Hur ser det ut i ditt stall om olyckan är framme?

Blandrastik

Trådstartare
Igår precis när jag var på väg hem kostaterade jag att stallägarens häst hade rullat fast sig rejält.

Jag for runt som en skottspole i stallet för att hitta nåt bra rep, helst skulle man ju vilja ha nåt band av nåt slag för att inte riskera att skada hästen. Hittade ingenting vettigt.

Hur ser det ut i ditt stall? Vad tycker du är det mest opitmala att använda på en häst som rullat fast för att få runt den?

Finns det någon övrig smart "om-olyckan-är- framme-utrustning" i ditt stall?

Sv: Hur ser det ut i ditt stall om olyckan är framme?

Igår precis när jag var på väg hem kostaterade jag att stallägarens häst hade rullat fast sig rejält.

Jag for runt som en skottspole i stallet för att hitta nåt bra rep, helst skulle man ju vilja ha nåt band av nåt slag för att inte riskera att skada hästen. Hittade ingenting vettigt.

Hur ser det ut i ditt stall? Vad tycker du är det mest opitmala att använda på en häst som rullat fast för att få runt den?

Finns det någon övrig smart "om-olyckan-är- framme-utrustning" i ditt stall?

Min frieser hade rullat sig fast, låg och spelade död. Jag tog tag i ett ben och hjälpte honom att välta över. Fick ganska bra grepp om skenan och hästen är orädd.

I övrigt har jag väl inte så mycket grejer. Kniv är alltid bra att ha.

Jag har använt grimskaft runt hasen, har alltid funkat.

Longerlina-or.

Annars är det bästa att förebygga- sätt fast lister på väggarna.

hur många hästar ligger inte i timmar innan ngn märker av det?

Jag har använt grimskaft runt hasen, har alltid funkat.
Stålmannens kusin?

Jag hade två linor runt bakbenen på hästen drog allt jag hade, jag rubbade i princip inte hästen. Nu låg bakbenen hel invikta mot väggen, även om jag fick frambenen raka så kom han inte runt.

Longerlina-or.

Annars är det bästa att förebygga- sätt fast lister på väggarna.

hur många hästar ligger inte i timmar innan ngn märker av det?

Det blir ju lätt longerlinor, för det har man till hands, men det känns sådär när longerlinan hamnar runt kotan och drar för kung och fosterland.

Man kan lägga pad, schabrak el liknande i mellan om man är orolig för trycket linan ger.

Har också bara vart m om longerlina, brukar finnas nära till hands.

Kniv, lampa och grimma + grimskaft tycker jag är ett måste att det finns nära.

Nåt vi även skrivit upp i stallet är nr till nödslakt..inte det roligaste men är det akut är det inte alltid så lätt att söka fram viktiga nr på mobilen

Vi har även ett gemensamt första hjälpen skåp..nästan ett måste tycker jag att ha framme för basic sårvård på främst andras hästar tills dess ägaren kan komma och man slipper leta ihjäl sig i skåp

Hade jag haft stall hade jag också haft hjälpmedel vid ev brand: grimmor till alla boxar + grimskaft som aldrig får användas annat än vid brand, skåp m yxa och knivar, brandsläckare etc och en tydlig ritning över stallet som rädfningstjänst kan ha nytta av

Och första hjälpen till oss tvåbenta då vi också kan göra oss illa och skadas. Filtar som lätt blir varma tex då man inte ska flytta någon som är skadad och stall eller ridmiljöer blir lätt kalla

Senast ändrad:

Verkligen inte!

Man läser hästen och samspelar med den och ser till att dra i rätt ögonblick. Har fått loss hästar som haft alla benen mot väggen under krubban på det sättet.

Vi har viktiga telefonnummer till jourhavande veterinär, hovslagare, kliniker, våra egna nummer etc. + koordinater (vår adress finns inte alltid på GPS:arna) på väggen. Vi har även fodret bakom en låst dörr, med tanken ifall hästarna rymmer ur boxarna på natten, alltid grimma och grimskaft på sin plats bredvid boxarna, ficklampor, kniv, första hjälpen låda (både för häst och människa) + instruktioner för hur man ska göra i olika krisfall som när hästen sitter fast eller liknande (ifall man får black-out). Sedan är våra boxdörrar lite knepiga att öppna om man inte sett systemet förut (man drar en gallerstång neråt för att öppna) så då har vi lappar på dörrarna där det står att man ska dra neråt, med tanke på om en brand skulle uppstå och brandmännen skulle försöka få ut hästarna. Vi har även en släckningsfilt i stallet. :)

Senast ändrad:

Jag har en egen liten arsenal med saker. Jag har bl.a. brett rep som inte ger lika mycket tryck som tunnare saker, har bra längd och ger bättre grepp än longerlinor.
Kniv, hammare, hovprytlar/skoprylar, sårvårdsjox för häst och människa, elastisk linda, smärtstillande etc.

Vi har också nr till jourvet, de större klinikerna etc uppsatt i stallarna.

Mina tömmar är i hampa, så de duger. Annars sopkvast, det har jag vänt min connemara med några gånger. Men hon rullade fast så ofta att hon liksom hjälpte till när man skulle vända henne sen.

Hon rullade fast i ett ridhus en gång och låg så knäppt att räddningstjänsten fick komma :angel:

Mina hästar är nästan aldrig i stallet men jag har vass kniv, förband och sånt i stallet. Och så finns det i verkstaden som ligger vägg i vägg.

Skulle jag behöva akut akut avlivning och vet är långt bort så ringer jag nog bara grannen som är bonde, om han inte kan så vet han garanterat någon annan som kan.

De gånger någon häst rullat fast i stall där jag stått har vi bara tagit ett grimskaft om varje ben på undersidan och vält över hästen på andra sidan, man får hoppa undan när de rullar över bara.

Har brandsläckare, kniv, yxa, kofot, elastiska lindor och bomull innanför dörren till stallet om någon häst skulle kräva akut avlivning finns vapen i huset.

Även vid transport av häst finns ovanstånde i bilen minus vapen och plus extra grimma och grimskaft.

Vi har viktiga telefonnummer till jourhavande veterinär, hovslagare, kliniker, våra egna nummer etc. + koordinater (vår adress finns inte alltid på GPS:arna) på väggen. Vi har även fodret bakom en låst dörr, med tanken ifall hästarna rymmer ur boxarna på natten, alltid grimma och grimskaft på sin plats bredvid boxarna, ficklampor, kniv, första hjälpen låda (både för häst och människa) + instruktioner för hur man ska göra i olika krisfall som när hästen sitter fast eller liknande (ifall man får black-out). Sedan är våra boxdörrar lite knepiga att öppna om man inte sett systemet förut (man drar en gallerstång neråt för att öppna) så då har vi lappar på dörrarna där det står att man ska dra neråt, med tanke på om en brand skulle uppstå och brandmännen skulle försöka få ut hästarna. Vi har även en släckningsfilt i stallet. :)

Man bör ha en ´detaljsplansrintning utav var hästarna befinner sig i stallet- scenariot rökfyllt
Även annan räddningsutrustning bör stå utanför, såsom släckare, vatteslangar, grimmor grimskaft yxa,kniv bultsax, pannlampor,,Det hade man på en ridskola i västernorrland redan för 30 år den år sen.

Sen det ska inte vara några lappar eller konstiga låsanordningar som de knappt kan se i röken

Mina bra att ha om olyckan av ngt slag är framme är;

Brandsläckare i stallgången bredvid häst/gödsel dörren, vattenslang vid människo/gårdsplans dörren.

Kniv i sadelkammare, stallgång, grovsadelkammare, höloft, transport, bil m.m.

Longerlinor hänger i grovsadelkammaren väl synligt och lättillgängligt.

läderGrimmor och grimskaft (ihopkopplade när hästarna är inne), hänger på hästens boxvägg. Reserv grimmor ligger i grovsadelkammaren (ska nog ta och hänga upp ett par med grimskaft ikopplat. Är alltid bra att ha i beredskap om ngt händer)

Yxa finns i grovsadelkammaren/vedboden.

Sårvård finns i sadelkammaren, extranyckel dit är lätt att hitta om man ringer ngn av oss i stallet som vet var den är.

Det jag nu känner att jag saknar är en lista på telefon nr till distriktvet, kliniken, andra kliniken, 3e kliniken :p, hovslagare, extra hovslagaren, och såklart nr till mig, vi som bor här och foderhästens ägare.

De olyckor som jag än så länge varit med om har varit att hästar trasslat in sig i elband (oftast mellan hov och sko), och en gång så fastnade min med ena benet högt upp i linan som höll hennes "sluta sparka i väggen" däck ( linan mellan hov och sko). Blev till att skära ner och vända rätt hästen med grimskaft runt benen. Enkelt då hon var helt på rygg mer eller mindre.

En annan gång så fastnade en häst på jobbet i sitt staket, också repet mellan hov också sko. Hästen var som tur var i en liten sjukhage (ej skadad häst, bara där för intensiv träning i 3 dagar och brist på större hagar). Så den kunde springa runt, runt utan att elrepet blev sträckt och dra omkull hästen. Blev till att stänga elen, få fått i hästen och försöka skära av repet med en urusel rostig sax... för vassa knivar fanns det verkligen inte i det stallet :(.

Man bör ha en ´detaljsplansrintning utav var hästarna befinner sig i stallet- scenariot rökfyllt
Även annan räddningsutrustning bör stå utanför, såsom släckare, vatteslangar, grimmor grimskaft yxa,kniv bultsax, pannlampor,,Det hade man på en ridskola i västernorrland redan för 30 år den år sen.

Sen det ska inte vara några lappar eller konstiga låsanordningar som de knappt kan se i röken

Glömde att säga, vi har ett enkelt två-boxars stall på egen gård, så ritning behövs nog inte, och vi har även meddelat brandkåren om våra boxdörrar. Redskap som brandsläckare finns även i huset några meter från stallet. :)

Det viktigaste är inte alltid vad man har för saker utan vad man har i huvudet!
Funkar inte skallen som den ska så hjälper det inte med alla grejor i världen.

Jag är en sån som kan hålla mig kall och lösa stressade situationer (sen kommer man givetvis på en ännu bättre lösning när man väl är klar :p)
Har tyvärr träffat på många som blir helt hysteriska när något går snett alt blir helt apatiska och bara stänger av.

Tror ni att det hjälper om sådana människor har gått igenom olika scenarion innan, har uppradat grejor på vissa ställen till vissa specifika ändamål etc?

Grimskaft och kniv finns direkt innan för stalldörren och alltid i bilen. Det kommer man långt på.

Just nu tjatar jag på stallägaren att vi måste byta boxlås eftersom hästarna kan öppna dom vi har nu och då har dom satt karbinhakar för att motverka detta.
Jag är inte nöjd med den något bökiga cermonin som krävs för att öppna vid en ev brand!

På hästklinik har vi använt oss av vad vi kallar platt-lounge. Ett brett band som är sytt till en ögla i ena änden så man kan göra en egen ögla och trä över t.ex. en hov. Kan användas till otroligt mycket bra, bla. till hästar som rullat fast eller för att hjälpa till att föra fram och stötta ett ben på en mycket halt häst.

Traktor, fyrhjuling, tja finns diverse jordbruksredskap som skulle kunna gå att använda i nödfall om det är det enda alternativet som går. Självklart önskar man att olyckan inte är framme så man slipper tänka på det där, men det är alltid bra att vara förberedd på det värsta men hoppas på det bästa. ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 674
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023