Hur räknar man på halm i foderstaten?

G

Gunther

Hur påverkas kvoterna om man kompletterar foderstaten med halm?

Jag har en stallkamrat med en häst som är ganska lättfödd och extremt känslig för proteinöverskott, även från stråfoder (blir mycket hispig).
Hon tänkte komplettera upp foderstaten med halm eftersom hästen har ett stort tuggbehov och äter sitt foder mycket snabbt.
Enligt Freefarm tillgodoses behovet av MJ med 10 kg hösilage.
Däremot blir det ett ganska stort proteinöverskott. Just det vi vill undvika. :crazy:

Frågan är nu, hur täcker vi behovet utan att överskrida proteinbehovet?
Hur gör man för att tillgodose behovet av MJ?
Hur mycket halm kan jag ersätta med?
Har för mig att halm gör att man sänker kvoten och kan ge mer hö, men jag är inte riktigt säker där. :o

Värdena på hösilaget är per kg foder:
TS 65%
MJ 7,5
Smrp: 65 g
Som kraftfoder ger hon Fibergi bas 0,75 kg uppdelat på 3 givor.
Hästen är en stor arab, 6 år, rids i lätt träning.

Om någon har lite förslag och synpunkter på foderstat så skulle jag bli mycket tacksam. :bow:
 
Du kan inte ge mer hö men du kan byta ut hö mot halm och få mer stråfoder. Ibland kan man byta ut 1 kg hö mot ca 2 kg halm, så länge Smrp/MJ-kvoten håller sig över 6.

Är du säker på att ni har räknat på rätt MJ-behov till hästen? Låter konstigt att han skulle bli "hispig" av protein. :confused:

mvh Jessica
 
Det beror på vilken halm du har - näringsvärdet kan variera något men generellt räknar man med att halm inte innehåller något protein alls, dock finns det halm med mycket grönt i men proteinhalt blir ändå i de flesta fall försumbar. Fodrar man med halm räknar man med värdet, precis som med andra fodermedel.
När foderstaten är uträknad räknar man ut kvoten MJ/Prot totalt och kollar var man hamnade.
Detta är värdet för vetehalm/kg
3.0 MJ
- Prot
2.0 Ca
0,5 P
Andra halmsorter ligger ganska nära dessa värden men jag hade inte tabellen med till jobbet så kanske någon annan vet.

Det låter alldeles ypperligt att komplettera med halm till denna häst så räkna på att byta ut några kg Hösilage mot halm och se vad det blir för värden.

Sen ett litet gammalt utryck på vägen - för mycket havre sätter sig i bena, för mycket hö i huvet.
Många hästar reagerar ofta knasigt,trilskas och blir nerviga då en stor del av proteinet kommer från stråfodret, medans om man istället ökar proteinandelen från kraftfodret kan få en pigg och arbetsglad häst m motor.
Jag har träffat på hästar som varit ganska ohanterliga och då man kollat foderstaten har den sett ok ut men vid ovan nämnda justering så har hästen blivit mycket trevligare.

Det handlar alltså inte om att ta bort någon energi eller proteintillförsel utan att omdisponera foderstaten.
ALLTSÅ FORTFARANDE EN BEHOVSBASERAD GIVA med rätt mängd grovfoder = 1-1,5 kg stråfoder/100 kg kroppsvikt.
Jag har efterlyst en vetenskaplig förklaring på detta fenomen men hittills inte fått någon napp......
funkar gör det iallafall för det mesta.
 
Nu spånar jag efter eget huvud:

Kan det inte bero på att proteiner från grovfodret tas upp lättare av hästen och därför "sätter sig i huvudet"? Byter man däremot till kraftfoder med samma MJ och proteinvärden kanske mer protein passerar ut utan att tas upp av hästen.

Har aldrig hört talas om detta fenomen, men det behöver ju inte betyda att det existerar. :smirk:

Någon som har erfarenheter?


mvh Jessica
 
En liten varning bara, halm är mycket torrt och kan därför vara förstoppande. Jag har nu på kort tid hört talas om två olika stall där hästar fått kolik pga av att man fodrat med halm. Vad jag förstår är risken särkilt stor när resten av stråfodret består av hösilage med kanske 50% vattenhalt. Hästarna blir inte så törstiga av hösilaget och dricker därför inte tillräckligt för att blöta upp halmen och få den igenom systemet.

Jag tycker också att det låter underligt att hästen skulle bli hispig av proteinöverskott, i allfall om det kommer från stråfodret? Hästen är ju grovfoderovandlare, det är den sortens foder den bäst kan smälta och tillgodogöra sig.
Börja alltid foderstatuträkningen med att räkna på stråfodret,. OM det sen saknas något kan man lägga till kraftfoder, men i många fall om man har bra stråfoder behöver man ingen kraft alls. Där tror jag många gör fel, de tror att hästen måste ha flera kilo havre för att må bra och börjar med att ha en viss kraftmängd, medan det i själva verket är stråfodret som är A och O. :eek: :idea:
 
Har aldrig hört talas om detta fenomen, men det behöver ju inte betyda att det existerar.

Hittade ett fel i mitt inlägg. :o Det ska stå:

Har aldrig hört talas om detta fenomen, men det behöver ju inte betyda att det inte existerar.

mvh Jessica
 
Tack, då ska jag räkna på det. :bow:
Räknade enligt Freefarms tabeller som angav vilket MJ-behov som behövs.
Vi är faktiskt nästan säkra på att det är proteinet i hösilaget som gör att det är som :devil: har flugit i hästen. :D Skillnaden i näringsvärdet mellan detta hösilage och vårat förra hö var nog mycket stor (analys saknades).
Ytterligare en häst har dessutom haft samma tendenser efter grovfoderbytet.
 
Tack för värdena på halmen. :bow: Det fanns ingenstans på Freefarm där man kunde läsa sig till ungefärliga värden, så det var verkligen toppen. :) Det är dessutom just vetehalm vi har.

Jag tror det ligger mycket i ditt gamla uttryck. :)
Jag har själv aldrig trott eller sett att hästar skulle kunna bli taggade av stråfodret. :o Men förmodligen beror det på att vi bara har haft låga värden tidigare på icke analyserat hö. :smirk:
Min kompis hovslagare säger också samma sak som du och då särskilt om fullblod. :idea: Han har lång erfarenhet av många, egna fullblod i familjen.

Nu ska det räknas på foderstaten..... :p
Tack åter igen för dina tips och erfarenheter. :bow:
 
Tack för tipset om att det kan vara förstoppande. :bow:
Då ska vi definitivt räkna in lite betfor i foderstaten också. :)

Ja, jag tror att hästen hästen blir hispig just av grovfodret. :smirk:
Kraftfodergivan är så försvinnande lite, endast 0,75 kg per dygn och dessutom är den så gott som havrefri.
Dessutom har vi ändrat på grovfodret och inte kraftfodret och det är efter grovfoderbytet som hästen blev hispigare.
 
Mycket intressant! :bow:

Det kan förklara varför hästarna blir lite "pippiga" när vårgräset kommer upp. Det är ju rena proteinbomben! :D Har aldrig förstått varför hästarna blir totalt galna när de betar vårgräs, men detta kan ju vara förklaringen.

//Alice
 
Fråga: Vad är det som gör att proteiner tas upp lättare i hästen från grovfoder än kraftfoder?
 
Jag skulle tro att det beror på att hästen är "designad" att äta just grovfoder. :idea:

mvh Jessica
 
Du menar att hästens grovtarm har lättare för att ta upp de aminosyror som finns i grovfodrets proteiner än de som finns i kraftfodrets proteiner? (innehåller protein nåt mer än aminosyror?? :confused: *snurrig* eller är det två ord för samma sak??) Hur då?

Blir en intressant fråga att ta med till foderexperten som ska komma på föreläsning på tisdag på foderkursen jag läser! :idea: Har redan tänkt fråga henne lite om olika aminosyror, om skillnaden på aminosyror mellan ett hö och ett annat, om skillnaden på aminosyror i hö och kraftfoder/olika kraftfoder... hm är inte så jättekunnig själv :o men väldigt vetgirig så jag tänker ösa frågor över henne :D Man lär sig inget om man aldrig frågar, även de dumma frågorna ;) (dem man knappt vågar ställa här ibland... :()
Ska också passa på att fråga Krafftfoderförsäljaren om hur de tar ut sina protein/energikällor till deras foder, om de alltid är ur samma "källa" i ett foder, för jag har hört talas om att de ibland kan variera källorna men vet inte om det stämmer..
 
Ujj, du verkar betydligt mer insatt i det här än vad jag är. :angel:

Återkom gärna med svar på de frågor du tänker ställa till foderrådgivaren. :idea:

mvh Jessica
 
:o Det är nog det jag inte är! Men har varit på foderkurs 2 tillfällen nu och man får bara fler frågor och det snurrar bara mer i hjärnan... men så har vi inte inriktat oss på foderstatsdelen ännu, hitills har vi haft veterinär som talat om foderrelaterade sjukdomar och om fysiologin hur hästen ser ut från munhåla till ändtarm. Det blir väldigt kul på tisdag när riktiga foderexperten kommer :d
Jag kan återkomma med svaren om du vill :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett fullblodssto på fem år som kräver en kvot på uppemot 8 för att behålla sin överlinje. Så fort kvoten går under 7,5 så faller hon...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Zebban
·
Foder & Strö Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder?? Hon är en lättfödd häst (ca 600...
Svar
13
· Visningar
1 337
Foder & Strö Satt och läste i C.Plancks bok "Rätt foderstat, bättre häst" När jag började fundera lite. Inte någonstans i hennes tabeller hittar jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 297
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp