Hur sätta igågn hästen efter 2 veckors vila?

Luna10

Trådstartare
Som endel av er kanske vet så råkade min kallblodstravare ut för en besvärlig hovböld, som öppnades, sen stod han med gipsad hov i 2 veckor på box, med vistelse i sjukhage 2-3 timmar/dag samt skrittpromenader. Igår kunde vi änligen sko honom med vanlig sko+sula, och släppa ut honom i stora hagen med kompisen.

Så här glada blev dom! (ursäkta stora bilder):D
springer-1.jpg

springer2-1.jpg

springerbakifrn.jpg

springer3.jpg

Han är helt ren i traven vad jag kan se, enda är att sista omgången gips började skava lite på ballarna:mad: så där tvättar jag med Jodopax och smörjer med Helosan ,han är lite öm där.

Jag har tänkt ta ut massör nästa vecka eftersom han troligtvis gått med hovbölden rätt länge utan att halta, men troligtvis har han ju spänningar o.dyl. av det...

Men hur fort kan jag börja jobba honom igen?:confused: Före vilan var han i bra kondition, och hade börjat muskla sig bra.
Tänkte börja med skritt i skogen 2-3 dagar, och sedan sätta igång med mera krav efterhand, beroende på hur han känns.

Han borde ju inte ha tappat mycket, eller hur?

Sv: Hur sätta igågn hästen efter 2 veckors vila?

Nej, mycket har han nog inte tappat, men det är ju lite individuellt. Du känner säkert i vilken form han är, annars tycker jag att din plan låter bra!

Han har nog inte tappat något alls, det tar lång tid för hästar att tappa kondition (2-3 månader om de går i hagen). Skritta en dag eller två och sen är det bara att trappa upp till att rida som vanligt (under en veckas tid).

Uppdatering: Jag var ute och skrittade en runda på 2-3 km ikväll. Han var stel i början, men mjuknade allteftersom, så det verkar lovande!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 258
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka