Hur sätter man ihop ett Kyr-program?

Å

Åsa

Ursäkta stavningen, men jag har inte tyskt "y"...:crazy:

I alla fall, hur sätter man ihop ett program med musik som stämmer med rörelserna? Jag hade tyckt att det hade varit roligt att leka lite med detta, men vet inte vart jag ska börja...? Finns det band, eller cd-skivor man kan köpa, eller måste man göra själv?
Vad för musik är bäst? Hur långt ska det vara?
Poengtera gärna ut andra saker man ska tänka på, om ni kommer på några!:bump:

Sv: Hur sätter man ihop ett Kyr-program?

Hej,

Först ska du tänka ut hur küren ska se ut. Alltså vilka rörelser som ska ingå och vilka linjer som skall ridas. Därefter rider du igenom programmet några gånger och försöker rida rörelserna med så stor precision som möjligt. Samtidigt som du gör detta ber du någon filma. Med hjälp av filmen gör du sedan en "klick-track". *Jag hoppas jag klarar av att förklara det här på ett bra sätt.* :crazy:

Du sätter filmen på datan och spelar sedan in klicktracken med hjälp av en keyboard. Du startar küren och startar samtidigt inspelningen med keyboarden. Varje gång du slår i tangenten är det ett klick. Välj alltså helst ett klickande ljud på keyboarden. Om küren startar med t.ex trav ska du klicka till varje gång hästen sätter ner ett av sin framben. Det blir alltså 2-takt då trav ju går i 2-takt. Klick-tracken gör du alltså i takt med rörelserna som rids under hela programmet. Denna klick-track blir sedan grunden för val av musik. Sedan ska du fundera ut vilken sorts musik du vill ha, ska küren ha något tema? T.ex irländsk musik, tango, abba, james bond, dance, jazz, fransk musik, valet är ditt. Man behöver inte ha ett tema men det brukar bli bäst så tycker jag iallafall. När du väl har valt ett tema ska du börja leta musik som du gillar och som passar till rörelserna. Detta kan lång lång tid. För att se om musiken passar startar du både kür och klick-track på datan samtidigt som du spelar den musik du gillar. På detta sätt kan du se om det går ihop, "klickarna" ska va i takt med med musiken och inte minst lika viktigt är att musiken passar din häst. Har du t.ex en ståtlig och tuff häst passar kanske tango väldigt bra medans det kanske inte passar lika bra för en lite "mildare" häst. När du har hittat musiklåtar som passar sätter du ihop dessa så att de passar küren och försöker få övergångarna mellan olika takter och musik bli så "flytande" som möjligt. Därefter är küren klar.

Det här sättet visas i filmen "Anky's Music". Detta är sättet som Anky van Grunsven's kürer blir gjorda. Vet ej om denna DVD har utgivits på engelska..jag har den på holländska men de blir ju lite svårt att förstå om man inte kan det ;). Anky har även utbringat en skiva med hennes olika kürer och detta material kan man ju också använda, de är väldigt fina!

En kür brukar väll vara en 6-7 minuter ungefär, vet ej om detta även för nivåer under Grand Prix.

Aja hoppas du har hjälp av detta svar, detta sätt är ju väldigt proffesionellt och kan bli svårt utan rätt material.

Lycka till iallafall!!

Tack så jättemycket!! Det låter lite komplicerat eftersom jag inte är vidare bra på datorer och sånt... men jag ska försöka att få tag på Ankys grejjor, och se om jag kan "låna" lite av det...
Men jag ska tänka på vad för musik jag vill ha undertiden!
:bow:

ett kür program ska nog vara mellan 4½ och 5½ minut.. Jag har själv valt min musik genom att lyssna mkt på vad som kan passa min häst, sen har jag tagit hjälp av en kille som har en studio som har laddat hem/spelat om musiken så att den bara blir instrumental(stavas??) alltså ingen sång, jag har själv satt ihop mitt program efter hästens styrka och svagheter.. finns visa saker som måste ingå i ett kür program, och sen får inte svårihetsgraden överstiga programmet..tex du får inte göra byten i varje bara för att din häst är bra på det när det står att du ska göra i vartannat.. för då blir du diskad..

lycka till!

Liknande trådar

Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
560
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 646
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 017
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024