Hur punktliga är utvecklingsfaserna?

Lamborghini

Trådstartare
Elias blir 10 veckor imorgon.

Sen 7 dagar tillbaka så har han varit inne i en utvecklingsfas. Dvs sen han var nästan 9 veckor. Läst att det brukar infalla vid 8 veckor. Kan det diffa en vecka? Vad är era erfarenheter? (Elias är född en dag efter BF).

Är iaf 98% säker på att det är ett utvecklingssprång då jag inte riktigt känner igen honom med detta skrik, han känns väldigt orolig och bärsjalen är guds gåva till mamman :D I den är han tyst o nöjd. Somnar direkt.

Sv: Hur punktliga är utvecklingsfaserna?

De kan de absolut, har mer sett tiden för utvecklingsfaserna som riktlinjer.
Tor har inte följt tidsanvisningarna...:D
Kan ha gått en vecka hit eller dit, han blir snart 6 månader!:laugh:

De kan de absolut, har mer sett tiden för utvecklingsfaserna som riktlinjer.
Tor har inte följt tidsanvisningarna...:D
Kan ha gått en vecka hit eller dit, han blir snart 6 månader!:laugh:

Aaa okej vad bra :) Läst runt o vissa verkar så himla på dagen. Men tyckte det lät så mysko :D

Jag har inte märkt utvecklingsfaserna så tydligt, visst är Emilia lite annorlunda ibland men inte så tydligt att jag kunnat koppla ihop det med någon fas.

Det är väl +- två veckor tror jag. Plus att en del sägeratt det ska räknas från "befruktningsåldern" dvs att en sent född bebis (kan) få sina perioder tidigare och en för tidigt född bebis får dem senare...

Jag har inte märkt utvecklingsfaserna så tydligt, visst är Emilia lite annorlunda ibland men inte så tydligt att jag kunnat koppla ihop det med någon fas.

Jag märker så himla supertydligt nu så det är nästan löjligt :D

Elias har ALLTID blivit nöjd när man har burit honom om han varit lite kinkig (ej pga hunger eller annat utan uttråkad). Nu kan han börja gallskrika helt "utan anledning" fast man bär honom. Som att han ser nåt han ogillar skarpt eller är obehagligt (gissar).

Han gråter/skriker mycket mer än tidigare då han varit en riktigt tyst bebis. Tack o lov är det inte jobbigare än att man sätter honom i sjalen alternativt bär honom liggandes på mage på armen :D Sjalen = :love: :love:

Det är väl +- två veckor tror jag. Plus att en del sägeratt det ska räknas från "befruktningsåldern" dvs att en sent född bebis (kan) få sina perioder tidigare och en för tidigt född bebis får dem senare...

Jo precis det var därför jag skrev att han var född endast en dag efter BF :laugh:

Vet inte men det borde vara språng 2 alltså kom det nästan en vecka efter. Språng 1 märkte jag ingenting av.

Liggandes på mage på armen är en favorit här också när det är gnälltid :) Sjalen fungerar tyvärr bara när hon är trött, annars blir hon bara arg.

8-veckorssprånget märkte vi av tydligt här hemma oxå men precis som du märkte vi just inget av det första. 12-veckorssprånget var oxå väldigt tydligt.
Nu "väntar" vi på 19veckorssprånget! :D

Min kompis fick barn en dag innan oss så våran pojkar i stort sett lika gamla.. Dom (eller ja, vi mammor :D) "leker" ofta så det är lite för lätt att jämföra dom (fast man inte ska, jag vet..) Men det märks stor skillnad på deras "steg".. Ena gången är tex kompisens son först och sen 1-2 veckor efter går Rasmus in i samma fas. Nästa gång är Rasmus före osv.. Så det är stor skillnad på alla barn!
Tidsangivelserna är nog bara ett ungefär men viss är det häftigt att se så tydligt att dom gör som dom ska! :-D

Aha vad lattjo!

Häftigt o häftigt, vet inte om jag diggar det här ;) :rofl: Men det går nog över snart!

8-veckorssprånget märkte vi av tydligt här hemma oxå men precis som du märkte vi just inget av det första. 12-veckorssprånget var oxå väldigt tydligt.
Nu "väntar" vi på 19veckorssprånget! :D

Märkte du när det gick över? Hur var han efter den kinkiga perioden?

Helt plötsligt kunde man lägga ifrån sig honom på golvet igen, han kunde leka själv. Han åt bättre, sov bättre och var allmänt gladare. Under kinkperioden kunde man inte lägga ifrån sig honom en stund!

Helt plötsligt kunde man lägga ifrån sig honom på golvet igen, han kunde leka själv. Han åt bättre, sov bättre och var allmänt gladare. Under kinkperioden kunde man inte lägga ifrån sig honom en stund!

Längtar haha, alltså... Det är himla skumt tycker jag. Han sitter i sjalen o sover, sen vaknar han och är hungrig. Efter är han hur glad och pratig som helst, likadant på skötbordet. Sen pang så börjar han skrika, försökte gå ut och gå med vagnen men han slutade inte så jag vände hem. Satte honom i sjalen - somnar... Hur mycket sover en bebis egentligen?? Tycker han sover hela tiden. Eller så kanske han bara myser? För han kan sova mer eller mindre hela dagarna, vaken nån timma emellanåt o ändå sova "hela" natten..

Hur mycket sover en bebis egentligen?? Tycker han sover hela tiden. Eller så kanske han bara myser? För han kan sova mer eller mindre hela dagarna, vaken nån timma emellanåt o ändå sova "hela" natten..

Så är Maja också(snart 4 mån) hon är vaken 1,5 till max 2h åt gången o sover ca 2h åt gången på dagen. somnar sen vid 19 tiden, vaknar vid 22 o äter, vaknar igen vid 6 o äter...Förutom senaste dagarna när hon velat äta vid 2 på natten också...

Men som sagt hon sover väldigt mycket också! Men när hon är vaken är de mycket lek o prat!

Så är Maja också(snart 4 mån) hon är vaken 1,5 till max 2h åt gången o sover ca 2h åt gången på dagen. somnar sen vid 19 tiden, vaknar vid 22 o äter, vaknar igen vid 6 o äter...Förutom senaste dagarna när hon velat äta vid 2 på natten också...

Men som sagt hon sover väldigt mycket också! Men när hon är vaken är de mycket lek o prat!

Okej vad skönt att det finns fler :D

Så skönt o läsa att det finns fler "trötta" barn, för vissa dagar sover Melwin (född den 20/4-09) hur mkt som helst, vaken ngn timme åt gången bara, vissa dagar e han mer vaken, men trodde nästan han var en riktig sömntuta....:D Vet at dem såklart ska sova mkt men SÅ mkt......

Dock låter han väldigt mkt i mellanåt när han sover.....det kan var ajpbbigt nattetid :crazy:

Vad skönt det skulle vara med en bebis som ville sova lite på dagarna. Här är det max 30 min sovpass som gäller i ca 3-4 omgångar under dagen. Känns som jag far runt som en lite illler och försöker fixa saker under tiden hon sover, för när hon är vaken vill hon ha 110% uppmärksamhet.

Men jag ska inte klaga, hon sover hela nätterna. Igår somnade hon vid 20.30 och sov sen till kl 7 imorse, åt lite mat och sov igen till kl 9, då fick hon komma över till våran säng och busa lite och vi råkade visst somna igen och sov till 10.20 så jag förstår att hon inte är trött på dagarna.

Vad skönt det skulle vara med en bebis som ville sova lite på dagarna. Här är det max 30 min sovpass som gäller i ca 3-4 omgångar under dagen. Känns som jag far runt som en lite illler och försöker fixa saker under tiden hon sover, för när hon är vaken vill hon ha 110% uppmärksamhet.

Men jag ska inte klaga, hon sover hela nätterna. Igår somnade hon vid 20.30 och sov sen till kl 7 imorse, åt lite mat och sov igen till kl 9, då fick hon komma över till våran säng och busa lite och vi råkade visst somna igen och sov till 10.20 så jag förstår att hon inte är trött på dagarna.

Hehe ja du får vara glad att du får sova på nätterna då :D Jag behöver bara vakna en gång på natten o en gång tidig morgon (runt 6) fast han sover "hela" dagarna... Skönt det iaf :D

Melker sover oxå väldigt lite på dagarna, brukar bli max 2.5 h uppdelat på 30 minuters pass. Emellanåt har han dock dagar då han bara sover... Oftast somnar han i min famn medan jag gör något, ska man bara göra färdigt det hinner han oftas vakna innan man är klar så att få stunder att plocka själv är i stort sett omöjligt. När han är vaken är han som din tjej och vill ha full uppmärksamhet, nöjer sig bara korta stunder i babysittern/babygymmet.

Vi lägger Melker vid 19-tiden, sen äter han oftast 00, 02, 04 och vid 06, då vill han gå upp. Visst är det bara så en kort tid men jag kommer tycka det är skönt när han inte äter fullt så ofta. Peppar, peppar har han hoppat över 2-målet ett par dagar nu :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
655
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 441
Samhälle Jag jobbar sedan ett halvår på en bensinstation (av två) här på on och således träffar jag många locals dagligen eller veckovis. Många...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Voeux
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 605
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar