Hur sätta igång igen?

E

et_flikkan

Jag ska sätta igång mitt fullblodsto efter en kotledsinflammation i början av juli. Då har hon vilat i två månader.

Hade tänkt mig att skritta mkt i början, mest i skog då hon behöver muskler och måste använda ryggen. Tänkte också tömköra henne över bommar, i början mest skritt där också. Är livrädd att kotan går sönder igen. Kommer inte börja trava förens hästen har börjat använda ryggen. Kommer stretcha efter varje jobb och massera några dagar i veckan.

Vad tycker ni om det och hur har ni satt igång era hästar efter en skada?
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Det låter bra:) ...lite kommentarer och frågor bara:

*Hör gärna med din veterinär vad h*n rekommenderar för konvalecensprogram
*Har du fått leda din häst någonting nu under sjukdomstiden? Om ja, har ni gradvis fått öka de här skrittperioderna från t ex 10-20 minuter osv?
*Om du börjar från ingen motion alls i juli så måste du nog bygga upp din häst från marken innan du sätter dig på den...och då kan man ju gradvis byta ut dessa ledda skrittpromenader med t ex tömkörning för att sedan succesivt öka på både tid, lite travarbete tills att du till slut sätter dig på hästen.
*Det viktigaste skulle jag tro är att bygg aupp gradvis, ta det långsamt och gör inte för långa pass för hästen

Lycka till!

/Kristin
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Krisse skrev:
*Hör gärna med din veterinär vad h*n rekommenderar för konvalecensprogram
*Har du fått leda din häst någonting nu under sjukdomstiden? Om ja, har ni gradvis fått öka de här skrittperioderna från t ex 10-20 minuter osv?
*Om du börjar från ingen motion alls i juli så måste du nog bygga upp din häst från marken innan du sätter dig på den...och då kan man ju gradvis byta ut dessa ledda skrittpromenader med t ex tömkörning för att sedan succesivt öka på både tid, lite travarbete tills att du till slut sätter dig på hästen.
*Det viktigaste skulle jag tro är att bygg aupp gradvis, ta det långsamt och gör inte för långa pass för hästen

Lycka till!

/Kristin

Veterinären sa att hon skulle vila istället för att promeneras och bara gå i hage, hellst sjukhage men hästen mådde inte bra och fick ont i sin rygg efter bara några dagar i den. Försökte gå promenader men ja som det står där nere, jag har inte bråttom att dö.

Jag har inte gått nånting med henne alls utan hon har fått gå i hagen istället. Då hon har varit väldigt pigg så har jag inte vågat gå med henne med risk för att bli sparkad av hennes flaxande ben :p.

Jag hade tänkt i början att gå promenader då hon säkert kommer lugna ner sig när vi flyttar ut i skogen, just nu är det bara massa öppna fält och hon är helt stollig.

Jag hade tänkt tömköra och så med hjälp av min kompis då jag aldirg har tömkört och är livrädd för att göra fel.

Jag ska ta det jätte försiktigt
Tack för svaret :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur sätta igång igen?

Vänta med att tömköra över bommar, du kan tömköra ute i skogen och naturen istället. Nöt inte för mycket runt på en ridbana utan stärk henne på rakt spår.
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Vänta med bommar och naturen lite. Dvs stock och sten.
Jag tror att du ska undvika böjda spår också, rid rakt fram och skritt, inte trav. Jag tror att du kanske före traven ska galoppera, men det beror på vad vet säger. Har faktiskt aldrig haft kotledsinfl på någon häst men det är ju annars rätt vanligt och då har vet flera gånger rek galopp på raka spår före trav under uppbyggnaden.

MEN ALLRA FÖRST börja leda den på jämnt underlag.

Jag tycker du ska leda med stigbett (hingstbett) och var inte rädd för att rycka till rejält om den fladdrar, då blir den nog mindre benägen att fara omkring. Det är viktigast nu att hästen inte sliter upp kotan igen eller du skadaspå annat sätt (eller du). Då gör ett ryck i munnen inte så mycket. Huvudsaken är att den sköter sig.

Ibland kan vet skriva ut lugnande som du kan ge innan du leder coh senare skrittar ut på hästen. Om den är mycket besvärlig och riskerar nya skador.
När du skrittar så gå där det är jämnt i början. Prata med vet.

Lycka till!
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Fortsätt gärna rapportera hur det går, här i tråden. Så att tråden hålls levande. Igångsättningstrådar är ju såna trådar som eftersöks här på fritidsridning. Och tråden kan vara till nytta både för igångsättningar efter skada/sjukdom och för nyblivna hästägare, vare sig det gäller ridtravare/halvblod/ridponnies eller fullblod.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Jag har börjat leda henne med spö ut i hagen, hon exploderar rätt fort och det är en billig livförsäkring. Jag behöver bara lägga spöet på bogen så går hon som ett ljus.

Hon släpps ut på bete på onsdag och kommer säkert dra några varav i den hagen men peppar peppar så är hon helt ohalt nu även fast hon fått sina tokryck i hagen. Betet bygger säkert upp kotan väldigt bra hon rör på sig mkt och går i en naturlig form och får lyfta på fötterna.

Jag hade iaf tänkt gå promenader första två veckorna, i början mest på grusvägarna sen kanske ut i skogen. Sen tänkte jag börja rida henne ute i skogen och även på våra underbara skogs stigar :love: .
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Om jag var du och var orolig för att hon ska hålla, så skulle jag utnyttja hela betes perioden, om hon ändå har hagar som möjliggör mycket naturlig rörelse, till att låta henne gå där och bygga upp sig, och låta ridningen vara tills september. Då ger du henne en mycket skälig paus, och får chans att se att hon håller under frihets omständigheter med mycket rörelse på bete. Hon har ju dessutom varit extremt tunn och sliten i kroppen som resultat av tunn heten. Ge henne sommaren så kan du sedan sätta igång henne med mindre oro att hon ska hålla.

största misstaget man gör är att ha för bråttom efter skada.
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Håller med! Men man kan också komplettera den naturliga träningen i hagen genom att leda hästen på just hårt underlag...sedan övergå till att t ex tömköra osv...
Tror inte att det är rätt att ställa av helt trots att den går på bete...kan ju leda till att dom är rätt sköra när man väl sätter igång dem. Men att ta det otroligt låååånnngggsamt är nog aldrig fel!

/Kristin
 
Sv: Hur sätta igång igen?

mackan skrev:
Om jag var du och var orolig för att hon ska hålla, så skulle jag utnyttja hela betes perioden, om hon ändå har hagar som möjliggör mycket naturlig rörelse, till att låta henne gå där och bygga upp sig, och låta ridningen vara tills september. Då ger du henne en mycket skälig paus, och får chans att se att hon håller under frihets omständigheter med mycket rörelse på bete. Hon har ju dessutom varit extremt tunn och sliten i kroppen som resultat av tunn heten. Ge henne sommaren så kan du sedan sätta igång henne med mindre oro att hon ska hålla.

största misstaget man gör är att ha för bråttom efter skada.

Jag vet. Vi ska ge henne sommaren att bli frisk i kroppen men jag kommer ändå rida nån gång ibland och klart ut och gå. Har ju nära till bad och att simma med hästen är nog också väldigt bra. Hennes förra ägare simmade med henne några dagar i veckan, sliter ju inte på några senor elr leder. Men när jag väll rider kommer det bli skritt på lång tygel utan krav.

Jag ser skillnad på hela hennes gång och röresleschema nu när hon bara gått i hagen. Det är härligt :)
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Krisse skrev:
Håller med! Men man kan också komplettera den naturliga träningen i hagen genom att leda hästen på just hårt underlag...sedan övergå till att t ex tömköra osv...
Tror inte att det är rätt att ställa av helt trots att den går på bete...kan ju leda till att dom är rätt sköra när man väl sätter igång dem. Men att ta det otroligt låååånnngggsamt är nog aldrig fel!

/Kristin

Nej hellre att man tar det långsamt, jag har inge bråttom med henne. Hade inte tänkt tävla och så tills hon börjar fungera igen och bär sig mkt bättre, om det nu ska ta fem år, hästen är ju bara nio.

Tack för allt ni skrivit :)
 
Sv: Hur sätta igång igen?

En liten rapport från hur det går med hästen.
Jag har faktiskt börjat skritta henne lite nu. Hon är inte ett dugg halt, har aldrig varit såhär spänstig som hon är nu i kroppen.

Hon går in på nätterna och går sedan i en stor hage på dagarna med gräs upp till öronen :p.

Har badat med henne också :), trodde aldrig jag skulle få henne i vattnet. Det e en lagom bit att rida också, tar ca 20 minuter att rida dit, en lagom bit för henne. Får hon plaska lite och sedan skritta hem igen.
Hon e ju en liten galenpanna så ibland blir det ju inte bara skritt heller, tyvärr är det inget jag kan göra nått åt utan det blir några travsteg och hopp ibland.
 
Sv: Hur sätta igång igen?

Vad roligt att det går bra med hästen!
Såg att du även ändrat foderstat, går hon upp i vikt nu?

härligt att ni fått bukt med allt!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 236
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: igbest
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp