Hur pynta julgran?

Kattsäkert!

Alltså liten gran som säkrats mot att välta, och enbart halm och eller pappersprydnader.

Inget vatten till granen.

Ingen belysning i granen.

Vi brukar dock ha ett styck stearinljus i gammaldags hållare i toppen av granen, som sätts dit och eldas en kort stund på julafton, medan vi är intill.

Efter några dagar, så får våra får granen att gnaga på. Mycket uppskattat i fårflocken.

(Vi har egna granar att hämta i vår egen skog...)
 
Har bara plastkulor pga små barn och en klumpig mor. Hade älskat vackra handmålade glaskulor men har väldigt svårt för att motivera det då dom inte precis är billiga och risken för kort liv för dom är otroligt högt ☺️ vi har röda och guldiga kulor i olika storlekar, matta, glansiga och glittriga. Många av dom är köpta från när vi bodde i Korea och jag tycker väldigt mycket om dom. Har några väldigt stora fina 😍 Har även köpt in lite mörkt gröna kulor i år för att förnya lite. Har även små figurer i mässing, ljusslinga och en stjärna från Georg Jensen i toppen. Stjärnan är väl det mest exklusiva i granen och är en julklapp från min mans mormor 👌🌟 Hade gärna smygit in nått lite småroligt i granen. Funderar på filtmöss eller fåglar, får se om jag/vi hittar något som tilltalar oss. Lyfte idén om pepparkaks hjärtan med band i granen men maken var lite sval på det, så får se vad det blir ☺️✨🎄
 
Liten gran som vi hämtar i morfars eller mammas skog :). Klär den med vanlig julgransbelysning och glitter och kulor i rött och hjärtan i guld 😍.
 
Ja hur pyntar ni julgranen? Bara glitter? Bara röda kulor? Har ni något gammalt pynt från förr? I så fall hur ser det ut?
Stora granen: Röda och vita glaskulor, några kulor med särskild innebörd som tex musse pigg i trä från Eurodisney. Små klockor i guld. Högst upp har alla i familjen varsin kula som man får sin första jul. Tjockt silverfärgat glitter.

Lilla granen i entrén : naturfärgat och nästan bara hemmagjort. Inget glitter.
 
Hyffsat stor gran då vi har högt i tak. Kungsgran. I år 2,40 hög.
Kulor i rött och guld i gammeldags stil. Ogillar bjärt klarröda. Har även små stjärnor i rött och guld.
Varm belysning. Stjärna i toppen. Helst inget glitter.
 
Standard är en bas med gulaktiga lampor, tjockt glitter som hänger i 6 armar rakt ner från topp till botten och röda kulor. Till detta kommer ett fåtal guldornament samt några i halm. Också en uppsättning jättegamla (arv från mormors mamma) glasornament, tex kaffekannor, målade kulor mm (och en bil???)
 
Bara gamla kulor, arv från morföräldrar, föräldrar och inköp vid första flytten hemifrån. Gissar att mina finaste kulor är från 20-30-tal. Glitter - Lamettas silver såklart - hängs med omsorg. Eftersom jag har lyssnat mycket på Lars Vegas trio har jag förstått att det är viktigt i vilken ordning sakerna kommer på plats i granen och då är det så här: ljus, stjärna, kulor, glitter. (Tror inte på halmpynt, karameller, nötter och flaggor och spira ... :D) Granen kommer inte in förrän tidigast 22/12! Och självklart ska man ha julgransmatta.

 
Vi trycker in det mesta vi har i julpynt, allt ifrån sånt jag själv gjort i skolan för typ 100 år sedan, till semesterfynd, saker de nu vuxna barnen gjort på dagis och ärvda fina glasfåglar efter min farmor. Den är långt ifrån stilren men det är vår tradition ;)
 
Vi har röda och silvriga kulor och tjockt silvrigt glitter. Allt går i samma färgtoner och hängs noga upp. Sedan har vi några figurer som är omaka. Vi har en tradition att köpa en ny julfigur för varje år vi bott i vårat hus. Högst upp har vi en silvrig stjärna.

Jag älskar såna tunna glitterband men de äter tyvärr min katt upp så det funkar inte.
 
Vi grejsar inte med julgran, vi dekorerar palmen istället


:angel:
 

Bifogade filer

  • 20211128_134647.jpg
    20211128_134647.jpg
    200,5 KB · Visningar: 71
Ljus, glitter, kulor i olika färger osv. allt möjligt. Ingen stil eller så. Vår gran är fin även om den antagligen inte vinner någon stltävling. Den är hemtrevlig, det vinner den poäng på hos oss.
 
Förr när jag firade jul och hade gran så hade jag kulor i blått och silver och tjockt glitter i silver.

Hos pappa och mamma hade vi röda och silvriga kulor och vitt glitter. Ljus i båda granarna.
 
Har endel tysk släkt så det har varit mycket detaljrika saker i granen 🥰 även levande ljus!
Guld och rött främst.
 
Ja hur pyntar ni julgranen? Bara glitter? Bara röda kulor? Har ni något gammalt pynt från förr? I så fall hur ser det ut?
Vi brukar hämta gran i skogen(med lov från markägaren) med en gammal pulka och motorsåg. Förra året lyckades vi välja en skev jäkel som vi fick knyta fast i altandörren för att den inte skulle ramla. Några fina kulor avled före det. 😂

Vi brukar ha elljus som sambos pappa köpte till dem när sambon var ung. De har lämnats in för renovering. Vi har också en stor rosett med guldigt band/guldnät högst upp istället för stjärna. Den hade alltid jag och en av mina bästa vänner då hon bodde hos mig. Hon finns inte mer. Så det känns fint att ha henne med så.

I övrigt så hade sambo gett ena dottern nåt av sina kort och bett henne köpa julpynt till granen för ett gäng år sedan. Hon hade då gått till NK och köpt granpynt för 5000kr. Så ihop med att jag är galen i julpynt är vi inte direkt utan.

Vi har glittergirlanger, tunna sådana. Och så har vi glas-”istappar” som jag sätter vid ljusen så de fångar ljus och glimmrar. Runt själva lampan på ljusen har vi som mkt tunt guld-trassel som gör att det blir som en ”halo” runt ljusen à la disney-granljus.
Jag har främst röda kulor i olika strl och med olika mönster. Sen har vi en del med olika färger men samma mönster. Vi har några ljusa skyddsänglar och vita snögubbsprydnader.
Tror det är det..
 

Liknande trådar

Tjatter Varje sommar har vi en stor sommarfest med ett tema. Kläder, mat, musik och "pynt" mm följer temat. I år är temat film. Gästerna får...
Svar
3
· Visningar
333
Tjatter Tyckte att det behövdes en sådan. Vad ska ni äta? Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Vad ska ni göra? Vad ska ni ha på er? Hur...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
11 318
Senast: Habina
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 155
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp