Hur ser hältan ut vid skada på ligament i hov?

Iddefixen

Trådstartare
Behöver lite input i mina funderingar kring en hälta.

Hästen är halt i vä varv vid skrittlongering. Den har svårt att flytta framdelen från höger till vänster om den står i tex stallgången. Men från vänster till höger går fint. Den blir sämre när den står inne och vill då inte belasta höger fram. Den är ohalt på rakt spår.

Min fundering är. Kan det vara en blödning på ett ligament i hoven?

Tid hos veterinär är bokad. Men i väntan på det så vill jag spåna oc fundera lite på vad det ev kan vara :)

Sv: Hur ser hältan ut vid skada på ligament i hov?

Sådana där skador är nästan omöjliga 'spåna' sig fram till vad det är.

Min var helt ohalt i alla gångarter när det var en blödning både i ligament samt i själva benet. Däremot hade hon en rejäl svullnad och konturstörning. Var ett föl (6 mån) så hon larvade i hagen och den eg dryga konvalescensen (6 - 12 mån) märktes liksom inte av. Hon hade fått en smäll av yttre våld som orsak.

Kan du inte ge lite mer bakgrunds information??

Typ kom det plötsligt eller smygande, övriga orsaker som kan vara viktiga att få ta del av. Du har inte ens nämt om den har puls eller ngn svullnad, heller inte om den har nedsatt AI eller feber, inte ens hur den avlastar h.f. i vila.

Som du hittils har förklarat kan det lika gärna vara en vrickning, hovböld eller en blödning i sulan på ena sidodelen.

Det sista är mest troligt "hittils"

Lite mer info :)

Hästen är pigg, ingen feber och beter precis som normalt.
Den har ngt förhöjd puls i den aktuella hoven, ingen värmeökning. Kanske är kotsenskidorna ngt ngt mer fyllda. Dock osäkert pga av att den kan bli så när den vilar.

Som jag skrev i första inlägget så avlastar den högr fram när den står i boxen. Dock ej på hårt underlag.

Svårt att gissa, jag vet. Men spånande kan göra att man ser saken lite annorlunda och kanske observerar lite andra saker som man kanske missat innan. :)

Om den inte avlastar på hårt underlag kan man ju misstänka att när hoven fylls med strö så blir det någon form av tryck mot sula/stråle? Beror ju på hur de 'tar i' eller inte i golvet när han står på hårt?

Ja, och då borde det vara ngt som trycker i hoven känns det som :confused::confused::confused:

Eller ömma sulor eller liknande, dvs inget trycker så inifrån men det ömmar vid tryck utifrån?

Hur långt har du till veterinärtiden? Det där skulle jag inte vilja låta vänta så många dagar om han avlastar så mkt i boxen?

Lite mer info :)

Hästen är pigg, ingen feber och beter precis som normalt.
Den har ngt förhöjd puls i den aktuella hoven, ingen värmeökning. Kanske är kotsenskidorna ngt ngt mer fyllda. Dock osäkert pga av att den kan bli så när den vilar.

Som jag skrev i första inlägget så avlastar den högr fram när den står i boxen. Dock ej på hårt underlag.

Svårt att gissa, jag vet. Men spånande kan göra att man ser saken lite annorlunda och kanske observerar lite andra saker som man kanske missat innan. :)

Jag tycker du delger historiken väldigt dåligt,, du får hemläxa.

Vet du inte ens själv när detta uppkom och om det kom smygande eller som ett brev på posten och vad som skedde innan du märkte av traumat??

Nu behöver vi inte läxa upp varandra :cool:

Vet mycket väl när hältan kom. Som jag skrev, halt i skritt vid longering. Så jag gissar att det skett i boxen eller hagen.

Senast ändrad:

Vet mycket väl när hältan kom. Som jag skrev, halt i skritt vid longering. Så jag gissar att det skett i boxen eller hagen.

Ja har du inte mer intresse att beskriva själva traumat så ska inte jag störa mer i din tråd.

Skriv i stället att du inte har en aning om hur det uppkommit eftersom det är det du nu påpekar.

I bland är det väldigt svårt att ge råd när inte ens TS själv vill hjälpa till.:mad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 726
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka