Sv: Hur ser igångsättning ut för er
En häst behåller sina muskler och kondition ca 6 veckor, -när den bara står. Så vilar hästen en månad så skrittar jag ut de första 1-2 dagarna och sen rider jag som vanligt
Har hästen vilat 2 månader så brukar jag ta det lugnt de första 2 veckorna. Då är det skogsturer, inte krav på samling, utan "joggar" i lång och låg form. Ibland rider jag i paddocken eller ridhuset, men då är det mest lite uppmjukande övningar.
Men det beror mycket på häst också.. min häst brukar jag sätta igång sådär som jag skrev, det är lagom för honom. En annan häst som jag träffat var verkligen jätte pigg! alltså tok pigg. Hon hade stått ganska länge, säkert i några år, då hon gått som avelssto.
Det första hon gjorde när man satt upp var att galoppera iväg i full fart. Det var ingen mening med att försöka bromsa henne.. utan vi som red henne stod upp i lätt sits och lät henne galoppera varv på varv i paddocken tills hon lugnat ner sig utav sig själv.
Många är så överdrivet försiktiga vid igångsättningar. -Givetvis ska man vara det vid skada!
men efter vanliga vilor.. Får hästen gå i stora, bra hagar med kuperad terräng så behöver man inte skritta i flera veckor. Att galoppera med fria tyglar, fri form och en ryttare i lite lätt sits, sliter inte speciellt på hästen. Sen förstår jag inte varför vissa kan trava men inte galoppera när de sätter igång hästen. Båda två är "spring" gångarter och trav sliter inte mindre än vad galopp gör. Galoppen är bara snabbare än traven.
Det jag skrivit gäller när man sätter igång hästen efter en vila. -Inte efter en skada! Har hästen varit skadad ska man rådfråga med veterinären som behandlat hästen.