HUR rider man skadligt?

Sv: HUR rider man skadligt?

Fast all ridning ar faktiskt inte slitande om man ger hasten och sig sjalv tid att skolas, lara sig teknik och koordination samt bygga muskler. Da ar ridning inte destruktivt utan tvart om- starkande, for bade hast och ryttare ;)

Jo visst har du rätt :) Men tyvärr är det inte allt för ofta man ser då hästen stärker sig rätt, dessto oftare ser man hästar med diverse problem, smärtor och skador :( Jag som har ett enormt intresse av just muskler, senor, leder, ben osv kan hitta fel/skador på nästan varenda häst jag undersöker och ofta är det dessvärre relaterat till fel ridning, för ofta. Det värsta är väl när man ser ett ridpass och en häst som tydligt visar att den inte klarar vad ryttaren ber om, men ryttaren inte förstår att hästen reagerar/går just som den gör pga det. Inom några år kan en mkt jobbig skada uppstå som man blir dragandes med resten av hästens liv. Men nu måste jag bryta här, blir för känsloladdat annars :angel:

Till mackan:

(I det här fallet har hästen fått skador bak, och jag tror fortfarande att det är mer det som gett en felbelastning fram. Men jag vill ändå veta om det på något sätt är min ridning som skadar hästen.)

Jag fattar det som att kotledsinflammationen sitter fram, men att den troligen kommer av skador bak???:confused:

kl
Har inte läst hela tråden, utan bara rubriken.

Men den erfarenhet och utbildningar jag gått har lärt mig att det oftast är dåligt anpassade sadlar som gör att hästen inte kan röra sig som den ska som gör att den får kotledsinflammation. Det har sagts även att det är näst intill omöjligt att rida fram en kotledsinflammation (med rätt anpassad utrusning alltså)

Återigen- säger inte att du har fel. Men beroende på vad man själv har för intresse-/erfarenhetsområden säger man nog väldigt olika i den här frågan. Nästa gång kommer en hovslagare och säger att det beror oftast på dålig skoning (:devil: generalisering, sorry! menar bara som ett kasst exempel). Jag kan köpa teorin att det är nästintill omöjligt att enbart genom ridning få fram en kotledsinflammation om det inte finns någon ytterligare faktor som ställer till. Hade varit intressant att få fram forskning om det. (?)
Att det bara eller som majoritet skulle vara illa passande sadlar som ställer till det har jag grymt svårt att köpa. Det är lite som att säga att alla hästar som har ont i ryggen/spänningar i ryggen skulle ha eller ha haft en illa passande sadel -så är det inte alltid heller. Vi människor har inga sadlar alls och ändå får väldigt många problem med nacke/rygg. Att ryggproblem/spänningar rent allmänt kan vara stor bidragande faktor till kotledsinflammationer skulle nog de flesta Equiterapuefter o dyl. hålla med om, därmed inte sagt att det ÄR så utan att det är ytterligare en vinklad erfarenhet som att någon inne på sadlar skulle säga att det ofta beror på den! ;)

Jag kan köpa teorin att det är nästintill omöjligt att enbart genom ridning få fram en kotledsinflammation om det inte finns någon ytterligare faktor som ställer till.

Det går ypperligt bra att rida fram en kotledsinflammation på sin häst, allt som krävs är ensidigt obalanserat arbete där ryttaren inte har förmåga att rida sin häst i balans, utan rider den framtung på bogarna, och kräver ansträngning av hästen.

Jag haller med mackan!

*KL*

Visst bidrar illa liggande sadlar, men att bara skylla pa det (eller pa nagot annat) och saga att det ar nast intill omojligt att rida fram en kotledsinflammation ar ju enkelt, da slipper man ta ansvar for sig sjalv och sin egen ridning, vilket kan vara ganska personligt manga ganger:devil:

Jag haller med mackan!

*KL*

Visst bidrar illa liggande sadlar, men att bara skylla pa det (eller pa nagot annat) och saga att det ar nast intill omojligt att rida fram en kotledsinflammation ar ju enkelt, da slipper man ta ansvar for sig sjalv och sin egen ridning, vilket kan vara ganska personligt manga ganger:devil:

Håller med. Det är ju det här som folk inte fattar dock. När en häst ska sättas igång efter en ledinflammation, ordinerar veterinären enbart ridning rakt fram på raka spår x antal veckor. Det är inte för att det böjda spåret i sig skadar hästen. Det är för att veterinären vet att de flesta ryttare inte klarar av att rida sina hästar fullt ut i balans, och därmed behövs en extra försiktig igångsättning. Men folk förstår sällan detta, de tror att det är det raka spåret i sig som ska fixa det hela.

Jo jag vet också om att hästen kan stuka sej och pga det få problem men då brukar det väl inte gå helt förbi än, är det en stukning som ger inflammation så brukar ju hästen reagera på den. Möjligtvis om man inte rider ofta och bara kollar över hästen en snabbis men annars borde man märka av en sån stukning innan det blir en inflammation i andra benet också.

Jag fattade det som att det här handlade om mer förslitning än en olycka. Och annars när det gäller ridningen så kan jag inte tänka mej att det är vanligt med bara kotledsinflammationer bara bak, alltså som kommer pga ridningen.

Nej behöver inte alls vara så att man märker av det. Om man rider hästen så är sannolikheten stor att man känner det. Går dock hästen bara i hagen och leds fram och tillbaka till stallet så är det inte alls säkert att man märker av tex en stukning. Det är inte alltid som dessa ger så pass stor hälta att det märks i skritt och utan belastning.

Mvh

Tora

Håller med. Det är ju det här som folk inte fattar dock. När en häst ska sättas igång efter en ledinflammation, ordinerar veterinären enbart ridning rakt fram på raka spår x antal veckor. Det är inte för att det böjda spåret i sig skadar hästen. Det är för att veterinären vet att de flesta ryttare inte klarar av att rida sina hästar fullt ut i balans, och därmed behövs en extra försiktig igångsättning. Men folk förstår sällan detta, de tror att det är det raka spåret i sig som ska fixa det hela.

Phu, skont att hora! Antligen nagon som forstar.:p

:bow::bow:

Tillägg:

Tyvärr rider folk på lite för fort rakt fram innan de kan styra energin. Och den går ner i frambenen. Men iom att de rider rakt framåt så inser man inte att det är skadligt. Obalans är farligt både i sidled och framåt. Och det finns goda skäl till varför ökningar kommer sent i dressyrprogram, detsamma gäller mindre volter.

Att vi har en meddellivslängd på svensk ridhäst som är så låg att man blir mörkrädd kan bara inte bero på att vi har så kassa hovisar, sadelfolk och dåligt hästmaterial. Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att det största skälet är att vi rider sönder hästarna. Jag har sett många, många hästar som haft bra hovisar och utrustning med likväl gått sönder fram och/eller i rygg gång efter gång. Att de hästarna har ridits i obalans i högt tempo ser inte jag som en slump.

Att vi har en meddellivslängd på svensk ridhäst som är så låg att man blir mörkrädd kan bara inte bero på att vi har så kassa hovisar, sadelfolk och dåligt hästmaterial. Jag är beredd att satsa en rejäl slant på att det största skälet är att vi rider sönder hästarna. Jag har sett många, många hästar som haft bra hovisar och utrustning med likväl gått sönder fram och/eller i rygg gång efter gång. Att de hästarna har ridits i obalans i högt tempo ser inte jag som en slump.

Det behöver ju inte vara svart eller vitt. Allt hänger ihop i en helhet.
En häst som rids på det sätt du beskriver kanske faktiskt kan klara av det om den i övrigt är i riktigt bra balans i kroppen och har bra förutsättningar, den klarar av att "hela sig själv" i samma takt som den nöts. Pratar spekulativt nu givetvis med tanke på den bristande forskningen.
Men en häst som rids på det sättet som INTE har bra förutsättningar i övrigt blir desto mer utsatt.
Och tvärtom - en häst som "egentligen" inte har särskilt bra fysiska förutsättningar eller ett halvtaskigt utgångsläge rent allmänt kan säkert ofta klara sig bra ändå från riktiga skador om den rids på ett bra sätt utifrån hästen. När man pratar om låsningar i leder (eller begränsad rörlighet snarare), muskelspänningar osv och konsekvenserna av dom och i samma andetag förklarar hur vanligt man upplever det så är ju inte alls det samma sak som att säga att alla dom hästarna kommer utvecka skador pga det - eftersom det beror så mycket på helheten (varav det för hästägaren kan vara väldigt svårt att hålla koll på alla faktorer iofs).

Ta en sån sak som illa passande sadel - dömt att ställa till med något förr eller senare. Men detta något behöver inte nödvändigtvis vara en regelrätt skada, allt beroende på övriga omständigheter. Med fler negativa faktorer (och otur? :p ) blir risken för skada betydligt större.

Det behöver ju inte vara svart eller vitt. Allt hänger ihop i en helhet.
En häst som rids på det sätt du beskriver kanske faktiskt kan klara av det om den i övrigt är i riktigt bra balans i kroppen och har bra förutsättningar, den klarar av att "hela sig själv" i samma takt som den nöts. Pratar spekulativt nu givetvis med tanke på den bristande forskningen.

Men snälla du!
en häst är en häst är en HÄST. Den är byggd och fungerar på ett visst sätt biomekaniskt och belastningsmässigt. Utsätts den då för klantig ridning så tar den skada, punkt slut. Hur mycket eller hur fort varierar, beroende på VAD den utsätts för, och hur den möjligtvis är arbetad och uppbyggd sen tidigare, men detta torde likväl vara marginellt om ens värt att ens nämna - en led slits oavsett. Vad är det för häst som skulle hela sig själv menar du, är den byggd av mirakel materia?
Jag blir irriterad när en massa dravel kommer in i debatten, varför spekulerar du om saker som så uppenbarligen har NOLL verklighetsförankring?

Men det var väl ändå en hel massa ord för att inte säga någonting?

Du behöver inte dö för att du voltar med bilen i 300 km/timme. Men vad skulle det bevisa? Att du är odödlig?

Självklart ska man som ryttare ransaka sig för att se att man verkligen har den kunskap som krävs för att rida hästen i en form där den som sämst inte överbelastar sig någonstans (ett noll-läge) och som bäst faktiskt bygger upp sig.

Men det finns inte en chans att jag provar att rida i en form jag vet är skadlig, för att kolla om min häst kanske är känsligare än andra, som faktiskt klarar samma skitform.

Nej behöver inte alls vara så att man märker av det. Om man rider hästen så är sannolikheten stor att man känner det. Går dock hästen bara i hagen och leds fram och tillbaka till stallet så är det inte alls säkert att man märker av tex en stukning. Det är inte alltid som dessa ger så pass stor hälta att det märks i skritt och utan belastning.

Mvh

Tora

Någon slags värme eller lite svullnad ger väl endå en såpass kraftig vrickning att hästen blir halt/får långvariga inflammationer av den. Visst om man aldrig kollar över hästen kanske man inte märker av det, bara jag som tar för givet att folk kanske kollar av sin häst iallafall en gång per dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 758
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 882
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar