Hur rida hysterisk hast?

Marvin

Trådstartare
Jag rider emellanat en hast pa ridskolan i syfte att utbilda henne. Hon ar en arab, sags vara 8 ar, men hon kanns mer som 3-4 ar. Hon ar inte mycket riden och ar valdigt vinglig.
Det stora problemet ar att hon ar hysterisk. Hon bjuder inte framat utan trippar bara och fullkomligt exploderar för minsta lilla. Jag vet inte hur jag ska fa henne att jobba?
Det jag har gjort hittills ar att försöka fa henne att ga ett helt varv runt ridbanan utan att flippa ur... Hon rids pa ett pessoabett och ar extremt kanslig i munnen. Funderar pa om hon har ont, hon slanger upp med huvudet nastan hela tiden, trots att jag rider med valdigt mjuka hander. Jag ska se om jag kan fa rida henne pa ett mildare bett, men min ungerska ar inte tillrackligt bra för att fraga agaren om det, far se om det dyker upp nagon som kan hjalpa mig att översatta.

Sa har ser fem minuter av varat ridpass ut: Skrittar langs langsidan, hon gar med halsen spand rakt upp, slanger emellanat med huvudet. Hon tar sma, korta steg och börjar studsa upp och ner om jag driver henne framat. Jag försöker stalla henne och rida i sma serpentiner (försöker fa henne att koncentrera sig pa mig) eftersom vi narmar oss den "laskiga hörnan". Hon gar med pa att stalla sig, lite, men spanner sig sedan igen. Bakdelen sladdar ut, jag korrigerar med ytterskankeln, staller at andra hallet. Nar vi kommer fram till hörnan blir hon annu mer spand, stannar. Jag driver framat och försöker stalla henne inat genom kortsidan, medan hon försöker stalla sig utat och stirrar skrackslaget. Efter hörnan kastar hon sig framat, slar och försöker galoppera ivag, stannar nar jag tar i tygeln. Jag gar in pa volten och lotsar oss igenom kortsidan igen. Efter 10 minuters ridning ar hasten genomblöt och anda har hon inte jobbat ett steg, bara hetsat. :crazy:

Efter att jag ridit henne en halvtimme eller sa igar sa hande det ett par ganger att hon skrittade nagra steg med rejal steglangd och höjd rygg, sökte sig framat nerat. Jag vill ju ha henne att ga framat pa det sattet lite snabbare... Idéer? Tankar? Tips? Hur skulle du rida en san har hast?

Sv: Hur rida hysterisk hast?

jag skulle nog sitta av och jobba hästen ifrån marken en hel del innan jag börjar träna uppsuttet.

skulle sedan t ex longera i 10 min innan jag sitter upp inför ett ridpass.

en häst som är såpass osäker i sej själv skulle jag inte kräva så mycket av vad gäller arbete, utan bara fokusera på att gå avspänt framåt även om det vinglar. det kan man korrigera senare.

har du testat att ha någon annan häst å ryttare inne på ridbanan samtdigt?

Garanterat skulle jag byta till ett mildare bett, om inte t.o.m. rida på bettlöst..

inte för att jag är någon expert på något vis, utan det här är bara lite tankar ifrån min sida

jag skulle rida hästen på tränsbett och jobba på att den skulle ta framåtdrivande och förhållande hjälper och strunta i var den har sitt huvud i ett första skede. sen när hästen lyssnar på dessa hjälper kan man börja ställa högre krav......

Jag HÅller Med. Om Ditt Bett Är Ett Delat Pessoabett SÅ Har Du Ett Ytterst Skarpt Bett. Har En Egen KÄnslig Herre Som Fungerar BÄst PÅ En StÅng GÄrna Massivt Som GÖr Honom Mer Lugn Stabil , Varning Dock FÖr Kedja Under KÄken En LÄder Rem Typ Achennosgrimme Rem Är SnÄllt . SnÄllhand Milt Bett.

Tack för era svar.

Jag har ocksa funderat pa att försöka longera först. Dock kan jag tanka mig att det blir cirkus. :crazy: Jag vill inte lata agaren göra det, da jag tror att han blir för brysk med henne, och sjalv vill jag nog inte med mina nyss brutna hander, jag ar inte tillrackligt stark för halla emot an utan att riskera att mina frakturer gar upp (ja, jag vet, borde kanske inte rida, speciellt inte den hasten). Pratade med en kompis som ocksa ar dar och rider till hastar, kanske kan hon sköta longerandet. Om vi nu lyckas framföra vara önskemal pa (valdigt) knagglig ungerska. :o

Maste jag byta bettet helt, eller racker det med att flytta upp tygeln sa att den sitter i den stora ringen?

jobba på att den skulle ta framåtdrivande och förhållande hjälper och strunta i var den har sitt huvud i ett första skede
Menar du aven i sidled da? Alltsa att jag ska strunta i att stalla henne (eller ta igenom dem iaf)?
har du testat att ha någon annan häst å ryttare inne på ridbanan samtdigt
Det ar alltid minst en, oftast flera hastar pa ridbanan samtidigt. Vi kan lyckas hetsa upp dem ocksa... :angel:

Hon rids med en engelsk nosgrimma, som jag inte spanner utan mest bara knapper. De flesta andra hastarna pa skolan har ingen nosgrimma alls.

Har du provat att trava eller galoppera på volten som inte är vid läskiga hörnan istället? Ibland kan rörelse lösa dem ganska mycket. Flytta upp tygeln om du vill och ta inte just något i tygeln, kanske bara leda lite grann. Vänta med att begära/be om ytterligare något tills hon går fram och själv börjar söka framåt neråt på bettet. Observera att det kan ta ett tag, så man måste ha lite is i magen (det kan vara ganska påfrestande när de stroppar omkring med huvudet rakt upp, men många hästar visar själva när de är redo att gå vidare).

Men det är bara ett sätt, och jag är ju sannerligen ingen beridare så...

Lycka till!

Har du provat att trava eller galoppera på volten som inte är vid läskiga hörnan istället
Den andra hörnan ar ocksa laskig... Bada kortsidorna ar toklaskiga, men den narmast stallet ar lite battre... :smirk: Jag har försökt med mittvolten, men da kommer det sa mycket andra hastar i vagen (det pagar ofta ridlektion med mindre duktiga ryttare som inte kan styra sina hastar). Om jag far battre med plats sa ska jag nog ta pa mig sakerhetsbaltet och försöka galoppera henne pa mittvolten. :eek: Men helst longera först som sagt.

det kan vara ganska påfrestande när de stroppar omkring med huvudet rakt upp
Jo, och studsande pa stallet. *suck* Jag brukar vara talmodig med hastar, men jag blev faktiskt irriterad pa henne efter ett tag. :crazy:

jo ställa och böja ska du givetvis åxå göra, men det viktigaste är inte var hästen har sitt huvud utan att den tar hjälperna, då kommer huvudet förr el senare åxå "trilla på plats"

Först och främst; Bort med pessoabettet och rid med sidepull istället (Då slipper du hävstångseffekten som finns på hackamoren).

Annars kan du ta vanligt tredelat(inte tvådelat - det kan trycka upp i gommen på en del hästar=stress) och sedan använda en s.k. "dadde-grimma", se instruktion till det på denna hemsidan; http://user.tninet.se/~vby441n/start.htm . Där står även massa andra tips!!!!

Rid mycket på böjt spår. Du ska ha långa tyglar (heeelt långa :D). Och så svänger du tex åt vänster på en liten volt med lång högertygel. Sedan direkt åt andra hållet. Alltid med långa tyglar. på det här sättet så får du hästen mycket fokuserad på vad den ska göra, samtidigt som du inte pressar den utan bara svänger. Tillslut brukar hästarna slappna av och sänka sig. Det kan ta ett bra tag, men fortsätt rid bara! Glöm inte att byta varv ofta. Rid typ som på en väldigt liten åttvolt. I trav. Skritt kan också fungera men i traven krävs mer energi utav hästen =).

Kolla även över ryggen på hästen. Prova att rida utan sadel, men inte förrän dina händer är ok. Be annars någon annan känslig liten ryttare prova det? Eller be någon tömköra...
Prova att stretcha med godis, både åt sidorna och nedåt för att se om hon är mer stel någonstans...

Om du känner att du blir irriterad --> Hoppa av och gå ett tag med henne eller ställ in henne i stallet :d . Annars kan det ju bara bli värr :P. :D .

Vet du hur mycket hon är riden innan? vad hon kan? Rid henne som om hon inte kunda framåt och stopp. Gör många halter - så fort hon gör halt, lätta, nästan släpp, tygeln - och skritta sedan framåt. Bara så att du är hundra på att hon verkligen förstår vad du vill :). Mys med henne i boxen och så ...Så hon börjar lita på dig lite också... :D .

Antar att du provat mycket utav detta redan men detta är ju bara tips :).

Ta det lugnt och Lycka Till!!

I ett läge där man inte får hästen att förstå vad man vill att den ska göra utan den blir mer och mer upphetsad, tycker jag att det finns anledning att använda hjälpmedel för att hindra den från att ta till sina "flyktbeteenden". Det du vill åstadkomma är till att börja med att hästen svarar på framåtdrivande hjälper genom att länga stegen. Detta är väldigt svårt att åstadkomma om hästen svarar genom att slänga upp huvudet och sänka ryggen. I ett sådant läge kan jag använda en lång graman, som inte låser hästens huvud utan tillåter den att gå rejält över hand, men inte så högt att den inte kan svara korrekt på hjälperna. Sedan inriktar jag mig på att rida stilla och skonsamt och på så långa tyglar det bara är möjligt, inverkar med bettet för att leda in framdelen framför bakdelen och guidande styrning, med eftergift à la "tygeln bränns". I trav, för att få så bra kombination av framåttramp och lugn/taktmässighet som möjligt, och på stora, mjuka svängar som jag planerar i förväg. Jag använder en tygel i taget så mycket det går, och mycket röst. Målsättningen är under många pass att cementera takten och visa hästen att den tillåts använda hals och huvud i frihet för att balansera sig. Tanken är att det när som helst under senare ridpass ska gå att återvända till detta, och naturligtvis att hästen ska förstå vad det är du efterfrågar så att det så snabbt som möjligt går att ta bort gramanen.

Jag betraktar det som en period under vilken jag hjälper hästen att skapa och befästa nya muskelminnen, vilka kommer att göra det lättare för den att gå vidare sedan. Och naturligtvis ska man kolla upp att hästen inte har ont någonstans (vilket inte är otroligt om detta är den form den gått i). Har man möjlighet är det ju ännu bättre om den får möjlighet att skapa de nya muskelminnena utan ryttaren på ryggen, det är ju inte otänkbart att den har svårt att balansera sig i fritt tillstånd till och med... Men eftersom du just nu inte är i det läget att du tycker det passar med longeringsinlärning, så är det här en väg att gå.

En del hästar kan dock bli ännu mer stressade av graman, så "känn av" först. Det brukar gå bra när man har den lång. Och så tränsbett, förstås!

Detta är inget mothugg till den som skrev att du skulle använda graman, men jag måste säga det!

Det är JÄTTEsvårt att rida med graman på rätt sätt! Det är otroligt lätt att det går fel så om du tänker använda graman, snälla ha en tränare till hands om du är minsta osäker!! :crazy: :D :crazy:

Om du vill ha ett annat bra hjälpmedel så är fast martingal väldigt bra faktiskt.
Det räcker med att ta en lagom lång inspänningstygel (helst helt utan resår, annars med väldigt stark sådan) och sätta fast den i sadelgjorden mellan frambenen och i nosgrimman (aachengrimma krävs). Den slutar att verka så fort hästen går med huvud i normalhöjd.

Jag är själv ett levande vittne till att detta är ett otroligt bra hjälpmedel till hysteriska hästar, om du har MSN adda mig gärna; galnajag@hotmail.com eller skicka mail! Jag kan berätta mer =). :D

Men denna hemsidan är ändå bäst; http://user.tninet.se/~vby441n/ :D

LYCKA TILL!!

HEj jag är från Ungern och kan ungerska.

Och naturligtvis ska man kolla upp att hästen inte har ont någonstans (vilket inte är otroligt om detta är den form den gått i).
Jag var dar idag, och agaren sa att hon inte skulle ridas, da hon har ont i ryggen. Föga förvanande. Hon la sig nastan ner nar han tryckte pa landryggen pa henne. :crazy: (Jag kande naturligtvis pa hennes rygg innan jag sadlade henne sist jag red, och fick da ingen sadan reaktion. Men jag ar glad att agaren ocksa kollar sana saker.)

Prova att rida utan sadel, men inte förrän dina händer är ok. Be annars någon annan känslig liten ryttare prova det
Rida utan sadel vore rena sjalvmordsförsöket! :eek: Sa bra balans har jag inte, och min lakare kommer att strypa mig om jag kommer in och har ramlat av pa mina stackars armar och brutit dem igen.
Vill bara papeka att jag ar en liten och kanslig ryttare, mjukare hander far du svart att hitta. Jag red henne emellanat pa helt langa tyglar, men svart att göra hela tiden nar hon hoppar ivag och bockar var 15:e sekund. :p

Sidepull undrar jag om det ar uppfunnet har... Jag ska se vad jag kan göra. Funderade pa att ga och promenera med henne pa ridbanan nu nar hon inte far ridas, sa kan vi sta och gosa i den laskiga hörnan och hon far röra lite pa sig utan tyngd pa ryggen.

Nar du borjar rida henne igen, byt bettt till ett rakt, mjukt gummibett. Stressade och kansliga hastar mar jattebra pa ett sadant bett.

Kan du rida nagon annanstans an i ridhuset? Finns det nagon liten vag ni kan rida ut pa tex, eller en ridbana ute?
Tror att det skulle vara bra for henne att komma ut och fa bort spokena hon har i ridhuset. Hon kommer givetvis vara hopping och studsig ute ocksa, men ju mer intryck hon far, ju battre kommer hon att bli i ridhuset.

Jag skulle inte ens forsoka arbeta henne i nagon form, allt jag hade brytt mej om ar att hon ska slappna av. Nar hon sedan slappnar av nagorlunda hade jag smatt smatt borjat fraga efter nagonting annat.
Jag tror att en graman kan vara lamplig pa henne, for med gramanen far hon ett stod i bade rygg och nacke...hennes balans blir battre men hon kan inte hitta pa en massa hyss. Dock skulle jag aldrig anvanda en fast martingal - pa nagonting. Dt ar en riktigt dodsfalla och borjar hon stegra sej eller hoppa sa kan hon fa riktigt harliga skador i nacken och rygg av en fast martingal. Nej, tack!!
En graman kan hjalpa, dar har du ju ocksa mojligheten att slappa gramanen och bara lata den hanga.

Nar hon hoppar till i den laskiga hornan, stanna dar och bara sta och titta pa vad det ar som arsa laskigt.
Skritta fram och tillbaka forbi hornan tills hon slutar att hoppa till.

Att arbeta henne ar som att fraga ett barn som inte kan lasa att lasa Bibeln eller National Encyklopedin hogt infor en hel klass - hon fattar inte och kraven ar for henne alldeles for hoga!!
Skritta pa lang tygel, och nar du borjar trava sa gor du det pa lang tygel ocksa. Att du ar mjuk i handen ar bra, men kom ihag vad du gor med benen. Hall dem nara henne for stod, men anvand dem inte aktivt. Hon ar sakerligen sa kanslig att hon vet vad du tanker innan du tanker det.
Planera din ridning, dina vagar val, sa kommer hon att lugna ner sej sasmaningom.

Jag vill aven saga att jag tycker att Asa_S resonerar mycket bra i denna fragan!

precis sådär var en häst jag red också. Jag började med att bara rida volter i bara skritt ända tills hon slappnade av och sökte sig till tygeln. Jag gjorde övningar hela tiden så hon fick annat att tänka på än att bara trippa runt. När hon väl hade slappnat av (kunde ta runt 20-30 min) så började jag trava lätt och hon var helt avslappnad. Hon var väldigt nervig och jag fick knappt ta i henne. Fortsätt med pessoa du för det hade jag oxå för det spelar nog ingen roll var man har för bett. Bara du är mjuk och följsam i handen

Mina varningklockor ringer stenhårt!
Ta hästen till en vet! Min häst gjorde så och han hade cystor i bakknäna vilket kan förekomma på arabhästar......DE GÖR ONT och hästen försöker och försöker och försöker men kommer inte frammåt..situationen blir jättestressig och huvudet är uppe i vädret och hal hästen skriker att det är fel.
Det låter som den har ont och besväras....
Det låter som den araben har ont och som sagt var..den beter sig som en arab som inte vill längre (huvudet uppe i himmelen och ryggen sänkt och evigt stressat taktande)
Om hon är känslig i munnen...varför i sjutton har hon ett pessoabett?Även om ungerskan inte är den bästa kan man väl försöka visa eller flytta tygeln så det blir ett vanligt bett utan häv?
Kolla upp så att hästen inte har ont..gå inte för länge med det som jag gjorde...
Nu är jag vissserligen efeterklok och nu såhär på efterhand räknat ut ungefär hur länge han haft problem med sina cystor utan minsta spår av hälta men när han väl visade hälta fanns det inget mer att göra än att ta bort honom efter 6 månaders konvalecens.
Kolla upp det!
Passar sadeln förresten?

Marvin skrev:
Sidepull undrar jag om det ar uppfunnet har... Jag ska se vad jag kan göra.

:banana: Man kan göra hemmagjorda sidepull hihihi :p . Vad jag menar är att man kan ta en vanlig remontgrimma och sätta lite högre upp (Kolla så hästen har fria luftvägar bara ;) ) och så sätta tyglarna i ringarna som förhoppningsvis finns där :D. Eller rida i en grimma som normalt sett skulle vara aningens förliten för hästen...Men det låter som om det skulle vara ganska riskabelt i detta fall...:).

Good Luck! :banana:

Om hästen är lite riden och vinglig så är det inte underligt att den finner det jobbigt att gå på ridbana. Om du nu hjälper ridskolan med att rida till hästen och stärka den, så att den skall kunna fungera som ridskolehäst så borde du få mer fria händer.

Hästen behöver under en 2-3 månaders period byggas upp mer på rakt spår på uteritter och få gå över stock och sten. Själv är jag just nu i begrepp att rida till ett också 8 årigt arabsto som liknar din beskrivning mycket väl. Hon har fått gå på uteritter 3-4ggr i veckan de senaste fyra månderna med ridbana träning ett fåtal gånger. Jag har verkligen märkt skillnad på hur hästen blivit starkare. Nu kan hon gå på ridbana och ta stöd på tygeln (utan att krulla ihop sig) och gå stadigt raktriktad. Så det du har framför dig är inte något som går att åtgärda på några få lektioner. Hästen måste stärkas upp först genom uteritter innan hon kan klara av volter och ridbana.

Hälsning Maja

Hej!
Jag har ridit en liknande ponny. Inte så extrem kanske. Hon var nervig och flög iväg i galopp för ingenting, stegrade, backade, taktade osv. Ibland hjälper det att låta hästen springa lite först. Att du försöker skritta henne men om hon drar så börjar du trava, driver på henne. Låt henne springa så kanske hon lugnar ner sig? Då märker hon att hon inte kommer undan. (detta funkar dock inte på rädda hästar, enligt mig)

Du ska absolut byta till ett mildare bett. Om hon drar så pass mkt så är det bättre med ett mildare bett där du kan ta lite i henne. Om hon drar iväg så lägg en volt, direkt när du känner att hon spänner sig eller är på väg någonstans; lägg henne på en volt. Då kommer hon inte undan det farliga utan kommer tillbaka till det om och om igen. Det kan bli mini-galoppvolter men slutligen lugnar hon sig förhoppningsvis. Tänk speciellt på att prata lugnt med henne, höj inte rösten.
Kan hon skänkelvikning? Om hon förstår det så flytta henne i skänkelvikning förbi dom läbbiga hörnen, då får du en helt annan kontroll.

Har du möjlighet att rida ut med sällskap? Rider du ut med någon som har en lugn, snäll häst så är det jättebra träning. Hästen lär sig att allt inte är farligt och springer troligtsvis inte så långt om den blir rädd så länge som kompisen inte springer. Det bästa är om hästen får bokstavligt talat hänga i svansen på den andra hästen.

En annat sätt som hjälpt mig mycket är att när hästen blir rädd, släpp efter på tyglarna. Ge hästen det förtroendet genom att våga släppa på tyglarna. Ju hårdare du håller desto mer spänner hästen sig. Men ha inte för långa tyglar, du måste ju kunna ha kontakt.

Hoppas att det löser sig med din häst! Jag är absolut ingen expert men jag hoppas att något kan hjälpte dig pyttelite i alla fall . =)

Uppdatering!

Jag red henne en kort stund (15 minuter) sjalv i ridhuset i början av förra veckan. Jag ville inte rida henne da med tanke pa hur öm hennes rygg varit nagra dagar tidigare, men det gick inte att övertyga agaren om att longera eller promenera istallet. Dock lyckades jag fa honom att ga med pa att byta bett. Olyckligtvis fick jag inte ihop det med olika trans i fel storlek, sa jag flyttade helt enkelt upp tygeln till den stora ringen i bettet. Jag belastade hennes rygg sa lite som möjligt.

Det gick mycket battre! Det blaste inte den dagen sa saker var inte lika laskiga, men hon skuttade ivag lite ibland förstas. Hon reds inte mer sa lange jag var kvar till torsdagen i förra veckan.

I tisdags red jag henne igen, jag vet inte om hon bara statt under tiden jag var i Budapest över helgen eller om hon gatt runt med nagon av de aldre eleverna. Iaf sa var det en helt annan hast!
Hon skrittade lugnt och trevligt, skyggade inte en enda gang, slog inte med huvudet och sökte sig framat nerat i skritten. :love:

Hon ar nog en av de kansligaste hastar jag ridit, jag har bara precis kontakt med munnen i tygeln och hon följer med at alla hall. I avsaktningarna klammer jag bara lite med ringfingrarna sa fattar hon. Vi tog oss igenom den laskiga hörnan stallda inat! I slutet av passet sökte hon lite mer kontakt med bettet vilket jag uppmuntrar, och nar jag avslutade sa följde hon handen hela vagen ner med huvudet. Hon tar fortfarande upp huvudet och sanker ryggen i övergangen till trav, och travar sedan sa, men jag hoppas att det kommer att slappa ocksa. Jag försöker göra manga övergangar skritt-trav-skritt och "smyger" in henne i traven utan att belasta ryggen och hoppas att hon ska vaga ga kvar med huvdet i naturlig hallning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 767
Småbarn Min dotter är 3,5 ar och började ny förskolegrupp i september, tidigare var hon i smabarnsgrupp men i samma hus. Hon är ett envist barn...
Svar
13
· Visningar
1 707
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Hur ofta klippe/slipar ni klor? Princess Diva driver mig till vansinne ... jag skulle behova klippa hennes klor tva ganger i veckan ...
2
Svar
24
· Visningar
5 213
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 355
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama