Hur presentera löshoppning på ett bra sätt? (För hästen)

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska börja löshoppa min 07:a när vi flyttat in i stallet igen och hon vant sig vid nya hagarna osv :) - Om ett par veckor!

Nu handlar det ju inte om några jättehopp utan mer som en introduktion inför riktig löshoppning när hon är lite äldre :) (Nu 17 månader)

I hagen har hon på eget initsiativ (redan sen jag fick henne som 13 månaders fölsto) visat otroligt bra teknik och tar stora luftiga hopp över diverse stockar och diken, vilket gör mig överlycklig såklart! :love:

1. Tänkte först låta henne vänja sig vid padocken naturligtvis. Lite löslongering typ :)

2. Sen skritta över bara bommar när jag leder henne och när det funkar släppa henne och öka till trav och galopp (lite som hon känner sig bra med)

3. Och när det funkar börja ställa dit hinderstöd och sen höja lite i taget tills det kanske är max 50cm :)

Låter detta bra?? Vad mer ska jag tänka på? Ska naturligtvis inte göra detta ensam! Utan har ridlärare och andra i stallet som kan hjälpa mig! Och jag utgår ifrån att ni tar med att allt sker i hästens takt oavsett hur bra det går! (Tror på att aldrig skynda eller "hoppa lite till" fast att det går toppen, utan då slutar man när det går som bäst istället)

Sv: Hur presentera löshoppning på ett bra sätt? (För hästen)

Vi har låtit dem gå två o två, började så smått med ett åringen i våras, på löshoppningsbana runt manegen, funkar mycket bra, då får de lite draghjälp av varandra o får en positiv syn på arbetet. Höjt upp lite o låtit dem gå ngr varv.

Vi har låtit dem gå två o två, började så smått med ett åringen i våras, på löshoppningsbana runt manegen, funkar mycket bra, då får de lite draghjälp av varandra o får en positiv syn på arbetet. Höjt upp lite o låtit dem gå ngr varv.

Ungefär som jag tänkt mig fast med en häst då :)

Begränsa dig till 1 g varann vecka. Det är vad som rekomenderas till 2-3 åringar. Även om jag föredrar att hoppa en 2,5-3 åring som är arbetad endel innan 1 g varje vecka i några veckors tid och sedan ge paus, hoppa igen osv. Alltid för tränare.

Möjligtvis att jag skulle låta en 07:a vänja sig vid, bana, ring o bommar själv, men mer hade jag inte gjort utan tränare. Det allra bästa är om det blir helt rätt från början! Mycket bättre än att det blir lite fel om man i all välmening vill vänja in dem själv - det är oftast helt onödigt om man tar tränarhjälp i tid senare. Om du förstår vad jag menar :)

Min behövde massa tid på låga hinder för att slappna av och hoppa bra i sprången men var annars HELT okomplicerad. Han började hoppas på hösten som 2,5 åring och hade gott om tid att bli klar till treårstesten i maj som 3 åring. Även om han inte sett varken bom eller sprungit lös innan dess. Jag tror man likväl kan stjälpa genom att träna för mycket.

Jo självklart kommer ridläraren som jag även delar stall alltid vara med i början tills jag känner att jag och kompisar (som naturligtvis är duktiga på hästar) klarar oss själva :) Ingen flänghoppning med min Prinsessa inte :)

våran ettåring introducerade vi för bommar och småhinder när hon var kanske 7-8 månader ihop med mamman vi gjorde alltså mer frihoppning än löshoppning hon hoppade alltså självmant inget tvång eller att vi släppte henne framför hindret eller så. Sedan dess har vi endast gjort det 3 gånger till, hon har hela tiden hoppat av sig själv dvs vi har släppt henne i paddocken och så har hon hoppat lite själv. Nu senast gjorde vi så att vi ställde ett hinder på ena sidan som infångare och sedan manade på med hjälp av pisk för att visa åt vilket håll hon skulle och så hoppade hon, gick jättebra.
Tror det kommer funka bra så som du har tänkt, sålänge inget är tvång eller som du säger att sluta när det går bra.

Jag tycker det låter bra. Ta gärna hjälp av en hästkompis som draghjälp - det brukar bli positivt för båda.
Vår "extramamma" fick vara draghjälp åt vår lilla och med hennes positiva syn på saken gjorde det automatiskt att bebisen också tyckte det var superkul ;)

Tänk bara på att om du/ni inte är bra på/vana vid löshoppning så be någon annan sköta det till en början samtidigt som ni tittar och lär.
Det är viktigt att ni inte står på fel plats eller rör er på 'fel' sätt eftersom ni då kan verka bromsande för hästen och ge den en dålig start.
Det kan räcka med att man står ½ meter fel för att hästen ska tveka eller vända om (Har sett själv)

Och glöm inte att berömma massor :D

Ja det är en klar fördel o hjälp att låta dem gå två o två. Blir en mkt positiv inlärning. :)

Jag tycker det låter bra. Ta gärna hjälp av en hästkompis som draghjälp - det brukar bli positivt för båda.
Vår "extramamma" fick vara draghjälp åt vår lilla och med hennes positiva syn på saken gjorde det automatiskt att bebisen också tyckte det var superkul ;)

Tänk bara på att om du/ni inte är bra på/vana vid löshoppning så be någon annan sköta det till en början samtidigt som ni tittar och lär.
Det är viktigt att ni inte står på fel plats eller rör er på 'fel' sätt eftersom ni då kan verka bromsande för hästen och ge den en dålig start.
Det kan räcka med att man står ½ meter fel för att hästen ska tveka eller vända om (Har sett själv)

Och glöm inte att berömma massor :D

Ne vi ska ha med en ridlärare som jag står i samma stall som :) Självklart massor med beröm! :love:

Låter bra som du tänkt tycker jag. När du fångar efter hindret, tänk på att inte fånga för nära hindret, utan hästen ska lära sig at bjuda framåt efter att ha hoppat. Lycka till och ha så skoj:)

Exakt. Lika bra att lära in dem på hur det går till vid treårs o kvalité från början.

Här finns Råd o Anvisningar för treårs ponny, löshoppnignen sker på samma vis för stor häst. http://www.spaf.info/

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar