hur sent kan man klippa hästen?

Ia*

Trådstartare
När klipper ni hästen sista gången? Kan man "förstöra" sommarpälsen om man klipper för sent? Underlättar man pälssättningen om man klipper hästen nu? :confused:

Sv: hur sent kan man klippa hästen?

Jag har hört att man förstör sommar pälsen om man klipper hästen när den fäller. En i mitt satll gjorde det förra året och hästenb fick en konstig långhårig sommarpäls.

Jag har hört att man inte skall klippa hästen efter nyår.. men jag vet flera som har gjort det och det inte har påverkat sommarpälsen negativt.. men man skall väl inte gå för långt in på våren..

Det är olika. Vissa hästar blir jättekonstiga i sommarpälsen om man klipper för sent, men på andra så syns det ingenting.
Min nuvarande häst har jag inte haft klippt förra året så jag vågade inte chansa utan klippte sista gången i början av februari, det var precis innan han började fälla.
En annan sak som jag tror har med att göra att man ofta säger att man inte ska klippa sen fällningen börjat är att det troligtvis är svårare att klippa snyggt när man ska klippa i en massa lös päls..

Jag har oxå hört det där med att man inte ska klippa efter nyår... Men det var länge sen och jag tänkte att saker o ting ändras ju hela tiden..;)
Hon började fälla för en dryg vecka sedan.. Så jag kanske ska låta bli att klippa henne. Vill bara inte att hon ska bli så där slö och grinig av fällningen. Får ge lite extra B-vitamin istället och hoppas på det bästa..

Éfter nyår kan jag inte tänka mig att det är för sent att klippa hästen. Alla hästar börjar ju fälla olika tidigt också.

Men nu är det nog lite sent att börja klippa, vintern är nästan över och det börjar bli ljusare på dagarna. Många hästar har redan börjat fälla vinterpälsen. Men efter fällningen har börjat skulle jag inte rekomendera att klippa hästen.

Att klippa hästen för sent rubbar den naturliga fällningen. Är vad jag har hört iaf...

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 793
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Just nu drar orkanen Milton fram över Florida på andra sidan Atlanten. Människor har tvingats lämnat sina hus och hästägare får nu hjälp...
Svar
0
· Visningar
172
Senast: Gunnar
·
Trädgård & Växter Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
3 653
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar