Hur räknar man???

opus

Trådstartare
En fråga till alla som vet. Hur gör man när man räknar ut de olika värderna som hästen beöver?? Om man utgår från en analys på tex hö.

Tack på förhand

Sv: Hur räknar man???

Man utgår från s k tabellvärden, en uppskattning av vad hästen (utifrån vikt, ras, träningstillägg, kön etc) beräknas behöva. Efter ett tag kan man behöva korrigera åt något håll, men till nästa år kan du räkna med att ha en siffra som är tillförlitlig. När du nästa gång ska räkna foderstat är det alltså en baggis!

sök på nätet, finns väldigt bra foderstatsprogram som man kan använda att räkna med :idea: Annars kan jag räkna åt dig om jag får veta foderstaten, arbetet/ dag, åldern och vikten, samt förstås höanalysresultatet! Pm:a gärna om du vill att jag gör d! :)

Senast ändrad av en moderator:

Det finns skrifter om kvoterna och tabellvärden, och jag kan rekommendera köp av:
Hästens näringsbehov och fodermedel, författad av Christina Planck. Köps från
Publikationstjänst vid SLU: 018-67 11 00 e-post: publikation@service.slu.se

Här finns även ett foderstatsprogram att använda gratis:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

En lite mera detaljerad bok om hästens foder är "Hästens näringsbehov och utfodring", även den författad av CP. Finns att låna på ditt bibliotek, annars tar en större internetbokhandel drygt 150,- för en häftad version.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar