Hur ser ett åtta-volt ut?

Blandrastik

Trådstartare
Har börjat tävla så smått med sexåringen, ibland är det "kast med liten matte", den rörelsen sker ofta från blomsterarrangemangen till X. Det är för övrigt en snabb rörelse som han utför väl.
Dock brukar de rörelsen bli poänglösa.

När han då väl har alla fyra i backen så gäller det att plocka poäng, tex i volterna. Jag har lyckats med sjuor på volterna, även med kommentaren; "eftergiven i innersidan".

Men vad ska man göra för att få en åtta på en volt? Ni som får åttor på volterna hur rider ni?

Eller den förvända galoppen i A1, exakt vad mer kan man göra än att vända upp och rida tilbaka till hörnbokstaven?
Blir det mer poäng om jag gör tillbakasvängen/vändningen mindre?

Hur f*n rider man rörelser så de blir snyggare och genererar mer poäng?

Sv: Hur ser ett åtta-volt ut?

Jag kan inte svara på exakt hur man ska rida för vilket betyg, men jag har tidigare i dne förvända galoppen gjort som du, alltså vänt upp och ridit till hörnbokstaven, alltså ganska "snäv" väg, men poängen har inte blivit mycket bättre för det. Snackade då med en domare som sa att vägen inte ska vara så snäv utan man ska tänka 10-metersvolt i hörnet och sen volt tillbaka, alltså som hon sa "gör det inte onödigt svårt för dig själv"! Sen ligger väl inte koefficienten förrän på "raksträckan" så det är ju egentligen inte ens förvänd galopp, bara att försöka ha bra balans och inte tappa formen för en sekund.

Sv: Hur ser ett åtta-volt ut?

Just i den förvända galoppen krävs det som sagt inte snävare vändning utan domaren tittar snarare på om hästen håller kvar tempot även i den förvända, så att den inte tar längre/mindre galoppsprång, behåller sin balans och sätter under sig väl. För att få högre poäng på denna rörelse är det alltså formen och hästens styrka man får träna upp så att den går lika bra i förvänd som den gör i rätt galopp :)

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 681
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka