Hur ser igångsättning ut för er

Limelight

Trådstartare
När era hästar stått längre än 1-2mån hur går ni tillväga när ni sätter igång dem ?.
Hur många dagar/ hur länge / mycket skritt, trav, galopp osv. Ja ni fattar vad jag menar tror jag :)

Sv: Hur ser igångsättning ut för er

Jag håller just på att sätta igång mitt sto som stått i drygt ett år eftersom hon fått föl. Det är lite individuellt hur man sätter igång beroende på hästen och beroende på vilka förutsättningar man har rent ridmässigt om man har skog, ridhus osv. Mitt sto kan vara lite av ett vilddjur innan hon kommer igång. Därför kör jag på en ganska offensiv igångsättning för att få henne att tagga ner. När hon väl är igång blir hon betydligt lugnare och då kan man lägga arbetet lite mer på en jämn nivå:).

Så jag började att tömköra i tiominuterspass, i alla gångarter. Red först efter en vecka och då också i ca tio minuter, men ff alla gångarter. På en månad är vi uppe i 20minuterspass, där jag kräver rund form och genomsläpplig rygg. Nu efter tvåmånader jobbas hon som allra mest i 30 minuter på töm eller under ryttare, och det bara ca dagar i veckan. Skrittas ut 1-2 dagar i vecka i 30-45 minuter. Så som det är nu kommer det att vara de närmsta månaderna. Äntligen går det dessutom att skritta ut utan att hon bara far i luften;).

Senast ändrad:

Jag som har raka motsatsen till häst skrittar först typ lika länge som den stått.. Kanske inte om den skulle stått i ett helt år... Men om den varit skadad i tex en månad. Sen smyger jag igång och passar då på att reda ut alla ev fel man ridit till sig innan skadan.
Rider långa skrittpass, små trav och galoppinslag efter några veckor. krav att hon går någorlunda i form.
Hästen får bestämma mkt av i vilken takt vi tar det, men så känner jag henne rätt väl.
Varierar mellan ute och inne, klättra lindriga backar, samt tvingar min mamma att tömköra:)

En häst behåller sina muskler och kondition ca 6 veckor, -när den bara står. Så vilar hästen en månad så skrittar jag ut de första 1-2 dagarna och sen rider jag som vanligt

Har hästen vilat 2 månader så brukar jag ta det lugnt de första 2 veckorna. Då är det skogsturer, inte krav på samling, utan "joggar" i lång och låg form. Ibland rider jag i paddocken eller ridhuset, men då är det mest lite uppmjukande övningar.

Men det beror mycket på häst också.. min häst brukar jag sätta igång sådär som jag skrev, det är lagom för honom. En annan häst som jag träffat var verkligen jätte pigg! alltså tok pigg. Hon hade stått ganska länge, säkert i några år, då hon gått som avelssto.
Det första hon gjorde när man satt upp var att galoppera iväg i full fart. Det var ingen mening med att försöka bromsa henne.. utan vi som red henne stod upp i lätt sits och lät henne galoppera varv på varv i paddocken tills hon lugnat ner sig utav sig själv.

Många är så överdrivet försiktiga vid igångsättningar. -Givetvis ska man vara det vid skada!
men efter vanliga vilor.. Får hästen gå i stora, bra hagar med kuperad terräng så behöver man inte skritta i flera veckor. Att galoppera med fria tyglar, fri form och en ryttare i lite lätt sits, sliter inte speciellt på hästen. Sen förstår jag inte varför vissa kan trava men inte galoppera när de sätter igång hästen. Båda två är "spring" gångarter och trav sliter inte mindre än vad galopp gör. Galoppen är bara snabbare än traven.

Det jag skrivit gäller när man sätter igång hästen efter en vila. -Inte efter en skada! Har hästen varit skadad ska man rådfråga med veterinären som behandlat hästen.

Fast det är skillnad om hästen varit skadad:). Sen håller jag med om att det är vetiigt att skritta igång under en längre period. För min del hade det inneburot att jag hade fått droga hästen varja dag innan ridning. Då chansar jag hellre för att få henne lugn. När hon väl kommit igång kan jag skritta ut desto mer (utan livet som insats). Men jag säger verkligen inte att min modell är den enda rätta. Jag gör bara det som funkar för oss helt enkelt:).

Galoppen är tom mer skonsam än traven:). Satte igång en ponny för många år sen efter kraftiga hovledsinflammationer. Den skrittades först en evighet, sen fick den börja galoppera-men absolut inte trava! Den blev bra:).

Kul att läsa hur ni gör lite under igång sättningen. Jag har börjat för ett par veckor sedan att sätta fart på mina två hästar.
Den ena har bara stått i 3v så han börjar redan komma igång i konditionen, muskelheten håller på att byggas hela tiden.
Stoet har stått i 3mån så hon har ingen kondis eller muskler alls.

Valacken skrittade jag 3gånger, började sedan småtrava sedan har det ökats successivt, så han både travar jag längre sträckor med nu och galopperar. Märks att han kom tillbaka väldigt fort.

Precis som ni skriver är det väldigt olika mellan alla individer, men kul att läsa hur ni gör :).

Stoet däremot tar det tid med, skrittat i en vecka, andra veckan har jag börjat småtrava och tagit någon kort galopp, men hon orkar ingenting så tar det väldigt lugnt med henne.

Jag håller med saraandersson, en frisk häst som stått ett tag, har inte tappat nämnvärt av sin kondis.

Det jag märkt är att min häst tappar mkt mer i mjukhet än i muskler o kondition. Han känns stel o osmidig efter ett riduppehåll på några veckor.

mina två hästar har stått i ungefär 4 månader nu (inte pga någon skada) men dom står på lösdrift i en stor hage, dom ska sättas igång på fredag och då ser min plan ut att skritta lång och låg i en vecka i skogen och klättra upp för lite småbackar och rida över stock och sten sen tar jag med lite trav och sen galopp, jag kommer inte att vänta länge med smågalopper när jag väl börjat med traven sen så är det bra att tömköra och gå promenader med hästen, så i ungefär två veckor håller jag på att sätta igång dom sen kör man som vanligt. :)

Jag gör på samma sätt som du. Har hästen stått i 1mån skrittar jag den första dagen sen rider jag som vanligt. Denna vinter har våra hästar stått en hel del pga all is, ridit igång dem nu igen och de är lika frächa som de var innan vilan.

Är det bara 1-2 mån (utan skador) så rider jag på som vanligt men jag kortar passen och rider kanske var annan dag för att ganska snabbt trappa upp på längd och tillfällen.

Mitt sto har i pincip bara skrittats och travats sporadiskt under 1 år p.g.a föl. Tappat massor av muskler men har märkligt nog en bra grundkondis kvar. Började med längre skrittpass med lite travinnslag. Märkte rätt snabbt att hon ville och tålde mer och la in någon liten galopp och ökade på traven. Men bara efter ett par månader med de lugna passen så red vi pass på en 1-1½ tim i alla gångarter. Dock inte så många pass som vanligt. Lägger mycket skritt före och efter och tar i princip all trav och galopp i mitten vilket blir ca 20 min. Har så gjort i några månader och hon är jättefräch i kropp och ben så jag fortsätter att öka på succesivt. Stretchar henne efteråt.

Hur hästen sätts igång och hur lång tid det tar beror på hur den var i kondition innan vilan. Detta spelar superstor roll och är helt avgörande för hur snabbt man ökar på och på vilket sätt.

Läs den nålade muskel sättningstråden på forumet, där lär du dig mycket.

ang. skada så är det givetvis en historia för sig som kräver sitt sätt. Men även en oskadad häst bör sättas igång mycket planerat och med tanke bakom. det finns en anledning och det är som sagt konditionen och styrkan hästen befann sig i innan vilan, och att leder, senor och ligament måste vänja sig vid belastning och arbetet successivt annars lär det bli skador oavsett om hästen var frisk innan.

Jag blir fascinerad att läsa vissas metoder, samt det jag bevittnar IRL. Väldigt många bör läsa på och tänka till. Klarar de sig utan skador med de metoder som används är det snarare att gratulera till otrolig tur, inte skicklighet.

Kapar tråden lite, om det är okej.

Fick ett erbjudande för någon dag sedan om jag ville vara med på en träning om en vecka. Det ville jag absolut just av det anledningen att det är sällan någon tar tag och bjuder in en tränare till ridhuset här i närheten.
De med hästar här i kring åker oftast upp till ridskolan för att träna.

Hur som. Hästen jag rider har dock stått sedan.. ptja. Innan jul i alla fall! Har väl varit ute på någon enstaka barbacka tur i mörkret bara för mysighetens skull. Så någon direkt kondis finns då inte.
Han och hagkamraten är ute hela dagarna, springer, leker och har sig - så stilla står han inte.

Fast nu är jag osäker. Tanken är att jag ska rida till ridhuset vilket tar 45 minuter på en höft och då enbart i skritt. Själva träningen kortade jag ner till en halvtimma och min tanke är att mest få tips och råd ifrån tränaren (förhoppningsvis kommer träningen att vara veckovis), visa upp hur hästen är osv. Allt i skritt givetvis. Sedan skritta hem samma väg á la 45 min.

Underlaget kommer bli varierande då jag kommer få ta mig längs en åkerkant samt en kort sträcka i skog. Med andra ord blir det lite snö att gå igenom. Denna bit tar max tio minuter och är nästan helt i början av vägen. Resten är grusväg. Vi har inte alls mycket snö kvar här nu och vid närmre eftertanke kan jag gena över en åker (vi har tillstånd av åkerägaren!) men ändock snö.

Tanken är att hästen ska skrittas för hand samt uppsuttet i ca trettio minuter var dag fram tills fredag. Detta blir då totalt fyra dagar! Helt galet?
Allt kommer ske i skritt och jag tänker under vissa sträckor låta honom slippa mig på ryggen. Men är det ändå för mycket begärt?

intensiteten på det hela är väl helt hanterbart om det är som du beskriver. Dock har hästen stått i 3 månader och jag ifrågasätter då tänket runt det hela. Om du inte tagit tag i det innan nu, varför hänger allt på denna träning, som ändå, i relation till vad du och hästen sysslat med senaste 3 månaderna, är en snabbstart? ser inte riktigt poängen med det hela. rid igång hästen och SEN rider du detta pass för tränare. du har ju inte åstadkommit ett enda dugg att skritta igång hästen i fyra dagar innan detta, så den aspekten är helt borträknad.

Nej, allt hänger inte på denna träning. Ingenting hänger på denna träning.
Saken är mer den att motivationen till att rida har verkligen legat på noll - därav har hästen stått denna tid.
Anledningen till att det blev så plötsligt var just för att jag fick samtalet för enbart någon dag sedan. Jag tackade mest ja för att det lät kul helt enkelt.
Tankarna om det är hållbart kom i efterhand.

Jag funderar också i banan om att rida igång hästen ytterligare, i alla fall så grundkondisen hoppar upp ett snäpp, för att sedan köra igång för tränare. Tror dessutom att vi som ekipage får ut mer utav det.

Jag tycker väl inte att motivations frågan legitimerar att man borstar av hästen och hast-kastar sig in, även om man kan få en motivations boost av detta. det ska vara juste mot hästen så jag tycker du ska ta till dig dina funderingar som du fått helt själv och som orsakar att du ställer frågan här i tråden, och tänka om lite. att ha detta som morot när hästen väl fått komma igång lite bör väl bidra till motivationen lika mycket om inte mer kan jag tycka?

som tränare hade jag också sagt ifrån och inte funnit ngn rim eller reson i detta om hästen stått i 3 månader, oavsett om det gällde ett träningspass i skritt. ryttaren måste vara motiverad i grunden och hästen vara i ett skäligt skick, även om det är en basic träning. tanken är ju att man ska kunna bygga vidare och man kan inte starta i noll läge utan bör komma in med justa förutsättningar för hästen till att börja med.Jag tycker det förutsätter att ryttaren förberett hästen och sig själv så att dessa förutsättningar är hållbara, inte bara kortsiktigt och impulsivt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
418
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama