Sv: Hur räknar man ut kvot på höanalys ??
Kvot kallas resultatet av en division, och den kvot man är mest intresserad av i fodersammanhang är den mellan smältbart råprotein (förkortas smbrp el. liknande) och energi (anges i MJ, MegaJoule).
En normal, vuxen häst behöver 6 gram smrp per MJ i foderstaten, alltså 420 g smrp till en häst som behöver 70 MJ. (420 g smrp/70 MJ ger kvoten 6.)
Även kvoten mellan kalcium (Ca) och fosfor (P) är viktig, den får inte understiga 1,2 och helst inte överstiga 1,8. Det är dock OK med en högre Ca/P-kvot om P-behovet är täckt och Ca-överskottet kommer från grovfodret. Ger man t.ex. lusern, som är väldigt kalkrikt, så får man ofta en högre kvot än 1,8.
Det var det om kvoterna...
Ett bra hö är ett hö som matchar hästens behov, (bortsett från att den hygieniska kvalitén ALLTID ska vara bra, såklart!) ett hö som passar bra till en fritidshäst är alltså inte lika bra till ett fölsto.
Personligen vill jag ha ett hö med lite MJ, så att jag kan ge mycket av det till min lättfödda häst, men samtidigt vill jag att smrp/MJ-kvoten skall ligga på 6 eller mer, för att slippa tillsätta kraftfoder.
Perfekta värden (för min häst) vore 6 MJ och minst 40 g smrp, då kunde jag ge ca 10 kg hö och bara mineraler.
Tyvärr ligger höet oftast runt 7,5 MJ och lite för lite protein, så jag får oftast hålla nere högivan något kg till förmån för något proteinrikt tillskott.
Fråga gärna vidare om du undrar något!