Hur rehabilitera hälta?

raggsock

Trådstartare
Hur brukar man rehabilitera långvarig hälta?
Min häst har fått en skada i knäet efter en operation på annat ställe. Han har vilat i sjukhage i drygt 4 veckor och sprutats två gånger i knäet fram.
Han är fortfarande halt 1-2 grader. Veterinären sa att jag själv kunde bestämma om han nu skulle gå i hage med kompisen eller gå själv i mindre hage. Han skulle gå ca 4 veckor till innan återbesök.
Inget synligt på röntgen.
Eftersom vet. tyckte att jag kunde bestämma själv och testa så släpte jag honom till kompisen i förgår för jag tänkte att ska han skrota en månad till så är det bättre att få lite hästliv ändå i jämn och fin hage.
Tyvärr blev han direkt halt även i skritt, alltså värre än innan. Nu är han dock lugnare än första dagen :crazy:

Ska man avvakta någon dag och se om det var nyheten och glädjen som orsakade överansträngning och se om det lugnar sig, eller ska han direkt tillbaka till sjukhage.

Hur har ni gjort vid envis hälta? Går hästen i sjukhage tills den är helt ohalt eller vilar den länge i vanlig hagvila med kompisar?

"osäker"

Sv: Hur rehabilitera hälta?

I ditt fall hade jag nog hellre haft hästen i sjukhage med begränsad rörlighet och gått promenader med den i skritt istället som motion. Låter inte bra att den blir mer halt, tycker jag.

Troligen blev han mer halt över hur han sprang när han släptes, flera varv i full galopp.....och lite som din häst på bilden......
Sedan har han tagit det normalt lugnt. Avvaktar nog en dag till och ser om han håller sig lugn och att hältan också avtar, annars får det bli sjukhage igen, suck.

har oxå haft häst i sjukhage och veterinären sa senare att om hon var lugn kunde hon få lite lite större och eftersom hon varit lugn gjorde jag så. Första dagen gjorde hon precis som din, hoppa runt och rejsa så jag blev jättenervös, men dag 2 var hon helt kolugn och nu står hon lugnt i hagen och kan ströva omkring lite mer och hon är gladare!
Hoppas din häst blir bra snart! Mvh

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023