Hur ser jag att hon brunstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lairedil
  • Startdatum Startdatum
L

Lairedil

Hej!

Jag har ett sto som jag skulle vilja betäcka, hon har gott som avels sto och jag vet att hon kan få föl, men hon vissar inga tecken på brunst? Har gått hela sommaren utan att se någonting. Skulle vara tacksam om lite hjälp om hur man kan se brunsten.

Sv: Hur ser jag att hon brunstar

En del ston har väldigt otydliga och osynliga brunster andra visar inte brunst om det inte finns en hingst i närheten. Har man ett sådant sto så kan låta veterinärundersöka henne. Veterinären kan ganska lätt säga om och /eller när hon kommer att brunsta och är lämplig att betäcka eller seminera.

Hehe Grattis! (hmm vi köpte oss också ett avelsto (som dock inte hade fått föl) men som aldrig visade några brunster)

Har du pratat med förra ägaren om hon visade brunster där? för av naturen så brunstar de inte om de t.ex. har brister på viktiga ämnen i kroppen osv.

Det kan också ha med sommarens väder att göra.. om det är dåligt väder och deras kroppar känner på sig att det blir dåligt med bete/foder att hålla hull åt sigsjälc och föl så går de inte alltid in i brunst.

Om det bara är så att hon har otydliga brunster så vet jag inte annat än att köra till semin/hingststation (om du ska till sådan, med veterinär) så kollar de ju regelbunden inne i hästen när ägglossningen är och hästen är redo för insemination.

Ska du betäcka själv, eller hmm detdär lät illa, ska du själv bara släppa ihop med hingst så är väl det enda att antingen låta dem gå en månad eller att försöka ta henne till annan hingst/snygg valack och kolla om hon visar ngt då. (mitt andra sto släpper upp valacken och pissar som satan när hon brunstar och går med honom.

Inte ovanligt med ston som är "tysta". Många bra avelsston visar bara brunst för en riktig hingst som hon lär känna. Det bästa är att köra stoet till hingst i god tid nästa vår. Det krävs ibland ett par veckor innan de visar en tillräckligt bra brunst som man kan betäcka på.

Vill dock varna för oseriösa hingstägare som bara släpper in stoet i hingstens hage utan kontroll innan att de gillar och respekterar varandra. Får stoet bara vistas i hingstens närhet, i stallet eller hage på hör- och synhåll så brukar de visa rejäl brunst efter ett tag. Annars måste hon undersökas av veterinär.

Gäller det seminhingst så åk till en seminstation som även har en hingst hemma, sk teaser.

Naturen ska inte underskattas. :angel:

Jag har pratat med förra ägaren och hon sa att hon var otydlig i brusten där också. Hon har visst varit svår att se på men hon har alltid åkt till hingsten och då har det inte varit några problem. Men eftersom jag bor en bit bort så ser det ut som att alla hingstar är så långt bort, den närmsta är i Kalix och det är ca 24 mil dit och då vill man ju vara lite säker på att hon är villig för hingsten :/

Hon var väldigt överviktig nu när jag köpte henne, men jag har tränat ner henne och funderar på att se över fodret. Hon hade bara levt på hö där hon kom ifrån och väldigt omusklad allmänt. Så jag får se om hon behöver något mer, sen om det inte blir bättre får jag nog ta hit veterinären eller åka till en hingst.

Jag har en hingst på gården, men han ska kastreras eftersom han är en hingst som blev omplacerad pga av vanvård och jag vet inte vad han har gått igenom och vad som han har bakom sig eftersom jag inte har papper eller nått. Men han är en väldigt fin hingst, väldigt snäll, inte alls så hingstig av sig.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
869
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 632
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka