Hur sätta ner foten som medryttare?

Santa

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp, jag vill markera för "min" hästägare att jag tycker att hon ställer för stora krav och jag undrar hur jag ska göra det. Jag trivs med hästen och jag tycker om ägaren men hon går för långt. Enligt vårt avtal ska jag hjälpa till med insläpp en gång per månad. Nu har ägaren varit bortrest under två månader och eftersom det är sommar och lite andra regler så förväntas jag ta in/ut hästarna minst en gång per vecka. Till råga på allt har hästen varit sjuk nu i snart två månader.

Jag känner det som om jag betalar för att göra henne en tjänst med mer arbete än vi har kommit överens om. Jag kör till stallet flera gånger i veckan till en häst som i bästa fall kan skrittas (det går lite upp och ner) och dessutom måste jag lägga ner massa tid på stalluppgifter som jag inte tycker ingår.

Hur säger jag detta på ett bra och tydligt sätt till ägaren? Eller är det bättre att leta upp en ny häst om man inte är nöjd? Jag vill ju bibehålla en bra relation med henne om jag ska vara kvar men jag tycker det blir för mycket. Jag har sagt tidigare att jag helst inte tar insläpp och utsläpp men det tycks ha försvunnit på vägen.

Hur gör jag?

Enklast är väl att säga "nej, jag har inte tid"... eller? Utan att verka tjurig eller så. Vill du ha tag på en annan medryttarhäst så tycker jag du kan förvarna om det. Att du letar efter nåt annat som passar bättre. Det borde hästägaren ha förståelse för.

/Lizzie

hon utnyttjar ju dig! vet att det kan vara jobbigt att ta en sånhär diskussion med hästägarna, men ibland måste man helt enkelt..att du inte kunnat rida hästen normalt en längre tid och ändå får betala för det och hjälpa till med stallsysslorna tycker jag e skandal! har själv råkat ut för nåt liknande och den människan gick inte att diskutera med, så jag slutade :smirk: etr :(åkigt när det händer, speciellt när det funkar så bra med dig o hästen... prova med att säga ifrån att du inte tänker ta in/utsläpp, och inte tänker betala så länge hästen inte går att rida. blir det tjafs så e det nog bara att sluta...

trist att vissa inte inser att även arbete tillför hästeriet ;-) sluta då! hitta en annan häst istället.

trist att vissa inte inser att även arbete tillför hästeriet
Var det riktat till originalinläggaren? Det finns en anledning till att man är medryttare och inte hästägare, bl.a för att ha möjlighet att slippa ta en massa extrajobb utan att själv få ut något för det (rida). Ska hon alltså både betala OCH göra EXTRAjobb (mer än kontraktet säger) när hästen är dålig??? Jag skulle skämmas som hästägare att göra så.

Till inläggsskrivaren; ta upp med hästägaren att du tycker att det är för mycket jobb för den kostnad du betalar och se vad hästägaren säger. Tycker hon att du ska fortsätta jobba mycket och betala lika mycket så är det ju bara att säga upp hästen och hitta en annan. Det är det som är fördelen med att vara medryttare :D

Det finns väl två möjligheter: Antingen så säger du att du tyvärr inte vill rida den hästen längre, någon anledning tycker jag inte att du behöver ge om du inte vill.

Annars så pratar du med ägaren om att du inte vill göra mer än vad ni bestämt från början.

Inom "hästeriet" verkar folk ha så svårt att prata klartext med varandra :)

Säg precis som du känner! Tyvärr verkar det vara ganska vanligt att hästskötare utnyttjas. Nu när min häst inte kan ridas har jag sagt till min skötare att hon får göra precis som hon vill. Hon får mer än gärna pyssla med honom när hon känner för det, men hon har inga fasta dagar så länge hon inte kan rida.

Jga vet precis hur det är att känna sig uttnyttjad som medryttare av ägaren och inte riktigt våga säga ifrån. Jag tycker att du ska ta upp det med ägaren lugnt och sansat vilket visar självförtroende från din sida. Ta denna disskussion över telefon, ofta känns det lite tryggare och skönare för dig att ha henne på andra sidan luren än att stå öga mot öga. Säg hur du känner på ett seriöst sätt och lägg fram hur du skulle vilja ha det och så vidare. Det har du rätt att göra utan att ägaren ska ta illa upp och bli arg. Blir hon arg eller liknande så fråga varför. Det är väl bättre att ha en medryttare som är ärlig än en som inte är!

Lycka till :)!

Betalar du pengar för att "rida" hästen eller består din betalning av att du gör vissa tjänster?? Som hästägare har jag viss förståelse för din hästägare, det är ju en massa jobb med att ha häst, och att bara ha en medryttare som "rider" är i alla fall inte jag intresserad av. Jag tycker att man skall hjälpas åt (alltså, du skall inte göra allt jobb såklart!! :)) men betalar du inga pengar tycker jag nog att du kan hjälpa till litet grann. Sedan är det ju stor skillnad på vilken häst, utbildningsgrad, vart den står på för stall etc. Min häst är välutbildad och ännu har jag inte fått tag i någon medryttare som kan tillföra något i utbildningsväg, och då är det faktiskt så att medryttaren får en bra häst att rida och lära sig på, så varför skall det vara gratis.

Jag betalar 1000 kr i månaden.

Ang detta med insläpp: vår överenskommelse var att vi skulle hjälpas åt med insläpp en gång i månaden och detta var framför allt eftersom jag inte vill ta ansvar för att hantera hästar jag inte känner. Mitt avtal är ju med ägaren, jag har ju inget bestämt med de andra i stallet. Jag är inte med på stallmötena och blir så klart inte tillfrågad eller informerad om förändringar vilket gör att jag är lite orolig för att missa något och göra fel med någon annan häst. Jag är ju också medryttare just för att jag vill kunna komma mina två-tre dagar och bara göra det jag ska. Jag hjälper ju gärna till någon enstaka gång i fall det krisar och jag tar alltid mina dagar. Men nu börjar det bli mer än enstaka fall, det har gått flera månader med extrajobb och jag vill inte ha det så, jag vill ha det som vi bestämde.

Frågan är bara hur man ska säga det på ett bra sätt utan att ägaren reagerar som _stilett_ gör.

Har ni ett skrivet kontrakt? I så fall har du ju det att hänvisa till när du pratar med hästägaren. Annars så får du säga att du har tröttnat på allt extrajobb, och antingen så ska det gå tillbaka till det gamla, eller så får hon hitta en annan medryttare.

Jag tycker att 1000 kr är ganska mycket att betala...

Tja, med taknke på att du dels betalar så MYCKET i månaden och att hästen för närvarande är sjuk och du alltså inte har ut något alls i ridväg så tycker jag att det är magstarkt av ägaren att ens be dig ta dina avtalade 1 ggr i månaden.

Nej jag tycker INTE att du ska fortsätta så här.. säg helt enkelt nej.
Fråga vilken dag du ska ta och förutsätt att du inte ska ta några andra dagar..

Fast jag vet iof inte hur det funkar om ägaren är bortrest...

Hur gör ni nu i dag? Ringer hon och frågar om du kan ta en extra dag eller hur gör ni upp vilka dagar du ska ta??

Tusen spänn är ju VÄLDIGT mycket! Hur hög är stallhyran där hästen står egentligen? Jag tycker verkligen inte att du ska betala så mycket när hästen inte ens går att rida! Jag skulle inte betalt så mycket för en häst som går att rida.

malu

om det är i stockholm är det antagligen inte billigt, utan så som det kostar utifrån stallhyran räknat. Den uppfattningen har jag fått (?)

Jag bor i Stockholm och jag betalade 400 kr/månad för att vara medryttare.

Men jag vet att många i Sthlm nog egentligen inte har råd med häst, utan tar ordentligt betalt av sina medryttare. Jag har blivit erbjuden att rida ut folks hästar ett par ggr i vecka för 1000-1500 kr/månad :crazy:

Jo.. kanske att det höga priset är "befogat" av någon anledning - men om hästen är sjuk så att den som är medryttare inte får nått ut för de pengar hon eller han betalar så tycker jag att det är väl magstark att ovanpå det vänta sig eller begära att medryttaren desutom tar mer arbete än vad man avtalat om.

ja men varför är hästen sjuk? har det uppkommit via ridning, så kan både medryttare och hästägare vara "skyldiga" för detta...och då ska båda ta sitt ansvar.

jag säger inget just ang detta fallet, för jag vet inte hur allt ligger till, så jag vågar inte utgå om vad som är rätt eller fel. man hör bara en persons version i saken.

Nu förstår jag inte hur du menar. Om jag hade orsakat att hästen inte kan ridas (vilket jag inte har) så ska jag helt plötsligt ta på mig mer kollektivstallsuppgifter som straff? Eller vad?

Jag tycker inte du ska betala någonting alls om du inte kan rida hästen :confused: :confused: :confused: Jösses, vad dyrt :eek:

Jag skulle säga som det var, jag gör så mycket mer än vad vi kommit överrens om och nu kan jag dessutom inte rida... Så får hon ta det eller så letar du efter en annan häst.
Stå på dig! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama