Hur sätter ni igång en unghäst efter en längre vila?

kopur

Trådstartare
I januari planerar jag att sätta igång min nyblivna 6-åring efter ca 1,5 månads vila. Tänkte börja med att ta med honom som handhäst när jag rider en äldre häst. Har läst att intervallträning är effektivaste sättet att bygga upp kondition, så jag tänkte rida intervaller med snabb tölt/trav (alt galopp om han väljer det själv) varvat med skritt.

Hur långa ridpass ska man ta ungefär? Hur många gånger/vecka?
Andra tips?

Sv: Hur sätter ni igång en unghäst efter en längre vila?

Beror lite på vad du menar med "vila" vi var nyss ute med handhästar och där behövdes ingen igångsättning :eek: :eek: De går på lösdrift i flock och håller igång ganska bra själva så igångsättningen brukad då inte vara lika försiktig som om hästen går i hage och i bur på natten ;)
Annars när det gäller hästar som inte haft möjlighet att röra på sig på länge brukar vi skritta med eller som handhäst varannan dag i ett par veckor och ökar därefter tempo och gångarter. Men det gäller hela tiden att läsa hästen. Hur anfådd blir den och hur snabbt går det ner igen o.s.v.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: Nevermind
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka