Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?
Jag har använt väst till och från under min uppväxt (22år idag).
När jag var 14 år ramlade jag av under en terrängträning (galopperade 1,78 hög häst i nedförsbacke, stod i lätt sits, ena stiglädret gick av och jag voltade framför hästen, landade på mage/bröstet) HADE INTE väst på mig, vilket enligt läkarna var en väldig tur. Hade jag haft väst på mig hade den med all sannolikhet skjutit upp mot halsen och tagit med sig båda nyckelbenen på vägen.
Ramlade av 3-årig ponny som 12-åring, dagen efter att jag fått min första ridväst. Ponnyn snurrade runt, jag flög av och landade framför ponnyns flyktväg, varpå den galopperade över mig, och satte två hovar på ryggen, en vid sidan av ryggraden i ländryggen och en högre upp över revbenen. Jag HADE väst på mig, vilket enligt läkarna räddade mig från både det ena och det andra. Ponnyns hov högre upp hade troligtvis krossat revben som kunde ha punkterat lungorna etc, och den nedre hoven kunde ha tryckt sönder ryggraden. Klarade mig med en förskjuten kota i ländryggen.
Ramlade av en häst (nästan stillestående, hur pinsamt som helst...) som snurrade runt och föll i backen med ryggen före ner på frusen ojämn körväg. HADE INTE väst vilket enligt läkarna var det dummaste jag kunde ha gjort att inte ha den på. Resultatet blev en pisksnärt upp i nacken, tre dygn på sjukhus, nackkrage etc. Hade jag haft väst hade den dämpat och fördelat stöten, och jag hade inte kunnat landa på ryggraden som jag gjorde nu.
Summa summarum; jag använder numera alltid väst. Förr använde jag den bara när jag hoppade ute/uteritter på heta/tittiga hästar etc. Men för 10 år sedan blev man ju en Michelingubbe i säkerhetsväst, helt orörlig. Nu har jag en mjuk och följsam, och efter att som nämnt ha ramlat av från stillastående 30 meter från stalldörren på "stallets snällaste häst" chansar jag inte längre. Det känns som att köra bil utan bälte, jag känner mig utsatt och naken. Min rygg är inte så tålig längre efter alla smällar så den tål inte vad den borde göra. Så ja, jag rider med väst, på alla hästar!