Hur räknar försäkringskassan???

Cambrie

Trådstartare
Kan någon förklara det för de har slagit igen idag så jag hinner inte ner och prata med dem? Loggade in på internet för att ansöka om föräldrapenningen, ser då att min årsinkomst och sgi är samma, 130.000 kr, men jag har ju tjänat 350.000 kr de senaste åren, hur kan de då räkna på 130? Det är ju en jädra skillnad menar jag.... Eller har jag gravt missuppfattat det här? Fan, vill inte bli förälder i så fall, så mycket enklare att fortsätta jobba...:angel:

Sv: Hur räknar försäkringskassan???

Det är antagligen gamla uppgifter dom har, ring & be om en blankett så du kan ändra din årsinkomst.
Dom hade gjort samma sak med mig.

Aha, ja då löser det sig då, blev lite skraj där för det är ju en del skillnad på 130 och 350, jag begär inte att bli rik på att vara förälder men eftersom jag är den enda som har en fast inkomst (sambon är precis på gång med ett företag) så hade det ju blivit ett jäkla bräck i ekonomin. Ska springa in till skattekontoret och försäkringskassan på torsdag...

din sgi är med allra största sannolikhet inte uppdaterad det görs den inte om du inte är sjukskriven. när vi skulle registrera oss var min mans sgi senast uppdaterad 1994, det var då han var sjukskriven sist.

Ok, nä, jag får ta ett snack med dem på torsdag... Är ju en jäkla skillnad på att få ut 250 kronor innan skatt och 800 kronor ;) Men bra, då vet jag att det inte är fk som tycker att jag inte ska ha så mycket utan att det troligen är systemet. Då löser det sig!

delvis kl

Men om nu FK har gamla uppgifter, och jag tex får mer än vad jag ska ha blir jag återbetalningsskyldig då?

Jag har ju haft fast jobb och har det fortfarande men är tjänstledig för jag har studerat de senaste 2,5 åren. Med undantag då jag gått tillbaka på sommaren till mitt gamla jobb och sommarjobbat. Jag har ju knappt tjänat några pengar alls under den här tiden. Så då beräknas min SGI på csn och liknande eller?
Hoppas någon fattar hur jag menar...

Man kan (om jag inte helt missminner mig) ändra sin årsinkomst direkt under ens uppgifter på hemsidan om man har bankID så att man kan logga in.

Om du har skyddat din sgi genom att ta studiemedel (csn) så baseras din föräldrapenning på det du tjänade innan du började plugga. Så var det för mig.

//Julia

ja det kan man men då måste man ha arbetsgivarens organisationsnr och kontakt tel osv.

som freya skriver har du skyddad sgi behöver du inte det men har du bytt arbete och får lägre lön utan att meddelat fk det kan du tvingas betala tillbaka om "felet" upptäcks.

jag ska ha mer fp än jag har idag då jag började plugga men hur ska man anmäla sgi när man inte längre jobbar hos dem som man gjorde då?? och jag hade tre arbetsgivare under det året, (timvik+ halvtidsvik) får nog ta o åka ner till fk o få lite hjälp....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka