Hur rider du som är lite äldre?

Cornelia

Trådstartare
Vet ju inte hur gamla folk är som skriver här, även om jag har förstått att det är många som är ganska unga.
Men nu har jag, som är 47 år, en fråga till alla lite till åren komna ryttare: Hur rider ni? Är ni lite mer försiktiga nu, eller är det full fart framåt som gäller?
Hur många av er tävlar? Hoppning, ägnar ni er åt det?

Själv rider jag mycket i skogen, galopperar gärna men får snörp i magen om det går för fort. Är inte så ivirig på att dåna fram i terrängen över stock och sten som jag var förr.
Hoppar lite grand men vågar mig inte på några höjder. Tänker mycket oftare "tänk om..." numera!
Känner mig lite feg ibland, faktiskt, önskar nog att jag var lika oförvägen och spänstig som när jag var tjugo fast med lite mera förnuft!
Vore kul om ni andra i lite mogen ålder skrev och berättade!!

Sv: Hur rider du som är lite äldre?

jag är 38år och har en 2,5åring sen 1år tillbaka har ridit väldigt sporadiskt de sista åren så jag harverklien skaffat mig en utmaning här i livet! I lördags lånade jag kompisens fjord och gav mig av ut i 11/2 tim iskogen barbacka ritten gick superbra och självfötroendet växte men aj aj vad ont jag har i rumpan nu men det var det värt!
kommer att både köra och rida (western) in min egna pålle.
har suttit uppoch skrittat honom på banan några gånger det har gått super! den stora utmaningen kommer väl när vi ska ut i skogen:)

Jag är ungefär i din ålder och känner det likadant. Det är klart att man blir försiktigare eller rättare sagt klok pch förståndig när man blir äldre. Jag rider mkt i skogen, galopperar gärna, men att fara fram i full fart är inte så tilltalande längre. Min häst är inte så gammal jag har bara tävlat någon enstaka gång på liten tävling. Jag är mest intresserad av dressyr men hoppar ibland, inte alltför högt.
Jag rider i stort sett varje dag.

Jag är lika gammal och har kommit av mig mycket i ridningen.Är hemskt feg numera och tänker precis som du :Tänk om jag bryter något ....Hur ska det då gå. Dessutom har dottern mer eller mindre tagit över hästen . Vi köpte en ny i maj och den har jag inte ens provat än men det kommer . Har äntligen kommit igång med ridningen på en lånad häst efter att knappt ha suttit på en häst det senaste 1 1/2 året pga skadad häst . Det är ju jätteroligt och funderar mkt på n ny häst till mig som är lite mer stilllsam än vårt fullblod men det kostar ju en hel del så vi får se. Hoppa är det länge sen jag gjorde men galoppera i fullfart på ett fält skulle jag gärna göra, skillnaden mot förr är nog att nu vill jag veta att det inte kommer några överraskningar ,kaninhål ,vägar eller liknande innan jag sätter fart.Sen är det väl inte fel att vara äldre och klokare ,mer medveten om allt som kan hända gör ju mig i allafall mer försiktig. Kalla det feg eller klok.

hej.jag har alltid varit tuff och orädd,älskat när det har gått fort och ju högre hinder det var destå roligare,sen fick jag barn...........när jag började med hästar igen så fick jag nästan en chock över hur mycket jag hade förändrats,nu skulle jag aldrig rida på det sättet som jag gjorde innan.när det gäller ridningen nu så rider jag helst i skogen,jag hoppar gärna men även det i skogen(jag trivs bäst där).jag tänker också mycket mera nu än tidigare på vad som kan hända,men nu när jag har blivit mer försiktig så har jag min dotter istället som tror att hon är helt osårbar................

Är 39 och jag hoppar inte (om jag kan undvika det), vill inte heller att det ska gå för fort. Rider western och tävlar enbart på små klubbtävlingar e.dyl.

Vad roligt att läsa om att fler känner som jag!
Mettanmett, vad är det för häst? Kul att du tar dig an en sådan utmaning, själv har jag en femårig arabvalack som jag gärna vill starta distans med till våren.... Dessutom har vi en tvåårig arabflicka som ska ridas in till våren, men det vet jag inte om jag vågar mig på, iallafall inte på egen hand.

Ibland kan jag känna det som om jag i sinnet tror att kroppen är tjugo, och så gör jag saker som jag hade klarat av då men inte riktigt klarar nu om ni förstår vad jag menar. Om det nu beror på åldern eller på att jag är mycket mer otränad nu vet jag förstås inte...

Hej, är 47 år och gillar att hoppa och rida fort i skogen. Men...jag vill känna att jag litar på hästen. Tokiga, hoppiga, halvvilda hästar som var så kul förr känns inte lika roliga längre. Ramlar man av så slår man sig mycket mer än man gjorde när man var yngre. Funderar på att köpa egen pålle när flickorna sålt sina ponnyer (de verkar inte vilja ha stor häst) och då vill jag ha nån hyfsat välutbildad häst. Jag väger för och emot;)

Jag är 36 år gammal och rider nog ungefär som jag altid gjort...Ägnar mig mest åt dressyr, då hoppning alltid gett mig-ont -i -magen...däremot ägnar vi oss åt hoppning på hobbynivå.
Har i dagsläget en häst som mer än gärna gör sig av med sin ryttare och ett par gånger under våra år har ett eller annat benbrott uppstått(på mig då...)
Hon är en härligt, halvtokig häst, som jag rider själv då ingen annan vill, så jag är nog en smågalen ryttare. Fräser gärna runt i skogen å kastar mig över hinder i lagom höjd. Gillar lite fart å fläkt på lagom nivå och så länge det är under kontroll.

Jag är fyrtionio år och har min första egna häst. :love:
Hon är en fyraårig nordsvensk som jag själv har ridit in till det hon kan idag, inte mycket...;) Men häromdagen red jag ut på henne i skogen själv för första gången. Jag ska gå på en kurs i akademisk ridning nu i november.:banana:
Jag vill inte att det ska gå alltför fort och hoppning ser jag som rena självmordet numera:rofl:
Ganska lugn ridning men ändå med målinriktad träning vill jag ha.

Annika

Jag har gått från att ha varit självmordsbenägen som ryttare till att få barn och bli en riktigt fegis som bara rider ponny.

Tränar dressyr och lunkar runt i skogen, tävling kommer inte på fråga dels för att jag nog inte kan ljuga om åldern samt att min nerver skulle aldrig fixa det.
Har som äldre bara haft unghästar så jag kan fostra dem till trygga snälla individer som jag kan lita på 99% i alla lägen.

Jag är 45 och visst tänker jag till mer innan jag bär sta än jag gjorde förr. Jag har bytt inriktning dessutom så jag håller mig till rätt små hästar, förhållandevis...och ridningen är mycket kontrollerad;)

Jag är 45 och åter i hästeriet efter lååååångt uppehåll (och 2 barn dessutom). Jag är också mycket fegare än förr, jag har bättre fantasi än förr om allt som kan hända och jag känner också ett ansvar inför familjen att inget allvarligt får hända mig.

Har blivit fascinerad av stillsamt koncentrerat arbete på banan, att få det att knixa till och bli "alldeles rätt" mellan mig och hästen. Det var jag inte intresserad av förr utan då var det fart o fläkt och det gällde att bevisa för sig själv att man vågade gallopera superfort på galnaste hästen....

Har nu en mysig 17-årig arab, supersnäll och go att rida men lagom sprättig och självständig så man aldrig får tråkigt! Trivs jättebra med honom och litar på honom.

• 41 år
  • medfött handikapp
  • ryggmärgsskada efter krossad halskota vid stalltjänst för 8 år sen
  • Hjärnblödning samma år
  • Bilkrasch i år med liten hjärnblödning och för närvarande rejäl synnedsättning

Jag har lovat neurokirurgen som skruvade ihop mina halskotor att inte hoppa och att inte ramla av...

Hoppat har jag bara gjort när damen inte kan låta bli att hoppa bommar, som studs, eller 2 meters burar och 1.60 trippelbarrar... :angel:

Och ramlat av har jag bara gjort två gånger sen dess... :angel:

I skogen när jag är ensam, är det mestadels ordnade förhållanden, möjligen en eller ett par galoppfattningar och ganska snart avbrott. Är vi i sällskap med några kan det bli ett par galoppsvängar.

I paddocken är det alla gångarter, även ridhus och på stubbåker. I dressyren när det är något så när skyddad miljö, utan konstiga ljud, oväntade bilar på fel plats, presenningar där det inte brukar vara och höns i buskar... så går det riktigt bra att ha livade turer. Men det är ganska olämpligt med livade turer på 70-väg i pendlartrafik, när grannens hästar tycker att min unga 23-åring är byns tjusigaste brud. :angel:

Är det för livat, brukar min kompis få komma och "rida till" damen lite. Och även låta henne hoppa lite, då det är bland det roligaste hon vet. Men hoppning bör ske på väl inhägnat område och vid hoppning på mer än ett hinder, så är en "löst hängande" graman inte så dumt sm säkerhet.

Men jag kör som sagt, den sansaade varianten, då jag lovat läkarkåren det. :bow:

Oj, vad mycket peppning jag får av att läsa vad ni skriver!! Satt nämligen här och kände mig lite låg efter en fotskada (avslitna ledband) som jag fått efter att ha hoppat av en häst i farten och började fundera över om jag är för gammal och borde sluta rida och vara mer ansvarsfull osv osv.....
Men det är ju så fruktansvärt roligt och ger så otroligt mycket, och jag vill lära mig mer och mer och mer!

Ingela H, fantastiskt att läsa om dig! Kände mig verkligen som en ynklig gnällis när jag läste vad du har att kämpa med! Och Kulltorp, med din första egna häst- heja!!
Alla ni andra som berättar om hur ni har börjat rida igen och hur ni tränar på olika sätt- tack!!

Jag är några år yngre än vad du är och måste faktiskt erkänna att jag inte blivit mer försiktig med åren, snarast tvärtom. Rider gärna mitt fullblod på renskinn och älskar att släppa honom. Nu ska väl sägas att det varit klent med ridning på sista året pga en skadehistorik men jag längtar vansinnigt efter att släppa honom på våra underbara galoppsträckor och hoppa i naturen.

Det här brukar jag skylla på att jag aldrig fick någon ponny, så jag har inte vuxit ur ponnyåldern. :crazy:

Det här brukar jag skylla på att jag aldrig fick någon ponny, så jag har inte vuxit ur ponnyåldern. :crazy:[/QUOTE]

och jag skyller på min gamla heta welshponny att jag fortfarande känner ett sug efter att galoppera fort :love: Jag är 39 år och tränar fortfarande hoppning en gång i veckan och tränade terräng senast i förra veckan. Men jag vill gärna lita på hästen som jag rider numera och känner ingen längtan efter att hoppa andras unghästar så att säga :D

Jag hör till eran åldersgrupp,är 43 år med en PIGG o FRAMÅT liten häst,förr hoppade jag o fräste,men nu tar vi det lite lugnare!
Är inte så pigg på hejåhå-ritter,men rider alla gångarter i kontrollerat tempo! Provade att hoppa igen för ca 2v sen,10 år sen sist! Inga höjder,men kul var det!
Har planer på att till våren börja med distans igen,red det för ca 10 år sen!
Hade för 10 år sen egen häst som jag litade på i vått och torrt och gjorde allt med! Denna vi har nu är egentligen köpt till döttrarna för 7 år sen,tog ett tag innan jag red henne,alldeles för pigg och framåt för mig..
Men nu har vi ridit ihop oss! Men visst har man "hjärnan på rätt ställe" när man blir lite äldre..Kallar det inte feghet,utan klokhet(men det tog 30 år och komma dit..)

Oj, vad mycket peppning jag får av att läsa vad ni skriver!! Satt nämligen här och kände mig lite låg efter en fotskada (avslitna ledband) som jag fått efter att ha hoppat av en häst i farten och började fundera över om jag är för gammal och borde sluta rida och vara mer ansvarsfull osv osv.....
Men det är ju så fruktansvärt roligt och ger så otroligt mycket, och jag vill lära mig mer och mer och mer!

Precis samma sak drabbade mig! Vi tränade trekombination och jag for av "trampade av" foten. Blev feg för hoppningen efter det och har inte kommit igång igen.

Är 41 år. Inte så feg vad gäller ridning för övrigt, har en tuff fullblodskorsning med mycket krut i.

Till helgen ska jag tom utmana min rädsla och åka på hoppträning även om jag inte vågar mig på några högre hinder. Provhoppade ett kryss i går och överlevde... :D

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Utrustning Hade turen att unghästen passade i min Frank Baines när jag red in henne, men hon växte ur den rätt fort och jag fick tag i en ett hack...
Svar
8
· Visningar
1 480
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Raider_
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka