Hur ser jag skillnad på föl och föl?

L

linnéa

Hur kan man se på ett föl att det kommer att bli "bra" i dressyr ex.
-Steget man ju till viss del, formen på hästen men är det värt att lägga 50 - 60000 på ett riktigt välstammat? Eller kan man köpa ett billigare och ändå få en OS häst? Vad tror ni?:confused:

Sv: Hur ser jag skillnad på föl och föl?

linnéa skrev:
Hur kan man se på ett föl att det kommer att bli "bra" i dressyr ex.
-Steget man ju till viss del, formen på hästen men är det värt att lägga 50 - 60000 på ett riktigt välstammat? Eller kan man köpa ett billigare och ändå få en OS häst? Vad tror ni?:confused:
Jag tror nog inte det gör någon väldigt stor skillnad på om man köper ett föl med fin stamm eller ett "billigare"... De är ju klart, dom med bra "dressyrstamm" i sej kanske har det litet i blodet men om man är berädd att lägga ut pengar på bra tränare o utrustning så tror jag att det kvittar om det har fin stamm eller inte!..

skulle aldrig i livet lägga ut 50-60.000 på en fölunge baserat på enbart stammen. vet att folk gör det, men jag skulle det inte. så mycket spelar roll i fråga om hästens uppväxt och utbildning sedan för om den ska bli "värd" sin stam eller inte.

Inte jag heller. Känns lite som att köpa grisen i säcken :crazy: men vet flera som fått sålt tom ofödda föl för de pengarna...obegripligt för mej:confused: :crazy:

50 000- 60 000 för ett föl är mycket då krävs en väldigt förvärvningssäker stam, men du har tur om du hittar ett bra föl under 40 000, men sen får du fundera på vilka mål du har om du försöker sikta på ett föl som målet är att gå högre klasser eller om du nöjer dig med lätta klasser.

Att köpa föl är som att köpa en förväntan så vad du är beredd att betala beror på hur mecket du tror på det fölet.

Och hur det än är så har du inte mycket att gå på annat än stamen på fölen, för även om dom ser bra ut när du tittar vet du aldrig hur dom växer.

Mvh
Camilla

Det spelar ju ingen roll vad du betalar, du har ingen garanti att ett 200 000:- föl kommer att gå OS.

För 40 000:- borde du kunna få ett välstammat föl. Sen blir det ju inte bättre än vad du gör det till.

Jag har köpt föl för de summorna.

Oavsett kostnad så är det ingen garanti hur bra den hästen blir i slutändan.
Det gäller att kunna förvalta de goda förutsättningarna en häst har.
En billig häst kostar lika mycket att hålla som en dyr.
Men stammen är viktig, framförallt mödernet.
Jag kikade på många fölungar innan jag valde den jag köpte.

De var alla i prisklassen från 50 000 och uppåt.

Jag tycker det är viktigt att uppfödare får betalt för sina prestationsavlade föl.

Och ja, det går att se skillnad på föl och föl.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar