HUr prutar man?

tinafinis

Trådstartare
Hello!

Jag hade inte en aning om att det var vanligt att man prutar inom travavelen på hingstarna.
Är det det?
Kan någon tipsa en blyg person som jag som inte är nån prutmänniska hur man går till väga OM det skulle bli aktuellt för mig?

Mvh Tinis!

Sv: HUr prutar man?

Nu är ju inte jag någon expert på att pruta men något som kan hjälpa att få ner priset är OM du har ett sto som kan ses som eftertraktat, dvs...
- Hon har bra med egna meriter
- Syskon med bra meriter
- avkommor med bra meriter
- mycket bra stam, speciellt morstammen, som lagt bra hästar
- och/eller att du som uppfödare fått fram flera bra tävlingshästar.

Det är åtminstone några faktorer som kan spela in...

OK. Tack... tänkte nästan det kunde ha med sådant att göra.
Nja, min häst är inte så eftertraktat sto precis och inte någon guldkantad stam.
Hon hade en lovande broder men han gick i sönder o tjäna inte så värst mycket....

Det är ju enklare att pruta om hingsten inte är så attraktiv, men å andra sidan vill man kanske inte betäcka med en sån, om man inte har några speciella egna skäl till att den hästen passar stammässigt eller så.

Man kan ju alltid chansa och fråga om det går att göra några tusenlappar på fölavgiften.

Jag lyckades pruta ner avgiften på min senaste betäckning från 8000 + moms till 6500 inklusive moms.

Nu återstår bara att se om det funkar också när jag väl ska betala framåt sommaren :angel:

Sedan betäckningen har hingsten hunnit byta ägare så vi får väl se vad som händer.

Om du ska köpa fler än 1 betäckning tycker jag man bör fråga vad rabatten blir -ungefär som om det vore helt självklart att du förväntar dig någon slags rabatt då.....
gulan

När hingstägaren säger priset: svara det är för mina två ston ihop då va? Då protesterar han och då säger man, det priset har jag hos NN men vill gärna gynna dig och betäcka här...

Skämt åsido. Jag tror man kan pruta om man har fler ston, eller på betesavgift el dyl. Men i det här landet prutar man ju inte...

OK. har bara ett sto...... Men ja kan ju skylla på att jag aldrig fick kontraktet i tid o att jag skulle ha betäckt nu i februari (fast de skulle ja ej) så nu blev de försenat! haha! För sega med kontraktet är dom minsan! Ska ringa för andra gången! Dom vill väl inte ha nånna kunder!

Jag prutar ALLTID :D
Nja kanske inte altid men oftast, jag brukar bara fråga om det går o göra nåt på priset och har du en hingst som inte är fullbokad så brukar dom gå med på det..men var inte osäker när du ställer frågan.

Jag prutar ALLTID :D
Nja kanske inte altid men oftast, jag brukar bara fråga om det går o göra nåt på priset och har du en hingst som inte är fullbokad så brukar dom gå med på det..men var inte osäker när du ställer frågan.
Ja de ska jag minsann öva på att säga! ;-)

kan väl säga som så att de är de dåliga hingstarna som man kan pruta på å dessa vill man inte ha

Tror att de flesta hingstägare kan tänkas pruta lite vid förfrågan, speciellt om det är ett intessant sto...

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan dom, jag har prutat rejält på en elithingst med ett "mediokert" sto t om...att hon hade Frances Nibs nära i stammen var skäl nog... :D

Jag försöker slippa bokningsavgift i år eftersom jag kommer tillbaka för andra året och de lyckades inte få stoet dräktig förra året. Återstår att se hur det går. Jag kommer bli sur och välja en annan hingst om det inte går.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 171
Senast: Emmi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka