Hur pass van vid banan?

Mauthoria

Trådstartare
Hur gör ni som kör premie alt. kval utan premie som ej har någon närliggande bana att träna på? Hur mycket kör ni på "riktig" bana innan loppet? Jag tänkte alla gör ju olika, vissa kör ju nästan bara hemma och sen kör ett fungerande premielopp och vissa kör ju nästan bara på rakbana och vanlig bana och/eller sk. babyrace. Hur har ni gjort? Vad tycker ni de bör "kunna" innan? Roligt att veta hur alla gör :)

Sv: Hur pass van vid banan?

Min som ska gå nu har gått 3 eller 4 banjobb och ska gå provlopp på onsdag och premie på måndag. Jag har ganska nära till banan ( 7 km) så det är ju enkelt att visa dom på den....

Okej, hur fort har du kört jobben då? Vad är det för provlopp? 1.30-1.35 tempo? Jag har varit med min på banan ett tiotal ggr, mest visat henne banan och kört några "jobb" men snabbast bara 1.50 tempo (tre veckor sen) kör nu rakbana för att se om hon kommer ner lite till?

jag tror jag varit ner 4 ggr
första gången 1,54
andra 1.50
tredje 1.38
fjärde 1.30

provloppet är bara för 2 åringar och ska gå 1.35

mellan banjobben går han rakbánan hemma

Senast ändrad:

Min hade varit på banan fem gånger innan premien. Första gången, i januari, fick hon bara åka med in för att se banan. Andra gången jogga runt i 2 min-tempo.
I slutet av juli fick hon återigen jogga runt banan en gång då de just den dagen höll på resa master, sätta staket mm. Det var för mycket ståhej vid sidan av så det gick inte köra något riktigt "jobb". I augusti gick hon ett jobb i 1.36 och ett 1.34. Därefter premieloppet.
Hemma har jag bara sandvägen i skogen. Kör aldrig några tempon där.

Okej, där ser man. Allt är möjligt :) nästan. Vet inte ens om jag vågar tänka på premie?

Senast ändrad:

I morgon tänkte jag åka ner med märren som varit halt 3,5 månad och körd nu i 1,5 mån...har gått rakbanan men inte på banan än, vet inte om jag vill stressa henne till premie...synd att det inte går o köra hela 2 års säongen ut

Okej, vad tråkigt. Samma här, lite skador som stoppat upp lite. Näe precis det är ju det, om det blir stress eller ej, det är ju inte livsviktigt att va med direkt. Min är ganska van vid banan men inte riktigt nere i farten ännu (bara kört ihop med en häst också) ej heller gått något provlopp men det är kanske inte nödvändigt vad jag förstått? Nja känner samma, ska man "utsätta" de för det? Lycka till med stoet förresten :bump: Verkligen synd att de ej kör året ut!!

Vara tva aringar tranade jobb tva ganger / vecka hela vintern och daremellan joggades de pa banan varje dag (ett par varv pa "stora banan" och nagra varv pa sandbanan.)
Har hemma joggar/tranar de pa halv mile banan hemma vid och gar snabbjobb var 10-14 dag tills dess de kvalar och sedan startar de med ungefar samma intervall alternativt slapps pa bete om de inte ar mogna / har kapacitet annu.

Vinter tid star vi stallade pa tranings center i Florida och sommartid egen grad med bana hos grannen och en och en halv timma till landets storsta tavlings bana.
Alla vara hastar ar vana vid traktorer och vattenbilar samt att jogga/trana med andra hastar.

Beror ju såklart på hur hästen är men jag brukar visa dem banan 2-3 gånger innan de går premielopp. Första gången kör jag bara bakvarv, voltar och kör ett 1600 i motionstempo. Låter dem aldrig vända på samma ställe för de lär sig fortare än man kan ana var utgången är ändå:)

Andra och eventuellt tredje gången brukar jag köra ett jobb i det tempo det förväntas springa i premieloppet. Jag kör oftast bara ett heat med 2 åringar. Det händer att jag kör två men i så fall ett väldigt lugnt första heat. Jag kör också bara i motionsgrejor och speedcart, aldrig sulky och tävlingsutrustning.

Hästarna brukar veta vad som gäller då det är dags på riktigt även om de känts valpiga, vingliga osv innan:confused::) I våras körde jag premie med min och kusken hade kört henne i ett jobb och sa att hon kändes oinspirerad och trög...Det var tredje gången hon var på banan och jag hade på känn att det inte skulle vålla några problem. Väl i premieloppet var hon mer fokuserad än nånsin trots att hon fick springa själv, gick som på räls och fick till och med hålla igen sista 200 för att inte köra för fort:laugh:

Ah där ser man, ganska olika hur alla gör. Har kört ett par riktiga heat med henne men inte riktigt så fort ännu. Vi gjorde tyvärr så att vi åkte in varje vecka till riktiga banan istället för att köra rakbanan mer :( Så nu var det ett atg sen vi var på riktiga banan och fokuserat mer på rakbana. Volterna fungerar okej. Men hon trilskades lite det sista, stannade så fort den andre hästen låg bakom?? Hon vet väl inte riktigt varför hon ska vara först? Låg de brevid varandra fungerade det finfint, kanske blev lite långtråkigt det sista?

Kan också tänka så, att de blir väldigt taggade och fokuserade då det är på riktigt!? Massa hästar, folk, högtalare osv. och att det går utav "rena farten" då de är flera?

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka