HUR rider man skadligt?

F

Fluffy

Min häst har haft kotledsinflammation ett par gånger och då säger ju alla att det beror på felaktig ridning.

Jag har tänkt och tänkt, men kan inte komma på hur jag rider som skulle kunna vara skadligt och ge kotledsinflammation.

hur rider man skadligt? Vad är det i ens ridning som kan ge kotledsinflammation?

(I det här fallet har hästen fått skador bak, och jag tror fortfarande att det är mer det som gett en felbelastning fram. Men jag vill ändå veta om det på något sätt är min ridning som skadar hästen.)

Sv: HUR rider man skadligt?

ridning på dåligt underlag, och ridning i en för hästen felaktig form, orsakar ofta ledinflammationer.

illa sittande utrustning kan också orsaka spänningar hos hästen som gör att den rör sig för att avlasta, med inflammationer som följd.

en sista orsak kan vara hästens exteriör, eller pålagringar nära lederna som kan orsaka inflammationerna och gör att de återkommer.

Det är ju väldigt svårt att svara på utan att ha sett hästen och dig i verkliga livet.

Hästen var alltså halt bak om jag förstod dig rätt?

Det kan ju bero på hur hästen är byggd. Sadeln inte passar. Hästen har problem med tänderna. Det finns en annan skada bakom som gör att du får återkommande hältor. Du rider på för dåligt underlag. Du tränar hästen för hårt. osv.

Du får helt enkelt ta dig en riktig funderare på vad som kan vara fel. Det kan också vara läge att byta veterinär. Det finns kliniker där man även tittar på hur ryttaren rider och får även hjälp med det.

Mvh

Tora

Min häst har haft kotledsinflammation ett par gånger och då säger ju alla att det beror på felaktig ridning.

Jag har tänkt och tänkt, men kan inte komma på hur jag rider som skulle kunna vara skadligt och ge kotledsinflammation.

hur rider man skadligt? Vad är det i ens ridning som kan ge kotledsinflammation?

(I det här fallet har hästen fått skador bak, och jag tror fortfarande att det är mer det som gett en felbelastning fram. Men jag vill ändå veta om det på något sätt är min ridning som skadar hästen.)

Ja du, det finns nog en uppsjö av skadliga saker i ridningen som orsakar våra hästar belastningsskador. Men jag hade nog börjat med o låta en sitstränare titta på mig när jag rider för att se att jag sitter helt i balans och inte spänner mig någstans och sedan gå till en naprapat och ta reda på hur liksidig och smidig jag var i kroppen. Förutom o rida på varierat underlag och mycket i skog och mark. Hoppas att pålle kryar på sig.

Förstår inte vad du vill ha för svar? Det går ju knappast att säga vad du gör för att skada din häst utan att ha sett, känt och klämt på din häst samt sett hur du rider. Fler än man tror rider på ett för hästen skadligt sätt, dessutom är all ridning mer eller mindre slitande på hästen då hästen

1.Inte är gjord för att bära någon på ryggen, visst, rasavel har gjort hästen mer kapabel men inte till så hög rad som man vill tro.
2.Hästen är inte gjord för att gå i ett så högt tempo under så lång tid som ett ridpass oftast tar, vilket gör att hästen på många olika sätt felbelastas.

sen finns det OÄNDLIGT mycket annat runtom som påverkar skador av olika slag, förslitningar, felbelastningar, gallor osv!!! Pust...

Senast ändrad av en moderator:

Ridning på dåligt (t ex tung ridhusbotten, stum grusväg, knöggliga ängar), att rida för enformigt. Jag tror det är jätteviktigt att variera hästens form, i den mån de klarar av det utan att tappa ryggverksamheten och balansen såklart, underlag, och tempo.
Det gäller att verkligen tänka på hur man rider. En bra grej är att skriva riddagbok så man kan titta tillbaka och se vad man har gjort, för ibland kan iaf jag tycka att jag t ex inte rider så mycket i ridhuset men läser jag hur jag ridit de senaste veckorna så är det mer än jag tror! jag brukar också skriva upp om hästens känts stel, ovillig, pigg, väldigt fin eller vad det kan vara.
Sedan spelar det även roll hur hästen är byggd, har en lång rygg, är överbyggd, har veka kotor så då får man anpassa träningen efter hästens förutsättningar.
Jag tror också det är viktigt att inte slarva med fram- och avskritting så att hästen blir lite varm i kroppen innan den ska börja jobba, och jag tror den får mindre träningsvärk om man skrittar av ordentligt.
Ge hästen några skritt- eller vilodagar när den tränats hårt en period, och det är nu riddagboken är bra att ha :idea:

Kassa underlag och slarvig ridning, alltså obalans så hästen får felbelasta osv.
Man borde istället fråga tvärtom, vad i ridningen är inte skadligt egentligen för hästen, en häst får inte kotledsinflammation genom att stå i sin hage.

Däremot håller jag med om att det är väldigt konstigt att hästen får kotledsinflammationer i båda bak, det kan jag inte tänka mej är så vanligt såvida man inte rider på riktigt hög nivå och belastar bakbenen för mycket..eller nåt.

Det är svårt det där att säga säkert eftersom det brister mycket i forskning på den biten.

Om man vänder på det - hur kan man förebygga att hästen får belastningsskador av felaktig ridning?
Många tips har redan tagits upp i tråden.
*Första punkten - formen. Vilken form är inte skadlig? Om det finns det nog olika defenitioner och framförallt så är det alltsomoftast något man strävar efter, inte som man *poff* har bara man kan defenitionen. Kräver som bekant jobb både i ryttarskills och hästens skolning och hålla igång dagsformen.
Min egen defenition är på ett ungefär: hästen ska jobba med lång överlinje (observera att överlinjen är från bakboven över rumpan, ryggen och upp till nacken, den linjen blir inte kortare för att hästen samlar sig OM hästen samlar sig rätt dvs vinklar bak och inte kortar upp sig) vinklade leder bak dvs hästen ska inte jobba med "raka" bakben, hästen ska vara avspänd för att öht kunna hålla en lång rygglinje och vinkla bäckenet. Jag brukar säga avslappnad istället för avspänd vilket funkar bättre i mitt huvud, det är den känslan jag vill åt även när hästen jobbar, medans andra tycker det blir felaktigt eftersom man kan uppfatta det som en häst som inte jobbar alls.
Utöver det här vill man ha rakriktning som innebär att hästen arbetar jämnt med sina bakben (vilket kan vara svårt att upptäcka många gånger men som man lär sig känna med skolning) och i kombination med det även arbetar jämnt med resten av sin kropp och inte kompenserar genom att t ex lägga över mer vikt på ett framben.
Hästen ska vara i balans - men det kommer den vara om formkriterierna uppfylls. Måste man prioritera under utbildningsgången skulle jag personligen prioritera balansen före den perfekta grundformen.

*Variation - variera underlag och typ av jobb. Även variera jobbet under ett och samma pass. En arbetsform t ex får inte bli statisk och helst ska man under ett och samma pass försöka variera vilka muskelgrupper man aktiverar och hur mycket. Helst även variera (passande) utrustning och uppsuttet vs. avsuttet arbete.
Vila hör också till den här kategorin. Både att man trappar ner med lugnare pass efter riktigt krävande pass, ren vila och den vila det indirekt blir av variationen. Sen tycker jag inte man ska missbruka vilan om det gäller en vuxen/äldre häst eftersom hästkroppen mår bra av att vara i trim och få motion. En långvarig vila (om man kan undvika det vill säga) kan sabba mycket med äldre hästar upplever jag medans enstaka dagar eller kortare perioder kan behövas. Medans yngre hästar behöver vila både under lite längre tillväxtperioder och regelbundna vilodagar kontinuerligt.

Man kan/bör jobba med sin egen sits för att sabba så lite som möjligt på den punkten.
Osv.

Men sen är det knappast bara ridningen som påverkar. Tänk på att precis som vi människor kan ha lite alla möjliga "småkrämpor" som vi drar på oss med åren -jobbslitage/-skador, lite diverse snedheter och belastning av organen, andra diverse grejer man kan åka på när man druttat i backen t ex, samma råkar hästar också ut för. Har man då t ex mycket spänningar kan inte resten av kroppen heller fungera optimalt och belastningen ökar. Det ska nog mycket till för att enbart sånt ska orsaka ledinflammationer, men det i kombination med träning/felbelastning/överansträngning (vilket ju lättare inträffar om inte kroppen fungerar optimalt) kan med största sannolikhet göra det.
Så som sagt - svårt det där. Kan bero på så mycket! Det enda man kan göra är att göra sitt bästa på så många punkter som möjligt, se till helheten, samt att försöka bygga på sin kunskap om hästhållning/hantering/ridning/träning överlag.

Man borde istället fråga tvärtom, vad i ridningen är inte skadligt egentligen för hästen, en häst får inte kotledsinflammation genom att stå i sin hage.

Jag kan nog slå vad om att det också inträffat. För att kotledsinflammationer oftast är sekundärproblem som kommer pga felbelastning (inte nödvändigtvis orsakat av träning). Å andra sidan lär det vara svårare att märka (särskilt i lindrigt stadie) om hästen bara står och skrotar i hagen utan snarare märker man det antagligen när hästen ska sättas igång eller inte alls förrän man insett att hästen inte bara var otränad och knackig av att vila! :angel:
Mindre risk än när vi säger åt hästen att den måste jobba men det är knappast enbart av ridning hästarna får kotledsinflammationer.

Kassa underlag och slarvig ridning, alltså obalans så hästen får felbelasta osv.

Jodå hästar kan mycket väl få kotledsinflamation genom att gå i hagen. Det räcker att den stukar ena kotan bak sen går den och avlastar detta och vips så har man en kotledsinflamation.

Mvh

Tora

Jag kan nog slå vad om att det också inträffat. För att kotledsinflammationer oftast är sekundärproblem som kommer pga felbelastning (inte nödvändigtvis orsakat av träning). Å andra sidan lär det vara svårare att märka (särskilt i lindrigt stadie) om hästen bara står och skrotar i hagen utan snarare märker man det antagligen när hästen ska sättas igång eller inte alls förrän man insett att hästen inte bara var otränad och knackig av att vila! :angel:
Mindre risk än när vi säger åt hästen att den måste jobba men det är knappast enbart av ridning hästarna får kotledsinflammationer.

Precis helt rätt. Eller så märker man det genom att den går och bromsar och bjuder inte riktigt framåt. Alla skador läker inte heller ut av vila. Vissa kräver att man går in i leden och behandlar för att det skall läka ut ordentligt.

Mvh

Tora

Är hästen RÖNTKAD bak?
det brukar vara norm vid upprepad inflammation, och även i bland vid en första inflammation, att man utesluter att det är pålagringar som ligger och irriterar leden och orsakar inflammationen.

kl

som de flesta har sagt, felbelastning är väl iaf vanligast. och sen ska man väl undvika att rida för mycket på volter, för högt tempo på hårt underlag, ej variera ridningen, och sen beror det också i många fall på felskoning

Jo jag vet också om att hästen kan stuka sej och pga det få problem men då brukar det väl inte gå helt förbi än, är det en stukning som ger inflammation så brukar ju hästen reagera på den. Möjligtvis om man inte rider ofta och bara kollar över hästen en snabbis men annars borde man märka av en sån stukning innan det blir en inflammation i andra benet också.

Jag fattade det som att det här handlade om mer förslitning än en olycka. Och annars när det gäller ridningen så kan jag inte tänka mej att det är vanligt med bara kotledsinflammationer bara bak, alltså som kommer pga ridningen.

Precis som manga sagt, det kan finnas manga olika anledningar till kotledsinflammationer (och andra skador i frambenen och hovarna), och en valdigt vanlig orsak ar just felbelastning. Du undrar vad det ar i ridningen som skulle kunna orsaka kotledsinflammation. Det allra, allra vanligaste och allvarligaste felet som jag ser hos vissa ryttare, ar att de rider for mycket framifran. De anvander munnen for mycket nar de forsoker skola hasten, istallet for att lata den hitta sin balans och succesivt lara sig att bara med bakdelen. Det orsakar spannigar och lasningar i rygg och bakdel och hasten lagger for mycket vikt pa framdelen.

Fler än man tror rider på ett för hästen skadligt sätt, dessutom är all ridning mer eller mindre slitande på hästen då hästen

1.Inte är gjord för att bära någon på ryggen, visst, rasavel har gjort hästen mer kapabel men inte till så hög rad som man vill tro.
2.Hästen är inte gjord för att gå i ett så högt tempo under så lång tid som ett ridpass oftast tar, vilket gör att hästen på många olika sätt felbelastas.

Fast all ridning ar faktiskt inte slitande om man ger hasten och sig sjalv tid att skolas, lara sig teknik och koordination samt bygga muskler. Da ar ridning inte destruktivt utan tvart om- starkande, for bade hast och ryttare ;)

Det finns ju mycket att ta hänsyn till. Hästens kroppsbyggnad tex. Så att träningen är anpassad efter den. För lite variation. Det gäller att variera träningens intensitet, typ av övningar, underlag mm.
Blir det för mycket av någonting i förhållande till vad hästen klarar av så kommer inflammationerna. Inflammation blir det av överansträngning så någonting i ridning/träning har givit överansträngning.
Det kan också vara felaktig utrustning som illasittande sadel som stör hästens rörelsemönster eller möjlighet att bära upp ryttaren. Det kan vara att hästen rids i en form som kräver mer än vad hästen är redo för.
Det finns som sagt mängder av möjliga orsaker.
Kan du inte ta upp detta med veterinären? De borde kunna kolla både utrustning och se över träningen och lägga upp en plan tillsammans med dig.
Om du har en bra tränare kan du även prata med denne och göra en träningsplan som är mycket varierad och anpassad till hästen.
Bättre att träna lite mindre med riktigt varierat så lederna absolut inte blir överbelastade. Det tar tid att bygga styrka.

Precis som manga sagt, det kan finnas manga olika anledningar till kotledsinflammationer (och andra skador i frambenen och hovarna), och en valdigt vanlig orsak ar just felbelastning. Du undrar vad det ar i ridningen som skulle kunna orsaka kotledsinflammation. Det allra, allra vanligaste och allvarligaste felet som jag ser hos vissa ryttare, ar att de rider for mycket framifran. De anvander munnen for mycket nar de forsoker skola hasten, istallet for att lata den hitta sin balans och succesivt lara sig att bara med bakdelen. Det orsakar spannigar och lasningar i rygg och bakdel och hasten lagger for mycket vikt pa framdelen.

Fluffys häst har inflammationer i bakkotorna, inte fram : )

KL
Jag håller med Miloni, när det sitter bak finns det anledning att titta på vad röntken plåtarna säger, ang. förslitningar som orsakar inflammationerna.

Min ungis är tydligen lite sned i ett bakben men som med rätt hovslagare kan skos så att han aldrig får problem med det.
Kolla med din hovis eller i annat fall byt hovis.

Inga hovar = ingen häst ;)

Fluffys häst har inflammationer i bakkotorna, inte fram : )

Ganska intressant att spekulera i ändå om det genom ridningen kan ge förslitning i bakkotorna. Jag tror nog att det kan göra det även om jag håller med om att det inte skulle vara det första man tänker på eller den vanligaste orsaken i det fallet.

Om man tar ett exempel (spånar bara :p ) - hästen har inte lärt sig jobba igenom kroppen. Frambenen blir ganska härdade ändå tack vare väl upplagt träningsschema, att man trappat upp intensiteten (tänk t ex distanshäst som ska jobba hårt och ej i dressyrform men som klarar sig tack vare strategiskt upplagd träning för att härda lederna) och i det här fallet var det frambenen som fick det mesta av härdandet. Men lederna bak är uträtade = spänsten i bakbenen blir inte som den ska. Bland annat, kanske lite beroende på kroppsbyggnad, skulle det nog kunna leda till kotledsinflammationer bak om man ändå lägger upp ett träningsschema som utgår från att aktivera bakdelen och bakbenen inte används på rätt sätt. Felaktig teknik.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 758
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 882
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar