HUR rider man skadligt?

Sv: HUR rider man skadligt?

Tyvärr rider folk på lite för fort rakt fram innan de kan styra energin. Och den går ner i frambenen. Men iom att de rider rakt framåt så inser man inte att det är skadligt. Obalans är farligt både i sidled och framåt. Och det finns goda skäl till varför ökningar kommer sent i dressyrprogram, detsamma gäller mindre volter.

Måste undra, menar du att farten är den som skadar, alltså att bara hasta på rakt fram utan balans på bogarna eller menar du rakt fram oavsett fart/balans?

Jag har alltid hört att farten skadar, oavsett hur man rider. Rider man fort så blir det framtungt nästan garanterat och framtunghet orskar tillslut inflammationerna.

Eller menar du att man måste rida på volter för att se hur balanserad hästen är? Att man rider för mycker rakt fram och därför inte märker av obalansen?

Någon slags värme eller lite svullnad ger väl endå en såpass kraftig vrickning att hästen blir halt/får långvariga inflammationer av den. Visst om man aldrig kollar över hästen kanske man inte märker av det, bara jag som tar för givet att folk kanske kollar av sin häst iallafall en gång per dag.

Vi pratar ju inte om vrickningar vi pratar om ledinflammationer :confused:

En ledinflammation behöver inte alls ge märkbar värme i leden. Det KAN göra det, men oftast inte när det gäller de ridrelaterade inflammationerna.

Möjligen kan du mäta fram det, vi har en specialmätare för hovar som går att använda på annat också, men det finns inte en chans att man kan känna 0,5 grads temp.skillnad i handen.

Blir även till mackan:
Vad jag vill säga? Att en häst inte är dömd att gå sönder för att den inte har en proffsryttare (eller öht ryttare som redan klarar att rida den i bra form). Annars skulle det vara grymt tråkigt för ridskolehästar och majoriteten av alla hästar med tanke på hur lång tid det tar att lära sig rida.
Hästar är tåliga. Vilket är tur med tanke på hur mycket dom utsätts för. Ridningen är viktig, OCH detaljerna runtomkring som stimulerar en bra helhetshälsa hos hästen.

En ledinflammation behöver inte alls ge märkbar värme i leden. Det KAN göra det, men oftast inte när det gäller de ridrelaterade inflammationerna.

Jag vet det, men jag pratar om det akuta skedet direkt efter en ordentlig vrickning, då måste det väl endå ske en liten märkbar reaktion om hästen haltar av den?

Pratar inte om inflammationer på så sätt, jag vet att dom inte alltid ger värme man märker av.

Vi pratar ju inte om vrickningar vi pratar om ledinflammationer :confused:

Jag svarade bara på när det var en som menade att hästar får kotledsinflammationer bak och att det inte var så ovanligt. Då var det en som skrev att dom kan få det av vrickningar osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 758
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 882
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar