Sv: Hur sent kan jag kastrera ?
Finns en hel rad "skrönor" (skulle jag vilja kalla dem, eftersom ingen direkt kan bevisas med någon säkerhet) när det gäller att kastrera hingstar. Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt vad som sker efter kastrering och att det i så fall i allmänhet rör sig om väldigt små skillnader - utom möjligen när det gäller temperament.
Jag skulle enklare köpa om någon sa att en hingst kan tappa muskelmassa snarare än resning vid kastrering. Testosteron har ju positiva effekter för muskelbyggnad, men en häst resning har ju mer att göra med hur den är byggd i grunden. Men å andra sidan, hur mycket muskler har en (oriden/otränad) 3-åring i vilket fall? Mycket muskler kommer ju senare som ett resultat av träning. Min poäng är att jag inte tror att du kommer att märka någon radikal skillnad åt något håll.
När det gäller storleken bruka "gamla hästkarlar" säga att en hingst blir större som valack (dvs. om han inte kastrerats skulle mkh blivit lägre). Har aldrig upplevt några större belägg för den teorin heller, och skulle det nu stämma rör det sig inte om många cm.
Det jag skulle fokusera på om jag var du är de begränsningar det innebär att låta honom förbli hingst (om du nu inte har planer på att försöka få honom godkänd så småningom, men så uppfattar jag inte ditt inlägg?). Att han inte är det minsta hingstig och intresserad av ston idag är absolut ingen garanti för att han inte kommer att vara det imorgon. Det kan ändra sig, bokstavligt talat, över en natt och kan bli en mycket otrevlig chock! Alla stall (om du inte har eget) tar heller inte emot hingstar, hur snälla de än må vara. Han kan sedan inte heller gå ihop med andra hästar i hagen, vilket jag kan tycka är lite synd om det inte är nödvändigt.
Har själv haft lite olika upplevelser av unghingstar och kastrering. Har t.ex. haft ett hbl som var dryga 5 år innan han blev valack. Han fattade under den tiden aldrig att han var hingst, var väldigt lugn och helt ointresserad av ston (gick ihop med ett i hagen bl.a.), han blev också väldigt stor trots att han var hingst så länge. Har sedan också haft en ponny som, när han bara var 1,5 år, plötsligt vaknade en morgon och bestämde sig för att nu var han fullfjädrad hingst och skulle betäcka alla (inte bara stona) i hagen och blev väldigt störig och besvärlig att hantera. Fram till den dagen hade han aldrig visat några tendenser åt det hållet.
Så jag skulle faktiskt vilja säga att du har allt att vinna och väldigt lite (om något) att förlora på att kastrera honom nu. Framförallt om det börjar bli dags för inridning/grundutbildning då en hingst, i vissa fall, kan vara aningen mer obstinat än en valack. Du slipper också flera riskmoment som en hingst trots allt innebär (och du må tro att det kommer att skyllas på hingsten om något skulle hända, vare sig det verkligen var hans fel eller inte) och du behöver inte hela tiden hålla honom åtskild från andra hästar utan kan tillåta honom att vara lite mer social. Är alltså övertygad om att du inte har något att vara rädd för! Han kommer att vara samma maffiga snygging efter ingreppet som före.