Hur roa häst under körning

jassica

Trådstartare
3åringen tycker det mestandels är pest och pina att komma ut, med sällskap är det dock en höjdare, men har svårt att få ut båda samtidigt.

Därför behövs lite knep.. Han har på sistonde börjat lagt till med dumheter, så som att han ska svänga in på varje väg vi åker förbi, vilket resulterat i att vi hamnat i diket några gånger, dock utan skador. Rätt som det är om jag inte är med och styr, vandrar han rakt ut i skogen, han har huvudet någon annanstans brukar jag säga.

Har även ridit honom lite smått, för att variera. Dock är det endast skritt och luffs i skogen.

Ska tilläggas att på banan tycker han det är superskoj och är taggad.

Sv: Hur roa häst under körning

Måste du köra honom hemma då, är det inte bättre att rida, om det får honom på bättre humör? Eller leta reda på en medryttare som kan rida häst nr 2 när du kör honom så du får sällskap ut?

Det är inget bra om de börjar hitta på dumheter, men det vet du säkert också... ;)

för tillfället finns bara tid att åka in till banan 1 gång i veckan, och han behövs köras mer än så då han missat mycket pga ägarens brist på tid.

Medryttare på andra hästen är inget alternativ då hon är en liten nätt fröken på 150 och tre år, och knappast viktbärande, och jag bor så illa till så det är svårt att få tag på medryttare över huvudtaget.

Därför söks knep på vad man kan göra, att det inte är bra att han lagt till med dumheter förstår jag, första tiden jag hade honom utvecklades han enormt, men nu har han kommit på att det är skönare att stå i hagen och sola:D Han är rätt omotiverad, och ridning är ett bra alternativ, men att bara köras en dag i veckan ger honom ingenting.

Tror det är väldigt mycket som snurrar i hans huvud för tillfället, på bara någon månad har han växt 5 centimeter, han har fått för sig att han är hingst igen, så mycket ligger nog runt det, och jag undrar om det finns något man kan göra för att underlätta för honom.

Senast ändrad:

Kan du inte köra 3-åringen och ta busen på släp då?

Tanken slog mig en gång och resulterade i att jag fick jaga busen som sprang slalom mellan lastbilarna på stora vägen som jag bor granne med.

Vi har en 2-åring och 3-åring som blivit lite "uttråkade" ibland. 3-åringen har vi börjat rida lite på och det går fint. Min bror kör honom och kör olika varje dag. Mycket i skogen som han och även 2-åringen fullkomligt älskar! Vissa dagar på gärde med lite volter, serpentiner och liknande. Sen gör vi mycket annat (tyvärr ingen träning men bra för omväxlings skull) som långpromenader i skogen osv. Hoppas det blir bättre :) Rakbanan är de också förtjusta i.

Tömkör rätt ut i skogen över stock och annats smått och gott, och kör slalom mellan träden. De brukar dom tycka är kul, och de brukar bli väldigt slut i hjärnan efter ett sånt pass;)
Vi gjorde sånt med våran nu 2-åring, när vi körde in honom som ettåring, men nu ska vi börja med det igen, då han som du också beskrev väldigt uttråkad att bara köra rakt fram i skogen....

Tack för era tips och ideér, jag brukar gå en sväng med han i grimskaft där han får lunka och nosa i sin egen takt, det uppskattas av honom.

Du får göra som Bamse, en lång pinne med en morot på :D

Eller så får du kolla i omgivningarna om det inte finns någon i närheten som du kan ta sällskap med ibland, någon ridhäst eller så.

haha ja det skulle han gilla den lilla raringen=)

Ägarn har varit över och kört med som sällskap nu i två dagar, har gått jättebra, så vi ska försöka fortsätta köra på det så länge tiden finns.

Någon annan som haft häst som tröttnat och börjat krångla lite, hur har ni gått tillväga?

Min tvååring, skrivit om henne förut. Hon har skött sig som en stjärna hela tiden fram till tidigt i våras. Helt plötsligt började hon bara stanna och vägra gå till och från!?? Vid körning och ibland vanlig ledning. Hon har undersökts av veterinär och equiterapeut flertalet ggr och hon är frisk och fin, inga fel hittade. Hon har fått "vila" periodvis då jag ej vetat om hon varit sjuk eller ej och efter det har det gått fint!
Det vi alla kommit fram till är att hon har ganska kraftig växtvärk, växt mycket fast under korta perioder. Och även sen att hon blir väldigt hängig och slö då hon brunstar, vilket hon gör ofta tyvärr! Vissa dagar är hon fortfarande lite "trög" men försöker hitta på lite olika aktiviteter då o då. Men kör på nu en del och ser hur det går?
Men det är väldigt jobbigt! Man blir lite lessen och besviken då man vet att de kan. Jobbigt när det krånglar gång på gång, ibland funderar man på att ge upp. Undrar varför våran 3-åring är mycket mer piggare och alert än min lilla? Man vrider ut och in på hjärnan...undrar och undrar..

Senast ändrad:

ja att hjärnan går på högvarv är inget ovanligt för min del.

Men jag tror också det beror på att herrn har skjutit iväg ordentligt på höjden på kort tid. Var ute och red en sväng tidigare idag, öronen rätt fram och tyckte livet var en fest.

Vad roligt! Tror (hoppas) det är samma här. Hon växte nu sist 2 cm på 2 veckor. Sedan även grovnat en del och växt på längden. Brunsten kunde göra sitt också sa veterinären. Sen går väl det mesta i vågor antar jag? ;) Blir säkert bättre med tiden, växtperioder är tydligen inte att leka med :crazy:

Rid honomibland och HA KUL:D Busa lite;) Men smyg in träning samtidigt, Galopera i backar :P hitta små stigar i skogen och mjuka upp sidorna ställ honom efter hur stigen böjjer sig.

det är mina tips :D har en häst oxå som inte alltid trivs med att gå ut och bara springa i vagn men nu när jag har ridit ett tag så har blivit mkt villigare att arbeta , både under sadel och i vagn.. ::D när jag kommer till gårde så ställler han sig vid grinden och gnäggar t.o.m det känns så himla bra ::D

Lycka till hoppas det går bra för er :D

Det kanske kan vara så att han håller på att sätta päls just nu, En av mina sköthästar blir lite trött och omotiverad när han gör de.
Men han fick lite extra b-vitamnin gjorde honom lite piggare.
Men du säger att han är pigg när du rider kanske de inte är felet.
Du kanske kan rida och köra varannan dag. "mina" hästar rids väldigt mkt, speciellt 5åringen då finns det mer att göra och sen vi började rida honom lite oftare så har han blivit bättre på banan. gör lite dressyr övningar, volter i olika storlekar och serpentiner. tempo ökningar. galoppträning? ena hästen älskar att kliva över bommar och hoppa lite i skogen.. det ger lite andra muskler men har visat sig vara bra för den här gossen. Jag tycker de är kanon att rida och mjuka upp travarna ibland. för det är sån skillnad när jag inte ridit på ett tag, stela och lite låsta i olika lägen.. det ger faktiskt kanon träning.. och är kul för hästen.

Texten raderad

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka