Hur sätter jag igång hästen efter skadan?

A

Annakarenina

Min häst har blivit beordrad vila i sjukhage i tre veckor pga hovledsinflammation fram och kotleds bak, efter en vurpa i hagen, då han lyckades trampa av sej en baksko, gå omkull och vricka sej ordentligt. Han fick antiinflammatoriskt och röntgen visade inte på något konstigt.

Nu till frågan. Vi fick ingen mer ordinering än att han skulle vila i hagen i tre veckor och promenera tjugo minuter vid hand varje dag. Men sen efter det? Hur gör jag med igångsättning efter detta? Det börjar närma sej tre veckors vila nu. Jag har inte erfarenhet av hur man gör sen.

Sv: Hur sätter jag igång hästen efter skadan?

Skritt i 4 veckor
Normalt tempo vid hand eller uppsuttet. Hästen gärna i form = hästens nos strävar framåt/nedåt och är placerad i höjd med bogspetsen.
V. 1 ca 30 min
V.2 ca 40 min
V.3 ca 50 min
V.4 ca 60 min

Från vecka 5
Blanda skritten med flera kortare travinslag (=ca 1 min) på raka spår och i takt o balans. Utöka travtiden successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Från vecka 9
Blanda skritt och travarbete med kortare galoppinslag (=ca 1 minut) på raka spår och i rytm och balans med ryttaren i lätt sits. Utöka galoppinslagen successivt under 4 veckor där varje förändring hålls i ca 1 vecka.

Efter detta kan hästen börja arbetas mer på böjda spår, stora till att börja med.

Vid behov ges hästen eventuellt vilodagar under programmet.

Om hästen har lättare med galopparbete än med travarbete kan galopparbete påbörjas tidigare under konvalescensen.

Skritta gärna i terrängen eller över bommar med syftet att hästen ska lyfta mer på benen. Även trav kan inledas i lämplig terräng och över bommar.

Det är viktigt att hela tiden läsa av hästens status och anpassa arbetet efter det – detta kan leda till vissa förändringar i igångssättningsschemat.

Om vet inte gav igångsättningsschema, så skulle jag ringa vet och fråga. Murrans förslag ovan verkar ok, men jag skulle ändå fråga veterinären som ju vet mest om vilka skador hästen har. Tyvärr är min erfarenhet är att man relativt ofta måste fråga för att få det.

Men är det inte återbesök inplanerat för att kolla att hästen är ok först, framförallt eftersom det var flera skador? Och om hästen vurpade så finns ju risk för att den har blivit sned i korset eller fått någon låsning, och att kotledsinflammation osv bara är sekundära skador och inte den primära skadan? Därför brukar veterinären planera in ett återbesök, för att se att hästen verkligen är ok och att diagnosen/behandling var korrekt.

Vi har redan varit på ett återbesök, eftersom han inte blev bättre efter två veckors vila, så då skulle han vila tre veckor till, vilket han gjort nu. De bokade inte in nåt återbesök efter det sista återbesöket, och vi fick inga andra förhållningsorder angående igångsättning. Ska jag boka in ett återbesök tycker ni?

Ja jag kan ju longera honom själv en gång, och kolla om han fortfarande är halt, det syns bara på böjt spår, isåfall bokar jag ett nytt besök. Men är han inte halt, så sätter jag nog igång honom enligt Murrans schema.

Uscha, gruvar mej för att longera, ifall han fortfarande inte är bra..men man är väl så illa tvungen.

Ja jag måste nog ringa kiropraktikern också, så han får kolla att inget låst sej i korset, med den vurpan, så är det inte otroligt att så skulle kunna vara. Nu syns inget orent eller så då han knatar på i sin sjukhage, men det syns kanske vid longering. När vi kommer tillbaka från Stockholm efter helgen, så är det dags att prova hur det ser ut.

Jag skulle aldrig börja sätta igång hästen förrän den var friskförklarad.

Konstigt att de inte sa att du ska ringa och boka ett å.b. Vår ena häst med kotledsinflammation blev ej helt bra till första åb. han sprutades
igen och vi ska tillbaka om fyra veckor och kolla. Jag tycker du ska ringa,hade inte satt igång utan att veta att det är borta. Då är man snart på ruta ett igen. Ha inte för bråttom. Lycka till :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Nevermind
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka