Hur sätter man igång hästen i hoppning?:P

K

Kallblod

Det kanske är en ganska konstig fråga men jag undrar hur man börjar hoppa med en häst som knappt är hopptränad, sist han hoppade på riktigt var kanske 2 år sedan!förutom naturhinder då :)

Vilka slags hinder är bra att börja med?Hur högt ska man börja med?hur många hinder?kombinationer?Hur länge ska man träna på en viss svårhetsgrad & höjd för att kunna gå vidare till nästa?Hur många gånger i veckan ska vi träna & vad ska vi träna?

Många frågor men jag vill att det ska bli rätt för att han är ganska tittig & tycker hinder kan vara ganska läskiga ibland, sen är det viktigt för mig att han tycker det är kul & inte tycker det är tråkigt så kom gärna med roliga övningar :)

Hittills har vi bara skuttat över nerlagda sockerbitar om ni undrar vart vi ligger i "träningen" nu :D

Super tacksam för svar!!:bump::bow::bow:

Sv: Hur sätter man igång hästen i hoppning?:P

Löshoppning? En rolig övning som bygger upp självförtroendet hos hästen! :)

Diana Sellberg

Börja träna för någon bra tränare:)
Annars blir det svårt,men galoppbommar och upphöjda cavaletti är annars en bra start.
Lycka till!

Okej, här ska löshoppas & galoppbommas :D Någon som kan svara på alla dom andra frågorna jag också hade :bow:

Jag tror att kryss är bra, för det ramar in hästen. Dessutom tror jag också att oxrar är bra eftersom det är ett naturligt språng för hästen. Det hjälper den att välva ryggen.
Lycka till :bump:

Börja med små enkla hinder utan några konstiga vägar utan gör det så lätt för dig och hästen som möjligt. Använd markbom, det blir lättare för både dig och hästen att bedöma avstånd och avsprångspunkt då. När ni hoppat vanliga enkla hinder ett tag så kan ni börja med lite gymnastikhoppning, gör övningar där det blir naturligt för dig och hästen att komma rätt. "femochenhalvan" är bra, travbom in, litet räcke och sedan stigsprång/oxer ut, 5,5m mellan hindrena. Det avståndet är beräknat på storhäst. När du sedan hoppat lite gymnastik ett tag så kan du börja hoppa olika hinder på böjda spår, där du tränar dig och hästen att balanserat kunna rida olika vägar. Tänk på att inte höja hindren för mkt i början, det kan knäcka bådas självförtroende om ni inte lärt er att hitta rätt avsprångspunkt. Det kan även vara bra att ha två hinder i rad på rakt spår där du kan vaiera galoppsprången mellan t.ex. 5, 6, och 7 stycken. Då lär du dig att rida hästen fram till hindret i olika tempon, du lär dig hur långt varje galoppsprång är och på såvisd lättare lär dig att komma rätt på hindren. När alla dessa grejer fungerar så kan man börja med lite mer avancerade övningar samt höja hindren efter utbildningsnivå.

Som tidigare inlägg, ta gärna hjälp av en tränare från början så det blir så rätt som möjligt.

Mvh maria

Det kanske är en ganska konstig fråga men jag undrar hur man börjar hoppa med en häst som knappt är hopptränad, sist han hoppade på riktigt var kanske 2 år sedan!förutom naturhinder då :) Fortsätt träna på naturhinder, ger naturlig framåtbjudning och det är inte lika läskigt för en tittig häst:)

Vilka slags hinder är bra att börja med? som tidigare nämnt är kryss och oxer bra (gärna kryxxoxer då!) så hästen lär sig att komma rakt på hindrena.
Hur högt ska man börja med? nerlagda sockerbitar, kan väl vara 30/40 cm... börja där eftersom din häst är tittig. hindrena måste sluta vara "farliga" innnan dom börjar bli "jobbiga". tips är att tänka "över eller igenom" är hindret 30 cm högt kan du skritta över det om hästen stannar. det är inte bra att styra ifrån och lägga volter vid hindrena i börajan, då lär h*n sig att man kan slippa:smirk:
hur många hinder?har du bommövningar och låga hinder kan du ha rätt mycket framme. det är bra miljöträning, speciellt för en tittig häst kul hoppövningar finns i böcker och går säkerligen att hitta på nätet om fantasin tryter.
kombinationer? om hästen vågar komma i galopp och hoppa hindret jämnt och stabilt(vet ju inte hur tittig din häst är:confused:) så kan du hoppa kombinationer. men om h*n sprattlar och yrarar tycker jag du ska vänta ett tag med kombinationer.
Hur länge ska man träna på en viss svårhetsgrad & höjd för att kunna gå vidare till nästa? tills hästen klarar av övningen lungt och fint och inte är rädd. skynda långsamt:smirk:
Hur många gånger i veckan ska vi träna & vad ska vi träna? när du har så här låga hinder kan du gott och väl låta dem ligga framme på banan och i alla fall smyga över ngn bomm varje gång du rider på banan. är detta inte möjligt skulle jag rekommendera ca 2 dgr i veckan i alla fall. viktigt att hästen ser mycket hinder och bommar om den är tittig, det är som terapi:p

kanske hörs att jag själv varit med om fenomenet tittig häst:rofl: min lilla mes har iaf artat sig väl och tävlar numera 1.25m :love:

Många frågor men jag vill att det ska bli rätt för att han är ganska tittig & tycker hinder kan vara ganska läskiga ibland, (frågar men inget får man inget veta;)
sen är det viktigt för mig att han tycker det är kul & inte tycker det är tråkigt så kom gärna med roliga övningar :)

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
169
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 830
Senast: Kajsalisa
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka