Hur se om en unghäst är lovande?

Evelinan

Trådstartare
Ni som har öga för detta. Hur avgör ni om en unghäst är lovande vad det gäller gångarter för tävling?
Man kan ju aldrig veta precis hur en häst ska bli, men självklart kan man ha ett hum om hur den kan bli som inriden.
Är det dock så lätt att se som annonserna ibland säger? Samma säljare kan ha 2 hästar med likvärdig stam, ålder och kön till helt olika priser.

Vad tittar ni då främst på när ni ser hästen röra sig i hagen?
Vad i rörelserna är önskvärt? T.ex. vad säger en trav med mycket sväv, en annan med vinkellyft och en tredje med jättelånga steg, men istället ganska markbunden trav? Kan en häst som knappt lyfter benen i hagen få riktigt fint steg som uppsutten med muskler och styrka?
Vilken gångart avslöjar mest och varför?
Spelar det någon roll om unghästen har dålig takt i tölten i hagen eller grisepassar?

Vore jätteintressant att höra era tankar om detta, ni som har lite erfarenhet av unghästar, inridning och avel.

Sv: Hur se om en unghäst är lovande?

Jag tittar på rörelserna i hagen. Dock ska man inte stirra sig blind på när hästen "showar" för då är i princip alla hästar flotta. Utan hur den rör sig naturligt..
Sen är det ingen garanti för hur hästen ser ut med ryttare. Har två bra exempel.

Min kompis ägde en valack som såg riktigt lovande ut som unghäst! visade sig sen vara med "medel-häst" ..
Och ett sto som jag sett växa upp grisepassade BARA i alla tempon som unghäst, också under inridningen, men nu som 4åring har hon blivit flott och riktigt fin.

Det beror väldigt på hur gammal hästen är... Många rör sig som kameler i 1.5-3 års ålder. För att sedan kunna bli jättefin vid 4-6 års ålder! Och faktiskt tvärtom. En flott 2 åring behöver inte bli så fin sen...

Jag vill se en häst under dess första 2 veckor för att kunna säga vad jag tror!

Det där är så svårt. Aldrig blir det ju garanterat att det en dag blir en topphäst, trots en unghäst med bra stam, bra exteriör och fina gångarter.

Exteriörmässigt kollar jag på halsen längd och hur den är ansatt, samt korset och dess vinkel. Har hästen lång hals har den oftast lättare att länga steget, vinkeln på korset kan ge en fingervisning om hur lätt den kan bära upp kraft bakifrån. Sen får den gärna ha bra benkvalité (torra ben med synliga senor).

Gångartsmässigt har jag en crush på femgångshästar och letar därför efter en häst som har laterala rörelser, men som ändå inte blandar tölt/pass med trav. En häst med separerade gångarter och bra påskjut.

Föräldrarna kollar jag en del på också... Det går inte förutse allt men ju mer man vet desto större chans att träffa rätt, anser jag :)

Där sa du något som fick mig att tänka till :)

Överlag är det skitsvårt mao.

Liknande trådar

Träning Min häst är tre år,"inriden" sent höstas,sen vilat fram tills Januari,sen riden enstaka gånger Januari/Februari,sen stått pga halka...
2
Svar
23
· Visningar
4 018
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 795
Senast: Jerseyite
·
Utrustning I brist på annat att göra och för att hålla humöret uppe litegrann så försöker jag tänka på hösten/vintern, när jag - förhoppningsvis -...
Svar
4
· Visningar
993
Träning Vad har ni för mål för i år med era unghästar? Jag har precis gjort upp mål för min 4åring .. Han är en islandshäst, femgångare...
Svar
2
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar