Hur ser men det?

_moa_

Trådstartare
Nu kommer jag med ännu en viktfråga... (alla suckar :angel: )
Men jag har bekymmer nu. Har nu fått höra att jag bör ha en större islandshäst. Jag är 176 lång och han är 136 i mkh, mätt med tumstock så det behöver inte stämma. Jag orkar inte känna att jag är för stor för min häst längre, så jag är inne på att ge upp och börja köra honom istället. Sälja honom kan jag bara inte, men jag vill inte rida om jag nu är för stor. När jag rider känns det inte som att han är för liten. Visst är han ostadig i traven eller galoppen så självklart känns han för liten, men inte annars.

Jag kommer nog inte köpa en till islandshäst, som alla tycker. Jag har inte råd, och ingen verkar förstå att jag inte vill sälja min jag har nu. Och vad är det som säger att en större klarar mer i vikt? Hur vet jag att min jag har nu inte klarar mig? Jag har haft honom i 2½ år och han är inte haft ont i ryggen eller varit halt. Är det någon som vill komma med ett helt ärligt svar? Jag vill BARA ha svar ifrån Islandshäst människor, alla andra vet jag vad ni tycker!

vi

Sv: Hur ser men det?

Skitsnack!
Jag antar att jag vet vem som sagt det... Du vet vad jag tycker!!
Herregud då ska vi inte snacka om alla karlar som rider islandshästar?!!??!

Juvelflickan skrev:
Skitsnack!
Jag antar att jag vet vem som sagt det... Du vet vad jag tycker!!
Herregud då ska vi inte snacka om alla karlar som rider islandshästar?!!??!

:)
Jopp, du vet nog vem som har sagt det... (hon hade vart sjuk i 1 vecka så jag vet inte om det kan ha sitt där :angel: )
Fast om man tittar på alla karlar så ser dom inte sååå långa ut som jag tycker att jag gör... hmm...
Det är ju det att egentligen vet jag ju vad vissa tycker. Jag hörde mig nog för med hans förra ägare och hon som va med när jag köpte honom och dom tyckte inte att jag var för stor.. Men jag är ju sån att jag tar åt mig... :o

Jag är ingen expert på sånt, men tycker inte att du ser för stor ut... Han ser ju rätt kraftig ut också. Huvudsaken är ju att hästen är nöjd!
Ja, det är trist med alla storhästmänniskor som tycker att alla som rider islandshäst är för stora. Jag tycker det är de som är för korta!

Jag är ingen islandshästmänniska (fast jag älskar dom :love: ). Tycker inte att du för stor, tycker bara att du har lite för långa ben.

Hrima skrev:
Jag är ingen islandshästmänniska (fast jag älskar dom :love: ). Tycker inte att du för stor, tycker bara att du har lite för långa ben.

Du tror inte man kan kapa av benen då :angel:

Hihi, nä du får dra upp knäna istället :D .
Nämen allvarligt, så länge det inte stör hästen så..ja du vet ;) .

_moa_ skrev:
Du tror inte man kan kapa av benen då :angel:

Är väl inget problem så länge du inte planerar att satsa på hoppning...det kan ju vara lite retfullt att själv riva hindrena...det brukar ju annars vara hästen som står för den biten!
Jag är 173, väger mellan 65-72 kg (beroende på hur mycket jag hinner träna. Med andra ord mycket plugg = mycket godis/ingen motion, lite plugg = ingen godis/mycket motion - mycket ridning!!). Har då aldrig märkt att jag skulle vara för stor. Det hela hänger ju snarare ihop med hur du är som ryttare och hur din häst är byggd. Liten stark pålle kan oftast fixa mer än omusklad tanig stor obalanserad pålle! Rid och njut tillsammans med din vän, fördomar drabbar oss alla ibland. Bara att stå på sig!

Näää, du vet själv om du är för stor för din häst, det kan inte någon annan säga, inte när det kommer till Islandshästar. Att de flesta av oss på detta forumet förmodligen är för stora för en Shettis är en annan sak.

Tycker ni ser jättefina ut tillsammans, låt inte någon förstöra ert roliga. Kör på bara!

Jag är några cm mindre än dej, 8 cm kanske, och två av mina hästar är kring 132 cm, den största är 138. På den största känne jag mej väldigt liten (det är nog magen hans :-) som gör det). Försöker hålla vikten på max 72 kg, men nu makar den upp till 75, suck.

Mina ben ser ungefär ut som dina på de minsta hästarna, men de känns aldrig små. De har stora gångarter o mycket häst i sej.

Vet du, känner du dej ok med din häst så strunta i vad andra säger. Hästen mår ju bra, eller hur så pass på att må gott på din egen häst du med!

Himmel, ska det aldrig ta slut med alla människor som lägger sig i hur lång/tung man får vara på en Islänning!

Om du känner dig i balans på hästen och han inte vinglar eller har svårt att balansera dig så är ni perfekta för varandra!!
Jag är själv 176 (med enormt långa ben) och väger runt 70 kg, jag rider alla möjliga Islänningar från 130 och uppåt. Mina tår är ofta i knähöjd på hästen men inte stör det mig och uppenbarligen heller inte hästen.
Det är du som känner om du har balansen för att rida hästen, ingen annan kan avgöra det!
Fortsätt rid och älska din häst!
Sen kan vi ju alltid diskutera hur vi ska få storhästryttarna att fatta att dom är alldeles för små för sina hästar, dom borde minst vara 2.20 långa och väga 110 kg för att få rida dom...

Jag tror inte din längd är nåt problem. Däremot kanske ni måste träna upp balansen lite båda två.

Jag kände mej ett tag också väldigt stor på min häst som ligger runt 1,35 cm och jag är ca 1,68, speciellt när ja red en häst som var över 140 samtidigt.
Men jag har börjat vänja mej vid skillnaden och sen så har båda jag och hästen fått bättre balans.

Det ordnar sig nog. ;)

jag tycker inte längden spelar någon roll bara hästen och människan har bra balans...viktigast är kanske människans balans i första hand för att kunna bygga upp hästens balans.

jag vet en tjej som är 185cm lång och smal är hon men rider en häst på 132(inte varje dag alltså men hon rider den ibland) det är alltså 53cm skillnad...och deeet tycker jag SER för långt ut men när man ser henne rida den hästen så är det nemas problemas den hästen har så pass bra balans såsom människan så man glömmer snabbt hur lång hon är för den hästen verkar inte känna om de e en tyngre/längre eller lättare/kortare människa på eller helt tvärtom.
den springer lika glatt endå.

så bara det känns bra ihop med hästen och den är glad och man känner att den orkar så är det ju inga problem.

jag är 163 och min häst är 126....jag tycker 126 är hiskligt litet vet bara en till här på buke som har en så liten häst....han ser liten ut när man står brevid men när man sitter på...*wow* han känner inte för 5öre om jag nu skulle råka va för lång eller för tung...så jag ser mig inte som för tung eller för lång. det enda som är jobbigt är ju att man då måste tänka på vikten hela tiden jag vill ju inte väga för mkt på en så liten häst....
så man kan säga att jag tycker vikten har större betydelse än längden...för längden den kan man alltid träna upp balansen till...men vikten är ju lite svårare att ändra eller ja, svårt o förklara men jag antar att de e bättre att vara lång och lätt än tung och kort.

vad tycker ni förresten är maxvikt på en häst på ca 300kilo och 126 i mkh?*lånar knapp*
vi 2
vi igen frammifrån

ett annat problem är ju sadlar...att när hästen är så liten så behövs en extremt liten sadel och är man större själv kanske den sadel ens rumpa behöver är aldeles för stor för hästen.
jag har en kort sadel som är 16,5 i sitsen och nästan är för lång för min häst. jag skulle kanske kunna klämma ner mej i en 16 men med täckbyxor går nog inte det.

vad har ni för sadlar till era små; kortryggade islandshästar? :confused:

Jag har en zaldi, utprovad av sadelmakare, superbra.. Men den har en förmåga att åka fram under ridtur, men hon har en rund och go mage just nu med som är bidragande till det.. :angel:

(Magen arbetas sakta men säkert bort)

F.ö så är min häst 1.28 och jag väger över 75 kg för tillfället (kämpar mig neråt). Yrpa tuffar på med mig som om det inte är något alls, jag själv känner mig väldigt osäker på vikten många gånger, men eftersom hon inte har ont i rygg eller någon annanstans så rider jag. Min medryttare ligger på samma vikt som jag och jag har inte märkt att Yrpa störs av det på någotsätt när jag tittat på heller.

Så det där med vikt och styrka på hästen beror nog mycket på individen, den lilla stunden som Yrpa gick på turridningar så var hon den som bar ovana och modellen större ryttare.

(Yrpa rids c:a 3-4 dagar i veckan, står 1-2 och arbetas från marken restrerande dagar)

Min häst är ca 127 cm och jag är 172 cm och väger ca 67 kg. Hade hon varit stor häst hade jag nog inte klarat av henne. Hon är PIGG. Men hon känns mycket större än vad hon är. Stor trav och galopp. Det enda som är tråkigt är jag inte kan hoppa med henne. Jag river med mina fötter. Jag kan inte hissa upp benen tillräckligt, får inte plats med knäna i sadeln.
Min dotters lilla häst är 125 cm "när hon sträcker på sig". Henne rider jag också ibland och det går jätterbra. Använder Wintec dressyrmodell till båda. 17" till min och 16,5" till min dotter. Hon hoppar med sin häst, 80 cm är hennes personbästa. Bra gjort av en så pass liten häst.

Bullshit!! du är inte för stor. Dessutom ser ju hästen skapligt krafftigt byggd ut, satt du behöver absolut inte oroa dig! Ta inte åt dig!! Är det "icke-islandshäst" människor som sagt det till dig? Jag tycker då inte att du ser för stor ut. Om han är ostadig, så beror det nog bara på att självaste gångaretn är ostadig, och inte att du är ivägen. Det enda är nog att det kanske inte är idealiskt för er att tävla hoppning med höga hinder :rofl: ...Ställ inte av hästen och sluta inte rida!! Fortsätt ha kul med din kompis! :D :rofl:

att EN person säger att du är för stor är väl inget att hänga upp sig på. Nu har du ju fått jättemånga svar här så du kan ju väga det mot vartannat.

Att sen hästen är ostadig i trav och galopp behöver inte betyda att du är för stor. En kompis till mig har en stor femgångare (ryttaren ca 170 kanske) och han har jätteproblem med traven, rider man honom kan han bara hålla traven i ett visst tempo och på rakt spår. Däremor longerar vi honom på volt går det bra och han går i rätt form (han var svårt sjuk för ca 1o1/2 år sedan så sedan dess håller vi på att kämpa med hitta både det ena och det andra igen), så det är något vi ska försöka göra mer nu.

Det är väl egentligen mitt råd till dig, gå ut och rid och markarbeta din häst och strunta i vad elaka tungor säger.

Tack alla för svaren!

Ska sluta bry mig. Lätt att säga så här, men jag ska försöka. Det var en islandsmänniska som sa det, men hon har alltid velat att jag ska sälja min häst :D .

Tack än en gång för svaren :)

_moa_ skrev:
islandsmänniska

jag möter fortfarande sk "islandshästmänniskor" som påstår att dressyrarbete fördärvar tölten, de som lär ut "stolsits" till sina turryttare, att silverhästar inte kan tölta och andra hemskheter. Lita på dig själv istället!

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 177
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar