Hur reparerar jag cyckeln?

karamelldrottningen

Trådstartare
Lite cyckelfrågor:

Hur smörjer jag kedjan, vilken olja ska jag använda?

Hur kollar man om det är punka eller inte på bästa sätt?

Hur tar jag bort barnsätet?
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Spruta på 5-56 på kedjan

Om du vill kolla var punkan är så är väl bästa sättet att ta pumpa i luft i slangen och sedan lägga i slangen i vatten vill jag minnas (?) så ser du vart det är punktering genom att det bubblar i vattnet.

Har ingen aning om hur man tar bort barnsätet dock, går det inte med skruvmejsel eller skiftnyckel? (Har som sagt ingen aning, men mer avancerade verktyg brukar det väl ändå inte vara?)
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Men innan du drar ur slangen och krånglar, så kolla ifall ventilen sitter lös eller är kass. (du kan ju ta loss ventilen från andra däcket och testa med den).

Så att du inte lägger ner onödig tid på att krångla med slangen som sagt. :)
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Punktering går att fixa själv :)
Tror i och för sig inte att det är så dyrt att lämna in på cykelverkstad om man hellre vill det.
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

En grej till bara. Måste man ta av slangen innan man kollar med hjälp av vattnet om det är hål eller inte eller kan man dumpa hela hjulet i ett vattenkar och kolla, för att slippa ta bort den menar jag?
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Jag tror att du måste ta ut slangen, däcket döljer ju var punkteringen finns och tror inte att du kan se bubblorna då.
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Hugger tråden lite sent här, men spraya inte kedjan med 5-56. Eller ja, om den är rostig kan du väl göra det, men för att smörja och skydda den i längden behöver du något fetare. 5-56 dunstar ganska snabbt. Matolja kan säkert fungera annars finns särskild kedjeolja.
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

TS: hoppas det går bra.

Passar på att önska ett pm med vad du fick betala på verkstaden, jag brukar ha en del otur med mina cyklar och nu börjar jag ledsna på att mecka.. :devil:

Tack på förhand!!
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Okej du tycker matolja är bäst, ja får väl prova det till nästa gång.

Nu var det inte jag som betalade reparationerna men har för mig att det landade på ca 400 spänn per cyckel.
 
Sv: Hur reparerar jag cyckeln?

Matolja är inte bäst, men det ger ett längre skydd än 5-56. Bäst är ett smörjmedel gjort för cykelkedjor! Vi har kvar sen vi hade motorcyklarna så den är riktigt bra. :)
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
767
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
564
Senast: Tonto
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: pepp
·
Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
336
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp