Hur räknar man ut kvot på höanalys ??

B

briana

Är inte alls duktig på detta med foderanalyser. Då jag fått en foderreaktion på min häst så vill jag lära mig mera. Ska köpa hö och analysera detta. Många pratar om kvoter. Men vad är det och hur räknar man ut det ?? Hur ska ett bra hö vara egentligen ?

Tacksam för svar !

Sv: Hur räknar man ut kvot på höanalys ??

Kvoten räknar man ut genom att dela energin med proteinet.
Kvoten bör ligga på 6 eller över för vuxna hästar, annars är det för lite protein i höet.
Det är alltid lättare att fodra på med energi om det skulle behövas.

Det är framförallt kvoten (=balansen) mellan energi (MJ) och protein (smältbart råprotein) som man ska titta på vid köp av grovfoder. På så sätt ser man lätt om det innehåller tillräckligt med protein.
Ta proteinvärdet, t ex om det är 40g/kg foder, och dela den med energivärdet, t ex 8MJ/kg foder. Då får du fram 40/8 = 5 vilket är KVOTEN. Den bör ligga på MINST 5, helst över 6, för att du ska slippa en massa proteintillskott.

Sen brukar man också kolla på kvoten mellan kalcium (Ca) och fosfor (P) för att se om den är okej eller om det ev. behövs kalktillskott för att balansera upp kvoten (men det behöver du inte hålla på o kolla INNAN köpet, det viktigaste är att du försöker få ett hö med en bra energi/protein-kvot).
Man delar då Ca-mängden med P-mängden (per kg foder) och får fram en kvot. Den ska ligga på mellan 1.4-3.0. Är den lägre än 1.4 får man lägga till kalk i foderstaten. Det får nämligen aldrig vara mer fosfor än kalcium i foderstaten för då "äter" fosforen upp kalciumet och hästen kan få kalciumbrist trots att den egentligen får i sig tillräckligt.

Det är dom viktigaste kvoterna du ska hålla reda på.

Bra värden i hö kan vara lite olika beroende vad man har för häst. Till en lättfödd vill man gärna ha mindre energi per kilo (för att ändå kunna ge den mycket grovfoder) och till en svårfödd så mycket energi som möjligt.

Men till en normalhäst är värden kring 8MJ och 40-80g smb rp/kg foder bra. Mineralvärdena behöver du inte kolla så noga, de är ändå lätta justera med ett mineralfoder.

Senast ändrad:

Kvot kallas resultatet av en division, och den kvot man är mest intresserad av i fodersammanhang är den mellan smältbart råprotein (förkortas smbrp el. liknande) och energi (anges i MJ, MegaJoule).
En normal, vuxen häst behöver 6 gram smrp per MJ i foderstaten, alltså 420 g smrp till en häst som behöver 70 MJ. (420 g smrp/70 MJ ger kvoten 6.)

Även kvoten mellan kalcium (Ca) och fosfor (P) är viktig, den får inte understiga 1,2 och helst inte överstiga 1,8. Det är dock OK med en högre Ca/P-kvot om P-behovet är täckt och Ca-överskottet kommer från grovfodret. Ger man t.ex. lusern, som är väldigt kalkrikt, så får man ofta en högre kvot än 1,8.

Det var det om kvoterna...:D

Ett bra hö är ett hö som matchar hästens behov, (bortsett från att den hygieniska kvalitén ALLTID ska vara bra, såklart!) ett hö som passar bra till en fritidshäst är alltså inte lika bra till ett fölsto.

Personligen vill jag ha ett hö med lite MJ, så att jag kan ge mycket av det till min lättfödda häst, men samtidigt vill jag att smrp/MJ-kvoten skall ligga på 6 eller mer, för att slippa tillsätta kraftfoder.

Perfekta värden (för min häst) vore 6 MJ och minst 40 g smrp, då kunde jag ge ca 10 kg hö och bara mineraler.
Tyvärr ligger höet oftast runt 7,5 MJ och lite för lite protein, så jag får oftast hålla nere högivan något kg till förmån för något proteinrikt tillskott.

Fråga gärna vidare om du undrar något!:)

Tack för detta !! Huja va krångligt det är :D Jag tror att min nya häst kan äta rätt så mkt grovfoder utan att bli fet...Om man får fram en bra kvot ska man inte ge krafftfoder ?? Om man tex kommer över 7...Är ju viktigt att det är bra med energi så att han orkar..Ska energivärdet vara högt då lr ?? Gud va trög jag känner mig:smirk:

Energin (MJ) är det som håller hullet uppe och kroppen levande, proteinet är till för att bygga muskler av, förenklat sett.

Du måste alltså börja med att tillgodose energibehovet. Det kan du antingen räkna ut från tabeller där man utgåt från hästens typ, ålder, vikt och arbete, eller så analyserar du det fodret som du använt hela vintern nu och utgår från hur mycket hästen ätit av det.

Har du t.ex. gett 10 kg av ditt hö under vintern och hästen har hållit hullet på det, och analysen nu visar att höet innehåller 7 MJ, då vet du att din häst behöver 70 MJ och kan utgå från det när du räknar nästa foderstat.

Kraftfoder ger man när höet inte räcker till för att fylla hästens behov.
Har man en hårdtränande travhäst som kräver 120 MJ för att klara sig kanske den inte orkar äta de 17 kg hö (om vi antar att höet innehåller 7 MJ) som skulle krävas för att fylla behovet. ;)
Då får man ge ett kraftfoder som är mer lättuggat och näringstätt.

Samma sak om höet har en låg smrp/MJ-kvot, då får man tillsätta ett foder som är mer proteinrikt för att täcka upp det som saknas, även till en fritidshäst som kanske energimässigt skulle klara sig på bara höet.
Ofta får man i det läget plocka bort lite av grovfodret för att undvika övervikt.

Tack så mkt för ditt svar ! Har bara haft hästen i 3 veckor ;) Men ville förbereda mig för hö som jag ev ska köpa...Så jag vet lite vad hästen behöver...Får väl göra en analys på höet jag köper och be nån att göra en foderstat utefter det...

Tack så mkt för ditt svar ! Har bara haft hästen i 3 veckor ;) Men ville förbereda mig för hö som jag ev ska köpa...Så jag vet lite vad hästen behöver...Får väl göra en analys på höet jag köper och be nån att göra en foderstat utefter det...

Japp gör det! Det finns många här på Buke som gärna hjälper till. Men PM:a nån av oss i så fall, det är inte tillåtet att fråga om enskilda foderstater i forumet. Jag ställer gärna upp, tycker det bara är kul! (ibland är jag bortrest några dagar om du undrar varför jag inte svarar men för det emsta brukar jag logga in dagligen här :D )

Du kan givetvis också pröva Hippocampus foderstatsprogram. Men det kräver att man har lite koll själv på kvoterna.

Tack för det ! Då återkommer jag ;) Svårt det här tycker jag..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
716
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 315
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka