Hur påverkas en "havretokig" häst av fibergi bas

galoppirruette

Trådstartare
Har köpt fibergi grund till min häst...
Nu läste jag på säcken EFTER jag fraktat hem och öppnat den. Dum, dum som jag är! :eek: Såg att basen innehöll ca 40% havre!

Min häst blir "okontaktbar" om han får för mycket havre. :crazy:

Hur mycket påverkas din häst av havren i fibergin?
Hur mycket påverkas din häst av melassen?

Om man vill ha samma struktur på fodret men INTE ha havren är det möjligt att få specialbeställa fibergi bas med mindre % havre?

Tacksam för svar!

Sv: Hur påverkas en "havretokig" häst av fibergi bas

Har en arabtös som är "Havretokig" normalt... Har dock inte märkt något negativt med Fibergin efter 6 månaders utfodring. Tycker att det fungerar utmärkt, trots havre och melass. Gav havrefria Mustang innan, men tycker inte om pelletsformen. Märker ingen skillnad på fodren...
Hästen äter glatt, är i gott hull och maten dammar inte. Bra struktur på fodret vilket gör att hon inte "hetsäter" maten...

Har ingen aning om ifall man kan specialbeställa fibergi, men har svårt att tro det om man inte köper STORA mängder...

Min ena arab kan jag inte ge havre alls, för han blir helt okontaktbar, däremot fungerar det bra med fibergin trots att den innehåller havre. Har tyvärr ingen förklaring varför det är så.

Båda mina ponnyer (A+D) blir fullkomligt skogstokiga på havre, stirriga och knappt kontaktbara. På Fibergin blir de pigga, glada och samarbetsvilliga. Fast just nu får D-ponnyn ingen fibergi alls för det verkar som om hon reagerar för melassen, hon hade fång i somras och när jag började ge lite fibergi (1 hg!) för att hon skulle få i sig mineraler/vitaminer fick hon antydan till puls igen så det åkte bort lika fort...
//marti

shampiz och Shakira84:

Det är väl klart att era araber blir tokiga och okontaktbara av havre..
Man ska inte ge havre till araber..:eek:
om man gör det riskerar man hjärnblödningar och hjärntumörer..
en del araber kan bli tokiga, svårhanterliga och nervösa..

Hoppas ni har överseende med havre till araber, om ni inte visste det förut så vet ni i alla fall det nu... :)

Anteya skrev:
shampiz och Shakira84:

Det är väl klart att era araber blir tokiga och okontaktbara av havre..
en del araber kan bli tokiga, svårhanterliga och nervösa..

Hoppas ni har överseende med havre till araber, om ni inte visste det förut så vet ni i alla fall det nu... :)

En arab i mitt förra stall gick på havre och den lever än!

Jodå.. klart att araber kan äta havre..
MEN risken är mycket störra hos araber än andra hästar att de blir "tokiga" av havre..
Jag ser det såhär: ger man havre till en arab kan man ingenting om själva rasen arab eller så är man bara inte försiktig och mån om hästens bästa...

Anteya skrev:
Jodå.. klart att araber kan äta havre..
MEN risken är mycket störra hos araber än andra hästar att de blir "tokiga" av havre..
Jag ser det såhär: ger man havre till en arab kan man ingenting om själva rasen arab eller så är man bara inte försiktig och mån om hästens bästa...

Varför menar du att araber inte kan äta havre? De har samma matspjälkningssystem som alla andra. Mina 10 araber får havre 2-5kg om dagen (olika beroende på tävlingar, dräktighet osv) och den äldsta är nu 32. Ingen blir tokig eller sjuk på något sätt. Var har du fått detta ifrån???

Vad har du för källa till ditt uttalande? jag har haft araber sedan -87 o har alltid fodrat med havre o har inte haft en antydan till varken hjärnblödning eller hjärntumör, inte heller har de blivit stirriga av havren.

Anteya skrev:

Källa? :confused:

Har att göra med typen av havre. Nu kommer jag inte ihåg namnen på dessa olika havresorter och typer. Men i princip så är det så att havren som är i fibergin, krafft och andra färdigfoder är vad som kallas "hästhavre" i foderhandlar mun (samma som kraffts gula säck) dvs havre som inte sätter sig i skallen på hästar. Däremot vanlig havre (som odlas på ex. egen vall osv) innehåller annan typ av sträkelse som då ger vad vi i fokmun kallar "havreskalle" dvs har en uppåt effekt på häst (hit hör bla. svarthavre).
Nån odlingskunnig som vet mer precisisa fakta om detta??

Har två kusar som blir tokiga av havre. Men av fibergi bas, så blir de inte det. Funkar hur bra som helst, och de älskar det.

Men nu har jag gått över till Mustangs havrefria foder. De finns nu M*stang m*sli orginal. Är väldigt bra, då det är musli, coh mängden man ska ge, inte är så stor. Drygt foder, som passar på alla mina kusas, både feta,smala,gamla och unga

TACK till ALLA som svarat!
Känner mig mycket lugnare och tryggare nu! Ska våga mig på att öka givan from i morgon...(får endast en näve morg/kväll nu pga rädsla för hyperenergi)

Lintu, intressant svar!
Det där måste jag spåna vidare på! Eller som du skrev, kanske någon foderexpert här på buke kan berätta mera!

Blir så imponerad att folk kan så mycket!

Tusen tackar och bockar igen för svar!

:)

Båda mina hästar är väldigt pigga av sig jag tycker inte de reagerar något mer på Fibergi bas!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 041
Senast: MaRomer
·
F
Foder & Strö Hej, Kommer inom kort flytta till ett nytt stall, och det som ingår i foderväg där är hösilage samt fibergi. Sen får man själv...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Tuvisen
·
I
Foder & Strö Jag har ett 8 årigt halvblodssto som just nu äter Fibergi Bas, ett foder som jag tycker mycket om, men som hon går upp för mkt av då det...
Svar
5
· Visningar
964
Senast: pinky
·
Z
Foder & Strö Min häst går på fibergi bas, 300g om dagen, och hon är en häst som är väldigt framåt i sig själv. Hon är 16 och har gått på fibergi bas...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 876
Senast: SaraMara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar