska lita på din känsla och din häst, inte på andra! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar