Hur ser man om en häst har löss??

Sv: Hur ser man om en häst har löss??

Lössen syns i pälsen!

Man kan även se ägg, oftast i mankammen där de kan sitta ifred. Om hästen kliar sig mer än vanligt kan det vara läge att kolla lite extra just där.;)

När chili hade löss syntes det jättetydligt iom att hon är vit. Men de är rätt stora faktiskt lusrackarna så det är inte svårt att se dem om man tex slår ur ryktborsten på ett papper eller dyl :)

Hon hade också ägg, de satt i fästet till pannluggen och var jättelätta att se :)

Jag trodde att mitt föl hade fått löss nu i sommar för hon kliade sig så, men när jag ringde vetten så sa han att det inte kunde vara löss på denna årstiden, det var knott som kliade.. (hade även en vet ute som inte hittade något..)

Stämmer det med er som har erfarenhet av löss? Att det är under vinterhalvåret som dom dyker upp?

det kan vara löss även sommartid ;) vi har haft hästar som fått löss på betet. det finns ju ett gäng olika sorters löss. det första som märks är ju just klådan, det tar ett tag innan man kan ha turen att se själva lössen. då är hästen tämligen angripen. vid flera tillfällen har vi inte sett en lus innan vi behandlat, men hästen har haft en j***a klåda

vi brukar använda etotal pulver, när man lägger på det så kryper dom upp och syns tydligt.

Jag såg inte löss i en vinterpäls förrens någon visade mig, jag fick vika tillbaka pälsen och lysa ner i den med en ficklampa. Sen tog det några sekunder innan jag faktiskt såg dem, jag tycker inte att de är stora.
Fast när man väl vet vad man letar efter, så kryllar det helt plötsligt av dem.

Kan ju också inflika här att switch inte bara funbkar mot fästingar och knott, utan även mot löss enligt min vet.

visst gör det det, så även flusa och det finns troligen bra många fler :)

Stämmer det med er som har erfarenhet av löss? Att det är under vinterhalvåret som dom dyker upp?

Det stämmer. Under den svala årstiden (kanske inte mitt i smällkalla vintern) trivs de bra i tjocka vinterpälsar. Under sommaren blir det för varmt, plus att bostaden inte är lika attraktiv längre. ;)

Min häst hade sina löss i slutet av april, då var hon fortfarande en ganska raggig unghäst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Pälsätande löss är ett vanligt problem hos hästar, särskilt under vinterhalvåret när pälsen är som tjockast. Dessa små parasiter orsakar...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 811
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Mary_Oh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden