Hur ser erat stängsel ut?

D

dolphinsmile

Funderar på att göra om vårat stängel i sommar och nu behöver jag inspiration. Hur ser erat stängsel ut? Lägg gärna ut en bild och så vill jag ha svar på dessa frågor:

1. Har du gjort de själv? Om inte vem har gjort det?
2. Material?
3. Höjd, Bredd, tjocklek?
4. Vad har ni för underlag? (poröst, hårt, stenigt, mkt rötter?)

Hur fungerar det tycker du?

Sv: Hur ser erat stängsel ut?

Vi stängslar numera genomgående med:

8 cm/180 cm tryckimpregnerad stolp
4 trådar Hiten järntråd av grova sorten på 30/50/80/120 cm höjd
Lera...

I stort sett underhållsfritt och leder ström otroligt bra så våra hästar alltid har respekt för stängslet. Fyra trådar eftersom vi då kan växelbeta med får för att slippa köra så mycket med betesputsen.

Jag stängslar själv. Använder 6 kantiga tryckimpregnerade stolp från granngården. 6 cm/180 cm. Till hörn och grindöppningar är de 8 cm. Har två rader med 20 mm elband. Det funkar bra. Inga problem. Marken är väldigt varierad här. På vissa ställen är det poröst (nära bäcken) på andra ställen är det lerjord eller väldigt stenigt.
Syns väl lite på bilden hur det ser ut.
15164057.jpg
[/url][/IMG]
(trevlig utsikt från sovrumsfönstret)

Jag har lite varierande just nu. Men målet är:

8x180 cm 6-kantiga stolp med ca 5 meter mellanrum 3 rader band/tråd. Överst ett elrep som är stabilt och leder ström bra, i mitten ett färgat tunnt elrep (har just nu gul/orange tråd) som syns fast den är tunn.
Underst elband i tjocklek som går sönder om hästen fastnar, men som syns mycket bra.
Vill att staketet tar emot om hästen går emot, men om den börjar krypa igenom och fastnar så vill jag hellre att tråden går sönder än hästen.

På fölhagen (där fölen går första månaderna) satsar jag på fyra rader tråd/band. Den gränsar mot en stor, vältrafikerad väg så där blir det 3 elrep och ett band. Där får dom bara inte knalla igenom.

/M

Jag kan inte svara på allt, då jag inte vet så mycket om det, men försöker.

Vi har två trådar, en uppe som är utskjuten från staketet och en normal i mitten. Överst har vi en träplanka så staketet blir mer tydligt. Ridhuset som ligger bredvid sägs stå på gammal sjöbotten, så förmodar att hagarna gör det också. ;) Vet att vi hade översvämning för några år sen i ridhuset. :crazy:

Staketet fungerar bra, förutom att hästarna står och äter på det (förmodar att det är därför elrepen är så långt ner på staketet för att de inte ska kunna bita)!

Picture176.jpg

Vad är det för vit tråd lodrät mellan isolatorerna?

Som jag skrev är det en förlängning av det hela för att hästarna inte ska äta på staketet längst ner.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 487
Senast: skiesabove
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 726
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 308
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar