Hur rider man in en häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej jag skulle behöva lite hjälp på hur jag ska börja, när jag rider in en häst. En del vet jag ju redan men kan behöva lite tips. Hur ska jag börja rida henne? Hon är sadel och träns van. Hon vägrar gå fram och förstår inte vad ryttaren menar, hur ska jag få henne att förstå? Hur lång tid tar det ungefär innan hon är inriden? När kan jag börja hoppa henne? Jättetacksam för svar! :)

Sv: Hur rider man in en häst?

Det låter som om du tagit dig vatten över huvudet här. Ta hjälp av någon som kan. Det är risk för att förstöra hästen helt annars.

Om du inte kan räkna ut hur man lär hästen att gå fram samt att du redan nu vill börja hoppa så tror jag inte att inridning av en häst är riktigt rätt sysselsättning för dig. Jag håller på att rida in min unghäst och känner mig ganska osäker i vissa situationer och då har jag inte tvekat alls på den typen av basic utbildning.
Gör dig själv en tjänst, gör hästen en tjänst och gör omgivningen en tjänst genom att ta hjälp med inridningen. Risken är att det går helt fel annars och det kan mycket väl sluta med svåra skador på någon eller flera av grupperna jag nämnt ovan. Du tjänar dessutom massor av tid på att någon som kan gör jobbet. Min häst ligger rejält efter utbildningskalan och trots att jag började med inridningen för 1 år sedan så skulle jag inte komma på tanken att hoppa henne eftersom hon inte är klar för det

Kan bara hålla med LaMirage och Shaggy. Innan du skapar dig ännu mer problem eller en olycka händer så låt någon erfaren person ta över ansvaret för inridningen och visa dig hur du ska gå tillväga.

Utan rätt hjälp så riskerar du att det tar år och att flera olyckor händer på vägen. Inriden är hästen när den kan gå i alla gångarter och någorlunda i det tempo ryttaren vill på komando samt svänga. Alltså att gas, broms och styrning funkar.

De flesta som har unghästutbildning som jobb börjar inte hoppa uppsuttet förrän ca ett år efter inridning är påbörjad. Och då är de proffs på det..

Senast ändrad:

Jag får hjälp av en nu men hon kan inte rida den hästen så då gör jag det. Kan jag iallafall få tips?:) Finns det kanske någon bra bok?

Då skaffar du annan hjälp. Kan inte personen få hästen att gå framåt ens från backen har du inte fått rätt hjälp. Inridning ska göras med erfarenhet inte något man läst sig till. Det riskerar bara att bli väldigt fel!

Jo hon vet det men hästen är bara sutten på tre gånger och jag träffar inte henne på flera veckor så då behövde jag lite hjälp

Det är bättre i så fall att lämna bort hästen till någon som kan, det lönar sig i längden. Går hästen inte fram med ryttare så har man gått för fort fram med grunderna.

Mitt råd är då att antingen låta bli att sitta upp tills personen kan hjälpa dig nästa gång alternativt hitta någon annan erfaren som kan hjälpa dig tills dess. Att sitta upp och försöka rida hästen själv utan hjälp är som upplagt för problem och olyckor!

Det låter inte som om det handlar om att lita på varandra, utan att helt enkelt lära hästen kommandon.

Lär den vad smackning innebär, använd sedan det på ryggen.
MEN som många andra redan sagt, ta hjälp av någon som kan. Det har du igen senare i hästens utbildning. Hur ska du kunna lära hästen hoppa om du inte kan lära den gå fram?

Nej jag menar ska jag behöva löshoppa henne redan nu eller ska jag vänta tills hon är inriden. Tack då ska jag börja gå mer promenader och kanske longera om det finns möjlighet.

Låter som ni behöver backa i utbildning, gå tillbaka till tömkörning och lär hästen röstkommandon du vill använda. Gärna olika ljud för olika gångarter osv. Se till att du får hjälp, var alltid 2 stycken.
Fortsätt med tömkörningen/promenader till du hittar någon som kan hjälpa dig med ridningen.

Ha en trygg äldre häst som hjälp när ni börjar rida ut sen. =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 950
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: Claraclara
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 181
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka