Hur rida förbi hagar?

Chili

Trådstartare
För ett tag sen var här en tråd ang. att folk travar/galopperar förbi hagar med hästar i.
Min fråga är nu; hur rider man förbi en hage med en galen häst i? :crazy: Blev skiträdd häromdagen då jag red förbi ett stall där jag vet att de ibland har föl/unghästar eller hingstar, så jag skrittade lugnt förbi. Hästen i hagen närmast vägen fick fläng, galopperade runt och sparkade bakut som en tok!
Han (antog att det var en han) tog verkligen ingen notis om att han gick i en liten skithage på kanske 50x20 m, endast lera. Min pålla blev supernervös och stack nästan, hästen i hagen var nära att spränga staketet flera gånger så jag fick hoppa av och leda förbi.

Bör man säga sådant till ägarna?
Jag har en gång varit med om att en häst var lös och hotfullt följde efter mig och min ponny och min kompis som gick bredvid. Jag fick leda den lösa hästen som sedan stegrade sig mot mig och skenade efter min ponny med kompisen på :crazy:

Så vad gör man? Klaga på att hagarna är för små/dåliga? Vill inte rida förbi där och riskera att ha en överestatisk häst i knäet!

Sv: Hur rida förbi hagar?

Vad jag vet kan man inte göra så mycket :crazy:
Vi har mååånga gårdar att passera och där gick en hingst (numera kastrerad) slutade med att en tjej i stallet med ett stort hetsigt sto inte vågade rida där längre då denna hingst sprang som en tok och såg ut som om han skulle spränga staketet när som.
Jag har dock tur, min valack är hemskt nyfiken och hade gärna sprungit med, men han lyssnar bra (åtminstonde på det) så för mig är det lugnt, men ja det känns ju lite osäkert, skulle inte heller vilja ha någon okänd häst lös efter mig :crazy:

Bara en undran
hästen i hagen var nära att spränga staketet flera gånger så jag fick hoppa av och leda förbi.

Slutade hästen försöka spränga staketet när du hoppade av?

Inte direkt... Han flög runt som en guttaperkaboll tills vi var borta :crazy:

Och mitt sto är INTE brunstigt nu, hehe...

Jag skulle gjort som så. Så länge hästen/hästarna håller sig där de ska kan du inte göra ngt. Utom kanske påpeka detta för stall/hästägaren. Om hästen/hästarna kommer ut en gång skulle jag gruffa men kommer de ut mer än en gång skulle jag nog tycka ett och annat högt. Brukar säga som så: En gång ingen gång, två gånger en gång för mycket. Om du sen känner det som så att det är läskigt så välj en annan väg.

Joo antagligen får det bli något sådant... Men jag gillar inte riktigt de som bor där så jag är väl lite överfientlig kanske :angel:

Tyvärr måste jag rida förbi där om jag ska komma till de bästa ridvägarna med galoppsträckor och fina grusvägar :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama