Hur rider ni på tävling?

K

Kaareninah

Tänkte se om de är många som filmar och ser sina olika ridstilar.
Tror inte bara de är jag som rider mer noggrannt och är mer fokuserad på vad jag gör när man är på tävling. Hemma är har man ju inte alls samma press.
Som många säger ridningen blir bättre under press.

Länkar en film på min ridning på tävling, dock är de tredje gången jag rider hästen då det är en försäljningsponny. Ni får ta de för vad det är :)

http://www.youtube.com/watch?v=etdvpxEncA0

Sv: Hur rider ni på tävling?

Jag blir totalt tvärtom. :( Visserligen har jag bara varit ute på en 2-3 tävlingar, men varje gång har det gått likadant...

Jag tappar allting och rider inte!! Min häst kan vara lite jobbig att få till en bra gallopp på, hon har en inte allt för bra naturligt, men det brukar inte vara något problem på träning.

Jag vet inte, jag kanske helt enkelt inte har nerverna för att tävla :crazy: Börjar det gå fel i början av klassen går det granaterat åt helsike sen, jag tycks helt enkelt inte klara upp det. :crazy:

Jag rider mycket bättre!

Har en bra galopp och rider hellre på framåt än backar om jag ser ett dåligt läge

När jag är ute ó tävlar måste jag ha ett klart uppsatt mål ex. felfritt elr max 4 fel (inte för svårt utan det jag tror jag klarar på den nivån) Annars blir jag bara: lalalalala nu rider vi runt här lite för skojjs skull, o då blir min häst likadan o då går det inte så bra;) Men det bästa för mej är att tävla i lag, när jag vet att jag "måste" rida bra, för då gör jag det också;)

Jag tävlar bara clearrounder men jag blir ändå ganska stressad på banan och glömmer att rida så det blir oftast prydigare på träning eller på framridningsbanan. Visst, går det bra ändå men jag får nästan en liten spärr och tänker bara på banan när jag rider ;)

Men mot slutet så brukar det släppa lite och då rider jag mer - blir bättre. Dock måste man rida mer eller mindre för att hjälpa isisen så att hon kommer rätt - ganska grön :D

Jag rider tyvärr sämre på tävling än på träning :( men det har med mina dåliga nerver och självförtroende. Eller det känns som jag rider sämre iaf, tyvärr får jag det inte på film så ofta så jag kan bekräfta det..

Det beror på vilken häst jag rider. Rider jag ponnyn så brukar jag rida bättre på tävling än träning för då blir båda mer fokuserade. Men med storhästen så tycker jag att det blir lite sämre på tävling än på träning. För på träning så lyckas jag med förhållningarna med sätet och på tävling glömmer jag bort det lite grann och tar alldeles för mkt i munnen som inte går då han bara tjafsar, men tror det beror lite på att han blir så in i :devil: taggad på tävling att jag bara tänker på att får stopp på honom ist för hur jag gör det:crazy:
Men oftast rider jag bättre på tävling ;)

Jag blir totalt tvärtom. :( Visserligen har jag bara varit ute på en 2-3 tävlingar, men varje gång har det gått likadant...

Jag tappar allting och rider inte!! Min häst kan vara lite jobbig att få till en bra gallopp på, hon har en inte allt för bra naturligt, men det brukar inte vara något problem på träning.

Jag vet inte, jag kanske helt enkelt inte har nerverna för att tävla :crazy: Börjar det gå fel i början av klassen går det granaterat åt helsike sen, jag tycks helt enkelt inte klara upp det. :crazy:

Okej, men de är ju såå olika från person till person. Jag brukar vara nerövs men på nåt konstigt vis så rider jag ändå heelt annorlunda! :D

Det beror på vilken häst jag rider. Rider jag ponnyn så brukar jag rida bättre på tävling än träning för då blir båda mer fokuserade. Men med storhästen så tycker jag att det blir lite sämre på tävling än på träning. För på träning så lyckas jag med förhållningarna med sätet och på tävling glömmer jag bort det lite grann och tar alldeles för mkt i munnen som inte går då han bara tjafsar, men tror det beror lite på att han blir så in i :devil: taggad på tävling att jag bara tänker på att får stopp på honom ist för hur jag gör det:crazy:
Men oftast rider jag bättre på tävling ;)

Okej, personligen brukar jag lösaproblemen bättre på tävling, för då måste mann liksom göra nåt fort och de måste bli bra, på träning blir jag själv mer passiv och vänta på hjälpen eller vad man ska säga.. Är en ganska lat och bekväm person! :) Haha, både bra och dåligt..

Okej, personligen brukar jag lösaproblemen bättre på tävling, för då måste mann liksom göra nåt fort och de måste bli bra, på träning blir jag själv mer passiv och vänta på hjälpen eller vad man ska säga.. Är en ganska lat och bekväm person! :) Haha, både bra och dåligt..

Jo men det är så jag gör med. För hemma eller på träning hinner jag tänka på att jag inte ska ta honom imunnen utan ta förhållningen med sätet och så har jag inte den pressen på mig att föhållningen måste gå igenom innan nästa hinder utan jag kan göra en volt tills han lysnnar igen. Men på tävling måste han ta förhållningen snabbare och blir klar till nästa hinder och då blir det att jag tar för mkt i munnen på honom när jag igentligen skulle tagit den förhållningen med sätet.

På tävling bromsar jag mest bara, glömer bort att RIDA trots att tant ligger på massor.
Men jag jobbar på det och det blir bättre och bättre. Vågar slappna av mer och mer och rida ångloket framåt/ihop istället för att bara bromsa.

Haha, jag rider så in i bänken mycket bättre på tävling än träning och framhoppning. På träning brukar jag dock rida rätt bra, mycket kontroll och jag har bra kroppskontroll och har lätt för att följa instruktioner så det brukar gå bra. Men på framhoppningen brukar det inte alltid stämma.. Jag vill för mycket att det ska vara lugnt, fint och prydligt, så jag gör för mycket och tänker för mycket, och tar på så vis bort för mycket av galoppen och finrider... Men så fort jag kommer in på banan, då jädrar, jag kan tänka allt möjligt där inne, alla kommentarer tränarna knackar in i huvudet plockar jag fram och jag rider så jäkla bra ! Sån känsla får jag aldrig på framhoppning och ganska sällan på träningar. Ibland funderar jag på om jag bara ska satsa på att tävla, och strunta i såna saker som träningar och framhoppningar, det är ju på tävlingsbanan jag rider bra! :)

Efter att nu ha granskat min ridning både på träning och tävling så kan jag säga att jag rider likadant.

Med undantaget att missarna man gör på träning kan jag göra om så det blir rätt vilket jag inte riktigt kan göra direkt under tävlingen :D

för mig beror det på, framhoppningen brukar jag inte rida alls, för då är fjärilarna igång, och ponnyn tycker det är sååå roligt att rusa ivägen för andra..:crazy:
Då har jag ingen kontroll, och hon burkar stanna osv, så brukar sitta där och tjuta , och säga åt ridölärarna att dethär går inte, att jag inte klarar av att starta osv, men då säger hon bara att jag visst startar, så gör jag det, och där, där minsann rider jag! oftast ;)

Men jag rider bäst omjag är småarg, för då lyder ju min envisa åsna.. :D

Men ju högre det blir desto mer måste jag rida, och vi har inte tävlat mera än 3 LB banor hitills, där 1 var nolla(CR), 1 med ett stopp, och 1 där vi vägrat ut oss ;D

Film från en LC som gick helt bra :)
http://www.youtube.com/watch?v=MqgiErE86yU

Senast ändrad av en moderator:

jag blir tuffare och mer fokuserad, men tappar bort "finridningen" :D
då rider jag mer "på impuls" eftersom man måste ta snabba beslut. på träning kan jag tveka mer, jag vet att jag kan lägga en volt eller ta om det ifall det blir dåligt. på tävling har man bara en chans, och då fungerar det oftast :)

allra bäst rider jag enligt de flesta tränare när det är omhoppning som gäller, för då blir jag så taggad :p
har tyvärr ingen film att bjuda på just nu, men det kanske kommer framöver..

Jag rider hundra gånger sämre på tävling - nerverna klarar inte pressen :crazy:
Skitjobbigt..

Eftersom min häst blir så otroligt mycket lugnare och mindre självsäker så leder det automatiskt till bättre ridning, när jag inte behöver kämpa hela tiden ;)

På min ponny så rider jag nog mkt mera på tävling än på träning på träningarna låter jag henne få tänka själv eftersom de inte gör något om hon river eller såå. (hin brukar faktiskt inte viva när hon får tänka själv)
På tävling blir hon en helt annan ponny och de bara snurrar i hennes huve så då måste jag vara mer bestämd och de enda hon får tänka är framåt! Så de blir mera ponny ridning för sitter jag ner och försöker få henne ställd mixtra med galoppen osv så stannar hon och hoppar på stället. jag blir nog samtidigt lite mesigare på tävling och tycker att allt är högre..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka