Hur ser Ditt ridschema ut?

F

Fiachi

Hej!

Hittade ingen sånhär tråd och eftersom jag är fruktansvärt uttråkad så passar
jag på att skapa en själv! (kan även vara så att jag är helt värdelös på att leta,
isåfall får mod låsa :))

Tänkte skapa en tråd där vi kan inspirera varandra med veckoridschema.
En perfekt tråd för oss fantasilösa som vill ha tips på hur vi kan lägga upp vår ridning ;)

Planerar ni in era ridpass i förväg? Har ni samma ridschema hela tiden, alltså
dressyr på speciella dagar, alltid uteritt på samma dagar etc? Eller tar ni det
som det kommer och gör vad ni känner för? :)

Kan vara bra att få lite inspiration vad man kan göra och hur man kan lägga upp veckorna :)

Så - hur tänker ni rida denna veckan?
Om man inte planerar sina veckor i förväg, får man jättegärna lägga upp vad
man gjorde de olika dagarna förra veckan. Jättegärna med några exempel
på vad för övningar ni gjorde, och hur de olika passen gick.

Självklart får även ni som bara är medryttare och kanske endast rider några
dagar i veckan skriva vad ni gjorde på "era" dagar med hästarna!

Måndag:
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag:
Fredag:
Lördag:
Söndag:


Skriv gärna med vad för ålder och ras er häst är, skiljer sig en del med hur
man rider en unghäst och en lite äldre häst. Och ras mest bara för skojs
skull.. :) och lägg gärna in bilder om ni har från förra veckans ridpass!

Kanske lite luddigt inlägg, men hoppas ni förstår ändå! :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Fullblodsto 3 år (under inrdning). Lägger upp arbeten med henne efter vilka dagan som jag har "träning". Så det blir i regel då bara en vecka framåt. Och jag går oxå mycket på dagsformen för vad jag gör.

Denna veckan:
Måndag Vila
Tisdag Vila
Onsdag Ridning skritt
Torsdag Vila
Fredag Tömkörning
Lördag Vila
Söndag Ridning skritt/trav (träning)

Nästa vecka
Måndag Vila
Tisdag Tömkörning
Onsdag Vila
Torsdag Ridning skritt (ev trav beroende hur det går på söndag)
Fredag Vila
Lördag Löshoppning (träning)
Söndag Vila
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Quartervalack, 13 år. Mycket skrittad under våren och har precis börjat öka träningspassen inför den strundande tävlingsterminen (western).

Jag har inget bestämt schema men jag försöker variera träningen så mycket som möjligt. En vecka kan se ut som följande:

Måndag: Uteritt, mestadels i skritt på varierat underlag (grusväg, fält, asfalt, uppgrusat spår)
Tisdag: Vila (var trött på måndagen)
Onsdag: Träning i ridhus med instruktör
Torsdag: Tömkörning
Fredag: Träning i paddocken
Lördag: Uteritt (säkert en lång tur)
Söndag: Träning i paddocken


Det kan dock ändras beroende på vad jag är på för humör och hur pigg/trött hästen känns. Alla har dåliga dagar ibland.. :D
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Jag har inget schema, men det kan se ut så här en vecka:

Måndag: Långritt, 3 timmar, inkl härliga galopper, hoppning osv men utan krav på form
Tisdag: Träning i paddocken, uppsuttet halva passet och från marken halva passet
Onsdag: Uteritt med klättring och myyyycket off road-ridning.
Torsdag: Vila
Fredag: Långritt med konditionsträning, dvs lång ridsträcka på kortare tid (mycket galoppintervaller)
Lördag: Nybörjarlektion
Söndag: Vila, för då går bussarna så dåligt :p

Det kan bli fler vilodagar beroende på hur jag mår, lider av bland annat ångestsyndrom vilket gör att jag inte alltid fixar att åka till stallet... Och vi rider inte alltid efter ett liknande schema, men oftast är det dessa saker som kommer upp under en vecka i alla fall. Som synes så är det mycket uteritt, både jag och hästen tycker att det är tråkigt att rida i paddocken för mycket. Igår red vi långritt med galoppintervaller, en sträcka som vanligtvis tar tre timmar tog två nu - han var så himla framåt och glad i att springa så vi galopperade ovanligt mycket, både på grusvägar, ängar och i skogen över stock och sten. Då såg han ut såhär efteråt:

imag0145_143762418.jpg


Heelt genomsvettig, men löjligt nöjd och glad.

Blir sällan arbete från marken just nu. Jag är för övrigt i sjunde himlen när jag inte längre har medryttare och kan rida precis varje dag om jag vill :love: Så himla lyxigt!! Det gör träning så mycket enklare också, jag kan verkligen bestämma hur mycket vi ska träna.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Nu får jag säkert skit för det här, men den hästen behöver nog mer att äta.

Knapplån

Min häst är 17 i år, utbildad msv b, går nu LA med mig, men med sikte på msv b, till sommaren/hösten. Har haft honom i nästan 1 1/2 år, men det har inte vart så kontinuerlig träning tyvärr... just nu är träningen helt off, med sjukskrivningar huller om buller, men när vi är tillbaka i träning gäller följande: 1-2 dagars vila per vecka, uteritt 1-2 gånger och dressyrträning resterande (varierande intensitet). Jag hoppar alldeles för sällan... men jag rider alltid en liten sväng ut varje dag, skrittar fram och av utanför ridbanan.
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Nu får jag säkert skit för det här, men den hästen behöver nog mer att äta.

Jag håller med jag vart alldeles såhär :eek:
Jag hoppas att det är bara vinkeln som får hästen att se så benig ut!

Iaf mitt ridschema är inte uppgjort på dagar sådär som du skrev TS. Jag brukar ge henne onsdag och lördag ledigt, annars är det

2-3 dressyrpass, jag rider alltid ett pass i veckan utan stigbyglar för sitsens skull.
1 skritttur på ca. en timme
1-2 "buspass" ute där vi gör lite som vi känner. På sommaren brukar det bli i alla fall ett klätterpass, men vårat "klätterberg" är otillgängligt på vintern.

Har som regel att inte vara på ridbanan 2 dagar på rad.
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Har inte heller speciella dagar som jag gör sakerna på, men försöker planera in:
2 kondition -konditionsträning, intervallträning, (ban)hoppning
2 styrka -klättra, studs, cavaletti, skritta i off-road
2 lösgörande -dressyr, tömkörning
1 lättare pass -vila, promenad, skritt uppsuttet

T.ex
Måndag: Konditionsträning på sandväg eller större gräsbana
Tisdag: Uteritt med mycket skritt 'off road/stigar/kuperat' samt klättring
Onsdag: Tömkörning volt eller skogen
Torsdag: Hoppning, cavaletti
Fredag: Lugnare uteritt
Lördag: Dressyr själv eller för tränare bana/ridhus
Söndag: Vila/promenad/skritt uppsuttet
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Om vi inte ska iväg och tävla (då åker vi redan onsdag/torsdag och kommer hem söndag/måndag) så innehåller veckorna:
•Styrketräning
•Konditionsträning ute i skogen
•Hoppning
•Markarbete, markarbete, markarbete, markarbete - ofta utan stigbyglar och/eller med trav-/galoppbommar till hjälp

Mina ponnyer är 9 och 13 och tävlar 1,20 - 1,30 hoppning så det blir mest markarbete och hoppning runt 1 gång varannan vecka för tränare. Hemma gör vi oftast bara gymnastikövningar med små hinder när det kommer till själva hoppningen :)
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Följer inget fasy schema, men försöker göra det omväxlande för hästen.
Skulle t. ex kunna ha ett liknande upplägg:

Måndag: Ridning, "fokuserad" träning i paddock.
Tisdag: Kravlös långpromenad i skogen.
Onsdag: Ridning i skogen, flåsträning.
Torsdag: Vila.
Fredag: Tömkörning, muskelträning i skogen, dvs bla klättring.
Lördag: Ridning, fokuserad träning i paddocken följt av lugn tur i skogen.
Söndag: Lösarbete i paddocken, t. ex löshoppning och lek.

Sen är det ju som sagt inget spikat schema. Kan ju ändras beroende på dagsform hos både mig och hästen, väder och andra förhinder.
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

när jag är hemma ser det ut så här på ett ungefär.
Ponnyn är en korsning newforest/fullblod. -87 (24år)

5dagar i veckan rids han, 1 dag promenad på hårtunderlag och 1 vilodag.
Eftersom vi inte har någon ridbana är det ridning ute som sker.
Men det brukar ändå vara upplagt lite så här:
dag1: "Bus", mycket tempo ridning, tempoväxlingar och se till att hästen är framme/snabb för hjälperna.
2: Lite mer fokus på lösgjordheten, gör mycket skolor, övergångar.
3: Jobbar på det som ev. inte funkade dagen innan. Lösgjordheten och att han är framme för skänkeln är prio 1.
4: Skritt på hårt underlag
5: Försöker hitta ett gärde eller liknande att trimma lite på, använder mig av ridbanans vägar. försöker hitta flytet i ridningen och jobbar som jag gör ute.
6: Ut i skogen på riktigt, klättra lite. Väglaget bestämmer tempot. Men rids i både skritt trav och galopp
7: Vilar

jag anpassar alltid ridningen efter både min och hästens dagsform =)
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Nej, jag planerar inte i förväg. Kan inte lägga nåt vettigt schema heller p.g.a. mina arbetstider. Det blir lite på "känn" vad som behövs jobbas på för dagen och det märker jag ju så fort jag börjat rida. Båda är under igångsättning nu och går varannan dag...welshen går hårdare pass än paintkorsningen.

Jag har en Welsh cob-04 och en paintkorsning-07.
 
Sv: Hur ser Ditt ridschema ut?

Måndag: Dressyrträning+kort skogspromenad
Tisdag: Hoppträning ca 90cm
Onsdag: Dressyrpass+kort skogspromenad
Torsdag:Vila
Fredag: Mycket anspråkslöst pass antingen i paddock el. ridhus
Lördag: Uteritt alt. dressyrträning av det allvarligare slaget
Söndag: Uteritt

Hästen SWB 11 år. Dressyrträningen ligger på ca LA nivå. Hade egentligen velat byta onsdag med torsdag men det funkar inte med de tränare jag anlitar.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 961
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 203
Senast: mamman
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp