hur ser det här ut?

CallMeAce

Trådstartare
efter analys på hösilage fick vi de här värdena.
stallägaren har tydligen tagit prov från andra skörden o inte första, SUCK. men kan de skilja sig såpass markant så att ja inte alls kan räkna min foderstat på dessa värdena ändå om hästen nu äter av första skörden med?

här är resultatet/Kg FODER:
torrsubstans: 71%
smältbart råprotein: 56 g
energi:, foder: 7,4 MJ
Kalcium: 3,8 g
fosfor: 2,2 g
Magnesium: 1,5 g
kalium: 10,0 g

här är resultatet/Kg TORRSUBSTANS:
råprotein: 117 g
smältbart råprotein: 79 g
energi: 10,3 MJ
kalcium: 5,3 g
fosfor: 3,1 g
magnesium: 2,1 g
kalium: 14,1 g

så vad tycks?
och när jag ska räkna in värdena i min foderstat ska jag väl ta resultatet som blev per KG FODER? alltså det jag skrev överst. inte det där de bara har räknat på torrsubstansen va? för då får man ju inte med hur många kilo man behöver ge va?

Sv: hur ser det här ut?

. men kan de skilja sig såpass markant så att ja inte alls kan räkna min foderstat på dessa värdena ändå om hästen nu äter av första skörden med? [/QUOTE skrev:
Svaret är att du inte kan räkna med dessa värden om hästen äter av första skörden.
Så om du ska använda dessa lär du få börja fodra med andra skörden istället.
Den kan skilja lika mycket som mellan natt och dag på första och andra skörd, speciellt i år när vädret har varit så markant ovanligt.

Sv: hur ser det här ut?

Så otroligt dumt. Då är det ju som jag visste från början egentligen. Att vi måste göra en till analys. Dubbelsuck. Jag som var så glad först för att vi fått vår analys o så har dom gjort fel :(

Men hur ser värdena ut för den här på andra skörden då?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 043
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 345
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka