Hur ser man skillnad mellan liten cysta och fosterblåsa på dygn 16?

F

frid

Är det någon som kan beskriva hur man ser skillnaden mellan cysta och fosterblåsa på ultraljudet på 16-17 dygn?

Sv: Hur ser man skillnad mellan liten cysta och fosterblåsa på dygn 16?

Ibland gör man inte det. Så det är svårt att beskriva. Det är därför som veterinären dokumneterar cystor, placeing och storlek innan seminering/betäckning. Då kan man ofta utesluta det ena eller andra vid UL på 16 dygn om man vet vad som fanns innan.

Igår var jag iväg med mitt sto på 18 dygnet hos en mycket rutinerad veterinär för att kolla om stoet var dräktigt. Tvyärr kunde jag inte få svar då veterinären ej var helt säker, ska dit igen på torsdag för ny kontroll.

Kan sägas att förra året, det första året hon var dräktig så var det likadant, inte förrän när vi kollade dygn 22 så kunde vi få svar........detta resulterade i ett fint föl nu i år, så jag hoppas ju att det är en fosterblåsa o inte en cysta.....

Det är inte alltid man gör det, lättast är att man mäter den och kollar igenom ett par dagar, har den växt så är det en fosterblåsa.

Dock så är inte det så säkert heller fick jag erfara i år, stoet hade två ägg vid seminering så möjligheten för tvillingar fanns, (dock hade hon vid seminering inga cystor.) koll på 17 dygn visade en fosterblåsa och något som kunde vara en fosterblåsa eller en cysta, vetten var inte säker, kollade 3 dagar i rad, den misstänka cystan hade inte växt alls på 3 dagar så vi gissade på cysta.
Extra koll på 30 dygn visade dock två fosterblåsor...

Så det är svårt att se skillnad verkar det som, men en fosterblåsa ska ju växa lite varje dygn medans en cysta inte växer så fort om den växer alls.

Hur löste ni det om det fanns 2 fosterblåsor dag 30.........bara lite nyfiken.

Usch, då hoppas jag verkligen att vetten på hingststationen såg rätt när han ultraljudade det stoet som jag har där....Hingsthållaren sa att de vid ultraljud inte sett någon fosterblåsa utan att hon hade en liten cysta på vänstersida och att hon hade lite vätska. Hon skulle eg varit i brunst igen men visade inga tecken. Hon fick "igångsättningsspruta" och blev förskriven hippotrim när hon skulle betäckas igen vid brunst för att göra chansen större till dräktighet.
Tänk om cystan var en fosterblåsa?!:confused:

Jag kommer precis från Ultraljud med mitt sto som det är 17 dygn sedan sem. Vet kunde inte heller avgöra om det var fosterblåsa eller Cysta, ska kolla igen om 2 dagar. Men hon kändes inte som att hon var på väg in i brunst...så vi håller tummarna!

Trodde det var lite svårare när det gått så lång tid, men allt är väl möjligt.........hoppas att det blev lyckat o ett foster blev kvar då.

Min vette hade aldrig gjort det förut men jag resonerade som så att alternativen var att testa och klämma eller spruta bort båda så vetten fick testa, vid koll två dygn senare var den ena kvar så nu ska vi kolla på 45dygn på onsdag och hoppas då på att fostret är kvar.

håller tummarna för dig............o ditt sto naturligtvis :rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
1 088
Senast: Karolina90
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 362
Senast: malumbub
·
Utrustning Jag behöver köpa nya sporrar då det blivit ngn liten kant på mina rundade, är rädd att de ska bli vassa. Vill ha ett par rundade...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: zarmino
·
Avel Nu har detta hänt fler gånger än jag är bekväm med. Ägare röntgar sina ston, hittar cystor. I vissa fall där hästen har problem och...
2
Svar
22
· Visningar
3 122
Senast: ylvali2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka