Hur ser man om hon är dräktig?

M

Muin

Jag hittade en liten mager kattunge i snön i november och tog med henne hem, nu borde hon väl vara runt 7-8 månader gammal, hon löpte första gången i januari/februari kanske, har inte riktig koll.
Sen löpte hon igen för kanske 4-5 veckor sen.

Saken är den att just där runt hade en av våra katter, en ung hane inte blivit kastrerad än och han hoppade på henne nån gång när jag hade dålig koll (sen var hon instängd, nu är han kastrerad.)

Nu har hon fått större mage och den är lite "knölig", eftersom hon är i övrigt en väldigt tunn katt så är det det som jag har märkt.

tror ni att hon är dräktig och hur ser jag det?
snabba svar tack så jag kan hjälpa henne. :(

(skäll inte på mig för min dåliga koll tack, det var inte förens precis innan han hoppade på henne som vi ens visste att det var en hane, trodde hela tiden att Han var en Hon, och om det är kattungar så är det inga problem att hitta hem sen.)
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

mest troligt är hon dräktig så de allra bästa är väl att ta henne till veterinären och kastrera henne. Då är ju problemet löst.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Dom brukar få extra god aptit och för övrigt vara väldigt lugna och belåtna. Uttrycket att "vara i ett välsignat tillstånd" passar jättebra! Hon är lite fyllig om buken nu, andra månaden växer magen jättefort. Jag tycker inte det är något fel att låta ungarna födas om du bara är noga med dom och ser till att dom får goda hem, och jag tror nog du är en riktig kattvän och gör det! Efter att hon fått ungar så är det säkrast att börja med p-piller redan efter två veckor och sedan kan du låta kastrera henne då ungarna är två månader, eller till och med lite tidigare. Lycka till!
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

mest troligt är hon dräktig så de allra bästa är väl att ta henne till veterinären och kastrera henne. Då är ju problemet löst.

Jag har typ samma problem, jag har dock insett att min lilla hittekatthona är på smällen så det är ingen tvekan liksom. Jag lånar tråden lite och undrar - när kan jag kastrera den nyblivna kattmamman? När ska jag släppa ut henne efter att hon fått ungar, utan att riskera att hon blir dräktig igen i direkt anslutning till att ha fått sina oplanerade ungar?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Kattmamman ska hållas inne de 12 veckor som kattungarna måste vara kvar hemma och givetvis ska hon vara kastrerad innan hon släpps ut igen. Katthonor kan sätta igång att löpa ganska omgående när de har kull och det är inte alls ovanligt att kattmammor blir parade medan de fortfarande har ungar om man låter dem gå ut.

I fråga om kastrering så tror jag man kan göra det ganska tidigt även om kattungarna diar.

Man kan ju även kastrera honan sent i dräktigheten, veterinären aborterar då fostren.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag har typ samma problem, jag har dock insett att min lilla hittekatthona är på smällen så det är ingen tvekan liksom. Jag lånar tråden lite och undrar - när kan jag kastrera den nyblivna kattmamman? När ska jag släppa ut henne efter att hon fått ungar, utan att riskera att hon blir dräktig igen i direkt anslutning till att ha fått sina oplanerade ungar?

En kattmamma kan bli dräktig igen kort efter förlossningen om hon får träffa en fertil hane. Så du ska hålla henne strikt inomhus och har du fertila hanar ska du hålla en låst dörr mellan dem.
Måste du kejsarsnitta honan så kastrera på en gång, då slipper hon 2 operationer och de blir billigare för dig. Annars kastrera henne då kattungarna är 12v och redo för nya hem. Du vet väl att lagen säger att innan kattungarna är 12v får du ej skilja mor och kattunar åt.
Innan du släpper ut mamman igen ska hon vara kastrerad och ID-märkt(+ skicka in ägaruppgifterna till tex sveraks ID register som är gratis).

Redan nu kan du försäkra henne för händer det något pga dräktigheten kan det bli dyrt.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Tack båda två för svar! :bow:

Jag lider lite med henne nu, hon vill så gärna gå ut nu och jag vågar inte släppa ut henne för hon blir vansinnigt uppvaktad av södra sveriges alla lösspringande katter känns det som. Hon var borta två dygn för cirkus 6-7 veckor sedan, och sedan dess har jag hållit henne inomhus. Hon är inte glad kan jag säga, och kattdreglet på mina fönster (som är effektivt rensade på krukor numera :angel: ) vittnar om en intensiv önskan om att gå ut. Men hon har en tydlig bulle på magen och hon sover mycket, äter som en häst. Och är stundvis mycket lekfull och kelig. Min kastrerade hankatt kommer in på kvällarna och han har då den här honon hängande runt halsen, som en lekfarbror.

Jag ska genast försäkra henne, och så detta då:
Du vet väl att lagen säger att innan kattungarna är 12v får du ej skilja mor och kattunar åt.

Jo, jag ör mycket väl medveten om det, och självklart kommer jag följa detta. Det jag undrar då är - när är kattungarna så pass stora att de klarar sig utan mamma en heldag då jag kan passa på att kastrera henne?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Min honkatt avslöjades på att hennes spenar blev rosa och lite svullna efter ca 3 veckors dräktighet.

Hon fick äta p-piller tills hösten kom och då kastrerade jag henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Kattmamman ska hållas inne de 12 veckor som kattungarna måste vara kvar hemma och givetvis ska hon vara kastrerad innan hon släpps ut igen. Katthonor kan sätta igång att löpa ganska omgående när de har kull och det är inte alls ovanligt att kattmammor blir parade medan de fortfarande har ungar om man låter dem gå ut.

I fråga om kastrering så tror jag man kan göra det ganska tidigt även om kattungarna diar.

Man kan ju även kastrera honan sent i dräktigheten, veterinären aborterar då fostren.
Jag vill inte kastrera innan ungarna är avvanda o juvret gått tillbaka.
Den policyn har ännu inte gett några riktigt högdräktiga katter till operation.
PL
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag vill inte kastrera innan ungarna är avvanda o juvret gått tillbaka.
Den policyn har ännu inte gett några riktigt högdräktiga katter till operation.
PL

Men visst kan man kastrera en kattmamma ganska omgående efter förlossning? Nu förstår jag om man inte vill göra det pga ungarna. Är det någon skillnad om man gör en "vanlig" kastrering eller om man gör ett flanksnitt?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Förlåt för trådkapningen!

Ja vid flanksnitt stör inte juvret operation o sårläkning.
PL

När vi ändå är inne på ämnet, för mig är det här med flanksnitt rätt nytt, visste inte att det fanns det alternativet för bara några veckor sedan. Men jag har fått uppfattningen om att det inte finns så många veterinärer som utför det trotts att kattägarna verkar vara väldigt nöjda med flanksnitt och flera har jag läst säger att de inte tänker gå tillbaka till vanlig kastrering om det inte är absolut nödvändigt.

Hur kommer det sig att det är ovanligt, är det en komplicerad operation eller är det ganska nytt? Är det några stora skillnader för katten?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag vill inte kastrera innan ungarna är avvanda o juvret gått tillbaka.
Den policyn har ännu inte gett några riktigt högdräktiga katter till operation.
PL

När efter förlossning kan jag kastrera honan? Hur länge diar kattungarna? När kan kattmamma vara borta från ungarna en heldag?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

När efter förlossning kan jag kastrera honan? Hur länge diar kattungarna? När kan kattmamma vara borta från ungarna en heldag?

Jag vill också veta.

Min lilla halvvilda katt har börjat bli så tam att det var dags att kastrera henne, tyvärr är hon nu troligtvis dräktig.

Jag har läst runt och enligt vissa källor så ska det gå att abortera/kastrera, men jag känner att jag hellre vill ta ansvar för kattungarna själv och kastrera mamma (och kattungar) så fort det är möjligt.


Katten är en utekatt och bor i vårt pannrum (uppvärmt vintertid). Är det bästa nu att stänga in katten i pannrummet och låta den vara där tills dess att ungarna är 12 veckor?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag vill också veta.

Min lilla halvvilda katt har börjat bli så tam att det var dags att kastrera henne, tyvärr är hon nu troligtvis dräktig.

Jag har läst runt och enligt vissa källor så ska det gå att abortera/kastrera, men jag känner att jag hellre vill ta ansvar för kattungarna själv och kastrera mamma (och kattungar) så fort det är möjligt.


Katten är en utekatt och bor i vårt pannrum (uppvärmt vintertid). Är det bästa nu att stänga in katten i pannrummet och låta den vara där tills dess att ungarna är 12 veckor?

Har tidigare skrivit att kattungarna ska vara 12v innan man ska skilja dem åt. Om tex en operation är livsnödvändig (vilket inte en kastrering är så man kan släppa ut honan tidigare) att honans liv hänger på de kan man separera dem men då om ej kattungarna äter självständigt är det handmatning som gäller.

i ditt fall glittra. Anser du verkligen att ev kattungar skulle må bra av att sitta instängda i 12v med en halvvild mamma i ett mörkt pannrum som troligen blir stressad av situationen? Hur tror du kattungarnas psyke kommer bli?
Jag råder dig att åka till veterinären och kastrera och abortera ev foster för kommande kattungarnas skull.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Har tidigare skrivit att kattungarna ska vara 12v innan man ska skilja dem åt. Om tex en operation är livsnödvändig (vilket inte en kastrering är så man kan släppa ut honan tidigare) att honans liv hänger på de kan man separera dem men då om ej kattungarna äter självständigt är det handmatning som gäller.

i ditt fall glittra. Anser du verkligen att ev kattungar skulle må bra av att sitta instängda i 12v med en halvvild mamma i ett mörkt pannrum som troligen blir stressad av situationen? Hur tror du kattungarnas psyke kommer bli?
Jag råder dig att åka till veterinären och kastrera och abortera ev foster för kommande kattungarnas skull.

Nu är det ju så att min lilla katthona under hela sin uppväxt varit ute fritt större delen av dygnet, hon har gått in på nätterna bara så det känns grymt att hålla henne infängslad i 12 veckor. Att ta henne till veterinären i kanske 8 timmar trodde jag kanske inte skulle vara djurplågeri när ungarna är 5-6 veckor men säger du det så...Jag ber om ursäkt för att du tog åt dig av min fråga så. :confused:

Men någon annan än bengeten kanske kan hjälpa mig med att tala om hur gamla kattungar är när de äter och dricker lite mer självständigt och klarar sig utan mammas di under ett par timmar?
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

i ditt fall glittra. Anser du verkligen att ev kattungar skulle må bra av att sitta instängda i 12v med en halvvild mamma i ett mörkt pannrum som troligen blir stressad av situationen? Hur tror du kattungarnas psyke kommer bli?
Jag råder dig att åka till veterinären och kastrera och abortera ev foster för kommande kattungarnas skull.

Jag har väldigt liten erfarenhet av katter, men efter vad jag läst på nätet så verkar det inte helt riskfritt att kastrera dräktig katt.
Imorgon ska jag ringa veterinären och fråga om åsikt därifrån.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag har haft kattungar som varit 8v som inte ätit annan mat än mammas mjölk, det är svårt att säga när en kattunge äter självständigt då det är individuellt.
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Jag har väldigt liten erfarenhet av katter, men efter vad jag läst på nätet så verkar det inte helt riskfritt att kastrera dräktig katt.
Imorgon ska jag ringa veterinären och fråga om åsikt därifrån.

Det är inte riskfritt att en katt föder heller.... förlossningskomplikationer med kejsarsnitt, döda kattungar som blockerar vägen för övriga (kan sluta att både mamman och kullen dör), värksvaghet, livmoderinflammation av döda foster/moderkakor som inte kommit ut, mjölkstockning, juverinflammation mm.mm
 
Sv: Hur ser man om hon är dräktig?

Fram till 2v innan förlossning är det ingen ökad risk.
På en högdräktig katt ökar risken lite grann.
PL
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
28
· Visningar
1 395
Senast: Sel
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 974
Senast: Puffindog
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp