Hur rida häst som "krullar"

W

wintersnowdrift

Ja, ni förstår kanske vad jag menar... Hur rider man på bästa sätt en häst som "knäpper av" i nacken och går bakom hand?

Hästen i fråga är ganska ung, 6 år, och har stora gångarter (särskilt traven som är lite svår att samla). Att man måste rida med mycket BEN förstår jag, men vad gör man bäst av handen? Ska man vara väldigt lätt på den? Jag tycker att det är mycket svårare att samla en häst som "krullar" än en som "kikar i stjärnorna", och börjar därför misstänka att jag rider för mycket "med handen"... Tips mottages tacksamt!

//Kristin

Sv: Hur rida häst som "krullar"

Att rida med benen är det viktigaste, och att samtidigt vara lätt i handen som du själv föreslog. Var noga med eftergiften, kolla av om han bara krullar ihop sig eller verkligen tar ett lagom stöd på ytter genom att släppa inner helt då och då.

Krullar den för mycket så lyft upp den istället och låt den inte gå ner i så pass låg form att den kan slippa undan. Lyft innerhanden och kolla av.

En sådan häst erbjurer inte jag något stöd försen den kommer i rätt form.
Rid mycket mycket frammåt, inte nädvändigtvis med mycket ben. Tänk på att det hela tiden ska vara lätt! :) När hästen kommer fram med nosen och arbetar genom kroppen kan du erbjuda den stöd om det behövs, men jag ser absolut inget fel med att rida utan stöd. Kan hästen bära sig själv så finns det ju ingen anledning att
balansera upp den med tyglarna!

Det är svårt att säga utan att se hur det ser ut. Många skulle nog säga att du inte ska ge den något stöd, som tex. Rumpnissen skrev, men det är enligt mig (och andra) inte ALLTID det bästa. Många hästar går så för att just undvika stödet och kontakten med din hand och då kan man erbjuda ett stöd först och sen få den att följa stödet framåt. För det är stödet den inte vill ta och då måste man ta sig ett stöd själv. Men alla rider inte med stöd på sina hästar så du kommer få olika svar på den här frågan...som många andra frågor! hehe

Jag skulle driva lite mer framåt så att hästen tar för sig bättre, och samtidigt göra små korta lyft uppåt-framåt med tyglarna. Sedan rida som vanligt. Jag skulle också försöka ha ett mjukt stöd. Hehe, du ska vara glad att du INTE har en stjärnkikare :smirk: :p

Halvhalter, halvhalter och åter igen halvhalter.... Övergångar.... så mkt du bara kan. Jag hade använt mig av lyftande tygeltag. Absolut inte hela tiden, utan lyft, och ge massa beröm. Inte rida långa pass. 20 effektiva minuter räcker... (glöm inte skritt på lång tygel innan)
Det finns alltid en orsak till allt, och oftast går folk på och symptombehandlar... Hur ser muskulaturen ut? När går han bakom? Bena ut vad som händer i ridpasset som föregås av ihopkrullandet.
Sätt en käpp under hakan-bogen!
SKOJA!
Undra om man ska använda en käkrem... Finns extremt mkt hjälptyglar för att knögla ihop hästen, men inget hjälpmedel för att veckla ut den sen...

Bara en tanke...

Vad har du för bett? Läs om stång och dess inverkan. Kan det vara nåt för dig? Stången, precis som all utrusning är elak om den används felaktigt och man har okunskap...
Har du någon tränare till hjälp?
Jag tycker att det inte finns nån universalt råd vad det än gäller, utan man måste testa vad som funkar på just den individen man sitter på. Just för att orsakerna är oftast olika.

Ge inte upp, utan testa allas förslag och förhoppningsvis hittar Ni tillsammans ett sätt som funkar!
/cj

Hm, men om hästen både springer iväg och krullar ihop sig a la kliar sig på bogen stuket. Visst driver jag så kommer huvudet upp men så fort jag försöker få henne i lite mer lagom tempo så är det tillbaka där nere.
Jag tänker INTE dra och slita samtidigt som jag bankar med skänklarna!!!
Till saken hör förståss att hon varit skadad länge och tappat massor av muskler. Kanske det är så att jag helt enkelt ska vänta in henne?
Men hur ska jag då rida under tiden för att hjälpa henne att få en bra form? Det är en häst jag precis börjat rida så jag känner henne inte så jätte bra ännu, ny medryttarhäst mao.

Hästen är välmusklad men ganska lång i sig själv och med stora gångarter. Jag kan inte svara på varför hon krullar, men jag har en tränare till hjälp som känner hästen väldigt väl (jag har bara ridit henne några gånger än så länge).

Tack alla för era tips och kommentarer!

//Kristin

PathOfClovers skrev:
Det är svårt att säga utan att se hur det ser ut. Många skulle nog säga att du inte ska ge den något stöd, som tex. Rumpnissen skrev, men det är enligt mig (och andra) inte ALLTID det bästa. Många hästar går så för att just undvika stödet och kontakten med din hand och då kan man erbjuda ett stöd först och sen få den att följa stödet framåt. För det är stödet den inte vill ta och då måste man ta sig ett stöd själv. Men alla rider inte med stöd på sina hästar så du kommer få olika svar på den här frågan...som många andra frågor! hehe

En fråga, tvåhundra varianter på svaret!

Jag är en PathofClovers-anhängare i detta avseendet. Jag skulle hålla i och lösgöra på böjt spår. Inga spagettityglar här inte.

att hästen knäpper av i nacken beror antagligen på att du eller den som hade hästen innan har plockat upp den i formen för snabbt.
du får helt enkelt börja om från början.
rid hästen i en lägre stadig form, när hästen accepterar detta kan du så småningom börja plocka upp den i formen igen.
lycka till!!

*KL*
Jag har en häst som också knäpper av och det behöver inte bero på att den är riden i för hög form min häst är nämligen stöpt i denna formen. väldigt känslig för skänkel och hand. Jag hade stora problem i början när jag skulle hoppa henne för hon tog aldrig tag i hindret hon gick bara där i sin egna värld och helt avknäppt i nacken. Hade inget stöd i handen alls.
Min tränare har hjälpt oerhört mycket och fick först börja med att i tre veckor rida henne med högt huvud alltså ej i form kändes helt märkligt det är svårare än vad man tror. sen bytte jag bett från tredelat till silikonbett odelat. Då började hon ta lite mer stöd.
Har fått rida med otroligt mycket sitsträning för att komma åt henne med sitsen där hon är väldigt känslig för. Problemet som jag har fortfarande är att hon är ung 6 år (haft föl som treåring) och hittar på saker för att komma undan hela tiden. Hon har en stor gång med mycket påskjut bak sen krullar hon ihop nacken (gör det tilloch med på lång tygel till viss del fortfarande) men jobbar ej med ryggen, så hon har fått ont i ländryggen pga att hon drar ihop den hela tiden. Så
fysioterapeuten säger att det är förbjudet med små volter och sidvärtsrörelser tills hon har byggt upp mer muskler, men jag har svårt att komma åt att få henne att jobba med ryggen om jag inte kan göra dessa övningar för att få med henne. Försöker få henne lång och låg då hon är helt spänd i halsen men nu får jag bara rida i hög form för annars biter hon sig bara i bogen och slutar jobba med ryggen ändå. Har ni några tips på vad man kan göra med henne?
sorry lite långt...

halvhalter,mängder med korta tempoväxlingar,rida framåt hela tiden (inte fortare ) !

En smart grej om hon klarar det är att gå ut o skogen och klättra. Träna muskler utomhus är både kul och praktiskt :idea: Tempoväxlingar i trav och galopp utan några formkrav med bara mjukt stöd i handen, jogging i djupsnö, sand eller vatten osv. Vill man vara väldigt ambitiös kan man rygga i uppförsbacke men det är dötrist;) Så länge hästen har roligt brukar det lösa sig av sig själv. En häst kan inte gå avknäppt och vara glad och en glad häst går inte avknäppt :) Ut och lek!

Mitt råd är att börja rida hästen framåt/nedå för att på så vis få hästen att ta vikt på bakbenen o stretcha ut rygg- o halsmuskler.

Gå på en stor volt o ställ hästen i nacken med innertygeln, se till att hästen verkligen bär med inner bak, dvs sätter inner bak mellan sina framben. Den får varken trampa förbi sin tyngdpunkt eller sätta inner bakben i samma spår som inner framben utan hoven ska placeras mitt under magen mellan frambenen. Ta gärna hjälp av någon som kan se eller gör det helt enkelt från marken o titta själv.

Detta kommer leda till att hästen bär mer ärligt med sina bakben vilket i sin tur kommer uppmuntra den att söka lite stöd i bettet, om du gör rätt vill säga. Tänk på att det här är jobbigt för hästen om den gör rätt... den är inte alls ovanligt att hästar i början ställer sig med bakbenen långt bakom sig efter ett sånt här pass o träningsvärken kommer som ett brev på posten dagen efter. :D

När du känner att du kan uppmuntra hästen att ta stöd i en framåt/nedåt kan du börja trava några steg i samma form... det låter simpelt men det är svårare än man kan tro... ;) Se till att du verkligen har en ärlig eftergift i hästen hela innersida, från nacke till bakhov, innan du ber om trav.

mvh Jessica

Jag rider fram som bara .... på lång tygel, friskt trav och ibland galopp. Jag samlar aldrig ihop en häst som inte går fram till handen, den ska gå fram Först! Annars anser jag att man ej får ett ärligt stöd och en ärlig bjudning från hästen.

När hästen har fått sträckt ut sin kropp lite så brukar huvudet komma fram också.

Se även till så att du inte är för hård i handen och att hästen trivs med bettet. Min häst är väldigt känslig och han tar mer stöd på ett rakt syntetbett än på vanligt tredelat i mässing.

Vet du hur hästen har ridits in? Hon kanske har blivit rollad??

tack för många bra tips :) jag rider henne väldigt mycket ute så mycket det bara går(detta väder)
jag har tävlat fättävlan med min förra häst och tycker att det är väldigt viktigt med den allsidiga träningen.. hon är alltid väldigt positiv till att jobba och tycker asll träning är rolig men frågan är lite fetrsom hon är så spänd i sin hals(masserar mycket och så) så har hon svårt att slappna av där även när man är ute.. hon är ju liksom som jag tidigare skrev skapt i den formen hon gör så gott hon kan..
behöver mest tips på vad som kan stärka ryggen mer även när mna är inomhus utan att hon får mer ont i länden..
har en bild på henne så ni kan se formen.. hon är dock endast tre år på bilden så det är mer häst nu...
Jaffa0517.jpg

Tycker hon ser ut att vara helt ok byggd (jag är inte nån expert direkt...) men däremot är hon ju musklad för att gå o bita sig i bogen. Stärka ryggen inomhus... tja... skritta, trava och galoppera i lång och låg form så hon aktiverar sig ordentligt i bakändan utan att leka kanelbulle:) Tror att om hon börjar ta stöd på tygeln och slappna av i halsen kommer det där med muskelbyggning komma av sig självt. Serpentiner i jogging-trav kanske kan hjälpa till lite. Inte för jobbigt men ändå nåt att koncentrera sig på.

Fin häst förressten :)

tack :love: jo det är lite där problemet ligger att hon måste gå i låg form men hon är inte dum hästen tvärtom kommer på den ena saken efter den andra för att släppa ryggen. när hon går i låg form så släpper hon ryggen direkt så för att komma dit så för jag rida henne i lite för hög form i början utan att hon går bakom lod (hennes favorittrick) för att sedan kunna behålla stödet i slutet av ridningen då kan jag få henne lång och låg ett litet tag utan att hon biter sig i bringan. försöker variera träningen mycket med mycket bommar och så vidare.. men det är nya knep varje dag för att få henne att släppa ryggen tack för bra tips.. allt mottages och vi kämpar på allt vad vi kan..

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 017
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 343
Senast: Badger
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V