Hur sent kan jag kastrera ?

F

Fervour

Jag har hittat en super snygg maffig 3 åring, som jag precis håller på att köpa. Han är super snygg och inte det minsta hingstig, kan stå i samma stall som brunstiga ston och är väldigt väldigt trevlig att hantera.

Jag är väldigt rädd att tappa hans resning och maffighet då jag kastrerar honom, för han e enorm idag, läste någonstans att dom inte tappar någon muskelmassa, bara sin resning.. kan det verkligen stämma ?

Han är ju snart fyra.. någon som vet om det är någon ide att behålla honom som hingst för att bibehålla hans maffighet.. vad har jag att vinna.. och vad har jag att förlora ? Kan han inte behålla ganska mycket storlek om jag kastrerar honom nu, någon ide att fortsätta vänta?

Sv: Hur sent kan jag kastrera ?

Finns en hel rad "skrönor" (skulle jag vilja kalla dem, eftersom ingen direkt kan bevisas med någon säkerhet) när det gäller att kastrera hingstar. Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt vad som sker efter kastrering och att det i så fall i allmänhet rör sig om väldigt små skillnader - utom möjligen när det gäller temperament.

Jag skulle enklare köpa om någon sa att en hingst kan tappa muskelmassa snarare än resning vid kastrering. Testosteron har ju positiva effekter för muskelbyggnad, men en häst resning har ju mer att göra med hur den är byggd i grunden. Men å andra sidan, hur mycket muskler har en (oriden/otränad) 3-åring i vilket fall? Mycket muskler kommer ju senare som ett resultat av träning. Min poäng är att jag inte tror att du kommer att märka någon radikal skillnad åt något håll.

När det gäller storleken bruka "gamla hästkarlar" säga att en hingst blir större som valack (dvs. om han inte kastrerats skulle mkh blivit lägre). Har aldrig upplevt några större belägg för den teorin heller, och skulle det nu stämma rör det sig inte om många cm.

Det jag skulle fokusera på om jag var du är de begränsningar det innebär att låta honom förbli hingst (om du nu inte har planer på att försöka få honom godkänd så småningom, men så uppfattar jag inte ditt inlägg?). Att han inte är det minsta hingstig och intresserad av ston idag är absolut ingen garanti för att han inte kommer att vara det imorgon. Det kan ändra sig, bokstavligt talat, över en natt och kan bli en mycket otrevlig chock! Alla stall (om du inte har eget) tar heller inte emot hingstar, hur snälla de än må vara. Han kan sedan inte heller gå ihop med andra hästar i hagen, vilket jag kan tycka är lite synd om det inte är nödvändigt.

Har själv haft lite olika upplevelser av unghingstar och kastrering. Har t.ex. haft ett hbl som var dryga 5 år innan han blev valack. Han fattade under den tiden aldrig att han var hingst, var väldigt lugn och helt ointresserad av ston (gick ihop med ett i hagen bl.a.), han blev också väldigt stor trots att han var hingst så länge. Har sedan också haft en ponny som, när han bara var 1,5 år, plötsligt vaknade en morgon och bestämde sig för att nu var han fullfjädrad hingst och skulle betäcka alla (inte bara stona) i hagen och blev väldigt störig och besvärlig att hantera. Fram till den dagen hade han aldrig visat några tendenser åt det hållet.

Så jag skulle faktiskt vilja säga att du har allt att vinna och väldigt lite (om något) att förlora på att kastrera honom nu. Framförallt om det börjar bli dags för inridning/grundutbildning då en hingst, i vissa fall, kan vara aningen mer obstinat än en valack. Du slipper också flera riskmoment som en hingst trots allt innebär (och du må tro att det kommer att skyllas på hingsten om något skulle hända, vare sig det verkligen var hans fel eller inte) och du behöver inte hela tiden hålla honom åtskild från andra hästar utan kan tillåta honom att vara lite mer social. Är alltså övertygad om att du inte har något att vara rädd för! Han kommer att vara samma maffiga snygging efter ingreppet som före.

jag skulle vilja säga att hingstar i regel är lättare att hantera/rida in än valacker, de är så inne i sig själva att de knappt märker att man börjar rida på dem. Däremot så kan umgänget med andra hästar bli lite mer spänt, de kan bli väldigt okoncentrerade osv. Min största skräck så länge som min var hingst var att jag trillade av och han betäckte allt i sin närhet...

Är det inte ett hingstämne så kastrera är mitt förslag trots allt. Du vet heller inte om hormonerna slår till och han blir odräglig i maj nästa år och då är detju itne precis bästa tiden för att kastrera

Jag har också fått för mig att hingstar är lättare att rida in! Men haha det e nog inte rätt anledning att behålla honom som hingst... Att få en hingst godkänd tror jag inte är något att räkna med..

han ä redan 170 så jag hoppas det inte finns så mkt växa på höjden kvar.. men det vet man nog aldrig och jag har aldrig i hela mitt liv sett en sån väl musklad 3åring... Han är fenomenal.. ska ta bilder så snart jag får hem honom..
Men det är väll ingen risk att han mister all den storleken... är hingst nacken man kommer sakna mest men den försvinner antagligen hur sent man än kastrerar va ?
någon som vet hur länge dom kan betäcka efter man kastrerat dom, läste att det fanns risker med det ?

Min erfarenhet är att det försvinner.... ingenting. Det finns hingstar helt utan hingstkaraktär och det finns valacker med all hingstkaraktär kvar. Skillnaden är väl kanske att en valack inte "blåser upp sig" - massan i sig tror jag inte det blir någon större skillnad på. Finns ju även de som säger att valacker blir både högre och grövre.

Jag tycker väl att det idealiskt att kastrera nu om du har möjlighet. Har du ändå ingen nytta av de ev. fördelar det finns med att ha hingst (bättre tävlingsskalle, hingstämne osv) så skulle jag definitivt kastrerat om jag var du.

Hästen kommer inte tappa nått så länge du fodrar o rider på rätt sätt, eller iaf på det viset som nuvarande ägare gör. Det är när man ändrar foderstater o motionsform som en häst tappar el lägger på sig, inte av själva kastreringen. Visst det uppblåsta förvinner kanske men muskler o sånt gör det inte av att han blir av med kulorna. Sen är ju ofta en valack mer lättfödd då de inte stressar runt lika mkt i ex. hagen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 412
Hästvård Hej! Jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter, ni som behållit hingstarna hemma, kastrerat tidigt och låtit dem gå kvar med...
2
Svar
37
· Visningar
6 472
Senast: Ishest
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 416
Senast: lil-sis
·
Hästvård Har svårt att ta ett beslut, för jag får höra olika bud hela tiden. Har en unghingst -07 som går på lösdrift och har alltid varit...
Svar
5
· Visningar
799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka