Hur rider ni fram era hästar?Både hemma och på tävling..

A

Asti Cinzano

jag skulle tycka de vore intressant att veta hur ni rider fram era hästar... både hemma och på tävlingar. många kör ju samma framridning vid tävling jämt...ja gör de typ....hästen hoppar ju typ likadant som den brukar. eller så gör ja som ja gjorde på träning om d funkade bra :)

Sv: Hur rider ni fram era hästar?Både hemma och på tävling..

Rider fram lika, det är väl helt enkelt vad vi är vana vid. :P

Skritt, halt och så att det fungerar. Sen trav, se till att han tar båda skänklarna och så. Galoppera, låta honom rulla på och så se till att bytena sitter. Sen skrittpaus, börja hoppa.
Hoppar lilla hindret två gånger, räcket en och oxern en om allt stämmer. Blir det dåligt tar jag om det. Har alltid gjort så tror jag, och det fungerar bra, så de får väl fortsätta så också. ;)

hmm... tack för att du delade med dig... Själv brukar ja åxå kolla "gas o broms" :smirk: Om du rider unghäst då....(om du har gjort de) hur gör du då...?

Unghäst va han ju en gång i tiden också. ;)
Våra framridningar har nog varit nästintill identiska på alla tävlingar... Bara det att när han inte riktigt kunde lika mycket från dressyrgrunderna så blev det ju inte framridning med skänkelvikningar och skolor, men det är det nuförtiden. tycker att jag får en bra bakbensaktivitet på honom från det och det blir betydligt lättare att rida honom på hindrena då. :)

Rider bara klubbtävlingar, men ändå :p
Först skrittar jag på långa tyglar ett tag. Sen, om det inte är skitmånga på framridningen, travar jag nåt varv på halvlånga tyglar så pållen får sträcka ut sig lite innan jag börjar jobba.
Och sen börjar jag jobba då. Först i skritt, gör lite halter och skänkelvikning nåt steg och så.
Sen trav, rider lätt, och rider volter och så. Mjukar upp mer med andra ord. :p
Efter ett tag börjar jag galoppera, nåt helt varv och några stora volter i båda varven.

Om det är hoppning provar jag att "vrål-öka" och "vrål-minska" lite sen, står i galoppen lite och om det finns framhoppning där hoppar jag varje hinder 1-2 ggr.

Om det är dressyr sitter jag i traven sen och jobbar ännu mer på volter och så.

På tävling rider jag lite olika beroende på hur hästen känns, men viktigt är att både jag o hästen slappnar av. Försöker att rida hästen i mer "valfri" form än hemma, så att man slipper konflikter, än så länge i alla fall. Vill han titta sig omkring så är det OK till en viss gräns. Han är ung, så jag håller mer på att kolla gas, snarare än broms.

Hoppar några gånger på varje hinder, men om avstånden inte stämmer så traggar jag inte med honom, utan nöjer mig med ett OK språng som avslut.

jätte roligt att höra hur ni gör hörni. :smirk: ... måste säga de bara till Trazel har läst många utav dina inlägg.... verkar som om du vet va du pratar om alltså :bow: TACK!!! ...har lärt mig en hel del av att bara läsa de du skrivit!! :)

Jag börjar med att rida fram i skritt trav och galopp på halvlånga tyglar i hästens eget tempo så att allt blir avslappnat. Sen skrittar jag en stund innan jag börjar samla ihop allt lite och rida på korta tyglar och jobar igenom hästen så att den är lösgjord och är där jag vill ha den. Är jag på meeting och inte startar tidigt i första klassen så går jag ut och gör det här på morgonen plus att jag kanske hoppar nåt språng om det finns möjlighet,. Har jag gjort det på morgonen så blir det kortare framridning sen där jag bara checkar av var jag har hästen. Börjar hoppa fram om det går när det är ca 8 kvar och då hoppar jag först det lilla hindret ett par gånger i trav och ett par i galopp. Går sen över till räcket som vi sänker ner till typ 70 cm och sen höjer succsivt upp till tävlingsklassen, höjer mellan 10-15 cm per språng och fungerar allt så blir det bara ett spårng per höjd innan jag är uppe på tävlingshöjden och på den höjden så hoppar jag 1-2 språng om allt känns bra. Jobbar hela tiden efter att få hästen att gå lungt mot hindret och komma in nära så den får hoppa upp sig. Fortsätter sen på oxern och gör samma sak där men höjer lite fortare och hoppar färre språng. Gissar att jag hoppar runt 4-5 språng per hinder.

de låter oerhört vettigt...funkar de då..? :banana:
rider du mycket skolor??
ja brukar åxå låta hästen va ifred o lunka på i ca 10 min innan ja börjar "kräva av den :) Tack!!

Jag rider inte så mycket skolor när jag ska rida fram till tävling. Jobbar mer med volter och framårbjudning och få hästen att vara framme för skänkeln och samtidigt lydig.

oki doki... alla som inte har.... läs tråden om fredrik g lite längre upp.. nga där blev smått sura på mig...vad tycker ni om mina åsikter om saken... :confused: :) tack till er alla som svarat förresten :love: :D :p :bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
480
Senast: Twihard
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix