hur påverkar en för liten sko?

Lena

Trådstartare
som rubriken säger. Hur påverkas en häst av att en sko inte ligger exakt mot hovväggen(bärranden) hela vägen runt?

Har fruktansvärt svårt att få min ena häst att behålla ena framskon. direkt någon liten del av skon sticker ut bak på hoven så sliter han av den efter nån ridtur (kan röra sig om millimetrar som sticker ut). Hovslagaren valde därför förra gången att prova slå ihop skon ordentligt så att det inte skulle sticka ut, har fungerat bra tills nu när skon flyttat sig litegrann och började trycka lätt mot strålen.

Jag har nu tagit av den skon och istället slagit på en annan sko som inte trycker på strålen. Att sko med samma storlek som hovslagaren gjorde funkar inte för mig eftersom jag inte lyckas slå ihop den, därför tog jag en mindre sko som jag hade liggande. Den ligger bra mot hoven i längd men är lite för "smal" på bredden. alltså har inte just yttersta hovväggen på ena sidan fullt stöd av skon. så till frågan: hur mycket kan detta påverka hästan, kan det vara rent utav skadligt att ha den här typen av skoning?

Ska kanske tillägga att jag har slagit på skor flera gånger tidigare efter undervisning från hovslagaren. Han är nu bortrest i ca 2veckor och det är tänkt att hästen ska verkas och skos om direkt hovslagaren är hemma igen. Enligt hovslagaren ska det inte vara några problem att skon inte ligger exakt formad efter hoven, men det är ju alltid bra att höra flera olika åsikter eftersom jag gått på nit tidigare vad det gäller hovslageri (annan hovslagare, annan berättelse)

Kom gärna med era erfarenheter och råd. Är det något som verkar konstigt så fråga mig, kan vara något jag bara missat att skriva.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

har funderat på boots själv också. Har du nåt bra tips på boots som verkligen sitter kvar och inte riskerar att lossna även i högre hastigheter? det är en kallblodstravare det gäller som tränas för att snart komma sig ut på banan, därför vill jag kunna ha boots som är snabba och lätta att ta på och av men som också garanterat sitter kvar. har gummiboots hemma men för det första täcker dom bara ballarna, inte ända ner över "skokanten", och för det andra så känns dom väldigt krångliga att få på och av speciellt nu på vintern när dom ska över alla broddar också.

kanske ska tillägga att han inte trampat sig på ballarna eller nån annanstans där skador har uppkommit. Det är bara just i skon han får fäste. Inte heller är det när det går fort utan bara när han ska sakta in eller trava långsamt
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Finns ju boots med kardborre samt gummifästen så man slipper krånga på hela boots.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Jag hade en kund som hade en drummel till häst. Han tampade av sig skor på löpande band. Alltid HF. Ägaren tvivlade på min kompetens och bestämde sig för boots. Vecka 1 så höll hästen på att gå omkull typ hela tiden, men vi tänkte väl att det går över, hästen får väl lära sig var han har fötterna. Men icke...Skor var illa för den hästen, boots hundra resor värre och enligt ägaren kunde han då rakt inte gå barfota så det fick bli skor iaf. Jag försökte även att få dit en duktig equiterapeut för att kolla snedheter i kroppen men det ville inte ägaren, varför vet jag inte.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Det är ju väldigt snällt av er som svarat att komma med förslag om olika boots och det ska jag absolut kolla upp mer noggrannt.

Men jag hoppas också att nån kanske kan svara på min egentliga fråga som jag ställde, hur/om hästen kan påverkas av att ha en lite för liten sko under en tid?
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Nu tror jag att VDB har blivit Bukeskadad.
Lena pratar nog om vanliga boots- som skyddar mot balltramp.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

I längden är det skadligt för hästen att gå med en för liten sko eftersom hovväggen/bärranden då inte får ett tillräckligt understöd vid genomtrampet. Det kan leda till att hoven blir mer och mer trång (smal) allteftersom och den kommer då inte att ha en lika bra stötdämpande förmåga som en normalt utformad hov. Om skon är för smal finns också risk för sömtryck (sömmen hamnar ju längre in på hoven om skon är för smal), samt tryck på sulan där skon ligger an mot sulan. Men jag skulle inte tro att det är någon jättepanik i ditt fall om hästen bara går så i två veckor och sedan skos om med en passande sko.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Den största risken är att sömhålen kan komma att ligga för långt in så att du sömsticker hästen. Annars så klarar han nog en för liten sko tills dess att hovslagaren kommer om två veckor.
Men varför använda en för liten sko? Varför kan du inte slå ihop en sko av rätt storlek?
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

jag fick förklaringen om små skor/ trångskodd inte var bra för min ponny (iofs hade hon en senskada men det borde ju gälla samma för andra)

Han sa att hästen fick mindre yta att ta för sig och "wobbla" mer med hoven och fick ett ostadigt steg.

med en större sko får hästen mer yta och kan ta för sig i steget och inte bli lika obalanserad i steget som med en mindre sko..

nu var detta länge sedan han förklarade det för mig men jag tror det var så här han förklarade dock visade han hur han menade men tyvärr kan jag inte förklara det så pass bra som han gjorde det.

Han visade effekten med sin egen hand
småskor, knuten hand mot bordet, wobblit?
större skor, spreta ut dina fingrar och sätt dom mot bordet, stabilt?

okej jag kanske är helt ute och cyklar, men. jag försökte iallafall :D
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

tack allihop för svar.

att jag inte slagit på en sko med rätt storlek beror på att jag inte fixade att slå ihop den själv. Har inget städ (än) och golvet funkade inte att slå emot då betongen är ganska mjuk och fjädrade slagen så det inte blev särskilt mycket kraft.

Tack för era synpunkter. När hovslagaren kommer hit kommer jag att be honom visa det bästa sättet att slå ihop skor så att jag inte hamnar i samma situation igen.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

Jag tror för övrigt inte att du kommer till rätta med tramp-problemet genom boots på annat sätt än att du balanserar om hästen så att den går fri. Du kan aldrig skydda skon från att bli avtrampad med boots. Vad händer med steget om du sätter bootsen bak? Då får du ett lite högre och kortare steg.

Och snälla, lös detta INNAN du kommer ut på banan, man är inte stor när en framsko kommer visslande förbi ansiktet. Jag inser givetvis att man måste ha maximal otur för att få skon i ansiktet men så nära som jag var för ett par år sen så inser jag att det är möjligt att det händer.
 
Sv: hur påverkar en för liten sko?

jag ska göra mitt bästa för att komma tillrätta med problemet. hovslagaren har tydligen några fler förslag att testa för att undvika att hästen får grepp på skon så att han får av den.

Sen har det heller aldrig varit några problem när han får upp farten, då hör man aldrig att han slår i. Det är när han ska sakta ner eller jogga långsamt som han slår ihop ibland. Mest troligt för att han brukar lyfta upp framdelen en aning när man tar i honom för att sakta ner och då blir steget lite fördröjt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 433
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 813
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp